شماره ۴۰۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

استقلال یونان از عثمانی
187 سال پیش، برابر با بیستم اکتبر 1827 میلادی، ناوگان مشترك قدرت‌هاي اروپايي مركب از انگلستان، روسيه و فرانسه در جنگ دريايي «ناوارينو» ناوگان امپراطوری عثماني را نابود كرد که اين رويداد به استقلال يونان انجاميد. یونان قرن‌ها در كنترل عثماني بود. يونان از زمان فيليپ پدر اسكندر مقدوني، ديگر استقلال نداشت و به ترتيب توسط مقدوني‌ها، رومي‌ها و رومي‌هاي شرقي (دولت قسطنطنيه) اداره مي‌شد و پس از نشستن دولت عثماني برجاي روم شرقي، يونان مانند ساير مناطق قلمرو اين دولت به دست عثماني ها افتاده بود.

سرمايه گذاري ايران در كروپ
38 سال پیش، برابر با بیست و هشتم مهر 1355 خورشیدی، دولت ایران با تزریق چند میلیارد مارک، کارخانجات عظیم فولادسازی «کروپ» را از ورشکستگی حتمی نجات داد و به این ترتیب دولت ایران صاحب نزدیک به ۳۰ درصد سهام این شرکت عظیم شد. ‌کروپ، شرکت چندملیتی تولیدکننده فولاد و صنایع فلزی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است. هم‌اکنون 4.5 درصد سهام این شرکت دراختیار ایران است که ارزش آن بین 600تا 700 میلیون یورو برآورد می‌شود.

کشته شدن معمر قَذافی
3 سال پیش، برابر با بیستم اکتبر 2011 میلادی، سرهنگ معمر محمد قَذافی سیاستمدار و حاکم مادام‌العمر لیبی (از ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۱) پس از ماه‌ها درگیری و فرار از دست شورشیان و انقلابیون لیبی در شهر محل زادگاه خود سرت دستگیر و اندکی بعد بدست آن‌ها کشته شد. بنا بر ادعای شورای انتقالی قذافی پس از دستگیری در تبادل آتش کشته شده‌است در حالی که به عقیده برخی او توسط انقلابیون اعدام شده‌است. حکومت قذافی از زمان کودتای ۱۹۶۹ میلادی بر علیه محمد ادریس سنوسی، تا سرنگونی در نتیجه جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های زمامداری در طول تاریخ بود.


تعداد بازدید :  274