شماره ۱۱۲۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
آخرین مناظره انتخاباتی با سیل اتهامات به دولت همراه شد
جولانگاه تهمت

شهروند| مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم روز گذشته پایان یافت. دیگر نامزدهای انتخاباتی فرصتی ندارند تا رو در روی هم و در مقابل چشمان مردم برنامه‌های یکدیگر را به چالش بکشند.
آنچه در این مناظره بیش از دو مناظره قبل روشن و به چشم آمد، وجود دو دیدگاه در قالب دو تیم بود. سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در قالب یک تیم و اسحاق جهانگیری و حسن روحانی در قالب تیم دیگر. از آن‌جا که این مناظره آخرین دور مناظره‌های مستقیم بود بدیهی بود که نامزدها از همه کارت‌های خود استفاده و سعی کنند به هر ترفندی رقیبان خود را منکوب کرده و به حاشیه برانند. در این مناظره در مقایسه با مناظره قبل از ترفند حمله و اتهام‌زنی بیشتر استفاده شد. اتهام‌هایی که برخی از آنها با پاسخ مستقیم نامزدها در همان زمان مناظره روبه‌رو شد و برخی دیگر در میان انبوه تهمت‌ فراموش شده و به آن توجهی نشد. سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در حرکتی هماهنگ با یکدیگر، با  همه توان حمله به دولت و دستاوردهای 4ساله‌اش را به روی آنتن بردند. براساس آنچه رئیسی و قالیباف مطرح کردند، اساسا در 4‌سال دولت مستقر، هیچ اقدام موثری صورت نگرفته و دولت تنها به اتلاف وقت پرداخته است. وعده‌های جذاب نیز بخش دیگری از اظهارات رئیسی و قالیباف را تشکیل می‌داد. وعده‌هایی که از سوی دیگر نامزدها به چالش کشیده شد و نامزدهای دیگر نظیر‌ هاشمی‌طبا، روحانی و جهانگیری به کرات درباره منابع اجرایی کردن این وعده‌ها و برنامه عملی رئیسی و قالیباف پرسیدند که البته این پرسش‌ها عملا با پاسخ‌های شفاف و روشن مواجه نشد.
در مقابل حسن روحانی و اسحاق جهانگیری بیشتر وقت خود  را صرف دفاع در برابر اتهامات کردند. این دو که از بلند‌پایه‌ترین مسئولان دولت مستقر هستند، مجبور بودند در برابر برخی اتهامات از خود دفاع کنند. برخی اتهامات درباره برخی افراد که اساسا هیچ پرونده قضائی برایشان تشکیل نشده است. سیل اتهامات آن‌قدر شدید بود که اسحاق جهانگیری در موقعیتی از مناظره خطاب به قالیباف گفت که اگر غیر از خانه میدان ونک، ملک و دارایی از او یافت، می‌تواند برای خود بردارد. حسن روحانی نیز که با وارد آمدن اتهامی از سوی ابراهیم رئیسی درباره یکی از بستگان خود مواجه شده بود، در سخنانی خطاب به رئیسی به لباس قضاوت بر تن او اشاره کرده و ابراز تعجب کرد که چطور فردی که سابقه قضاوت دارد به فردی اتهام می‌زند که هنوز هیچ پرونده قضائی درباره‌اش تشکیل نشده است. سیل اتهامات آن‌قدر زیاد بود که بسیاری از نهادهای مسئول روز گذشته مجبور به صدور جوابیه شدند.
جوابیه وزارت بهداشت به ابراهیم رئیسی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین دقایق پس از پایان مناظره ادعای ابراهیم رئیسی، نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد افزایش پرداختی مردم بعد از طرح تحول سلامت را «به شدت» تکذیب کرد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه در اطلاعیه‌ای که دراختیارخبرنگار ایرنا قرارداد، اعلام کرد: مردم عزیز کشورمان که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند به خوبی می‌دانند که هم اکنون و بعد از اجرای طرح تحول سلامت هزینه درمان نسبت به دولت قبل کاهش شدید پیدا کرده است. براساس اعلام وزارت بهداشت هم‌اکنون مردم به‌طور متوسط برای هر نوبت بستری در بیمارستان‌های دولتی به جای 2‌میلیون تومان در دولت قبل فقط 200‌هزار تومان پرداخت می‌کنند و دیگر کسی به خاطر هزینه‌های خدمات پزشکی محروم نمی‌ماند. وزارت بهداشت اضافه کرد: با اجرای این طرح، بیماران مبتلا به سرطان، بیماران خاص و کسانی که جراحی بزرگ داشته‌اند با تمام وجود احساس کرده‌اند که دولت چه حمایت مالی بزرگی از آنها کرده است. ابراهیم رئیسی، نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه در سومین مناظره ریاست‌جمهوری مدعی شد که با افزایش تعرفه‌های پزشکی پرداختی مردم زیاد شده است. براساس اعلام وزارت بهداشت از زمان اجرای طرح تحول سلامت، میزان پرداختی مردم شهرنشین برای دریافت خدمات‌درمانی در بیمارستان‌های دولتی 6‌درصد کل این هزینه‌ها و برای روستاییان 3‌درصد این میزان است و با اجرای این طرح سهم پرداخت مردم برای خدمات درمانی از 57‌درصد در‌ سال 92 به حدود 40‌درصد در‌ سال 94 و 95 کاهش یافته است.
واکنش وزارت‌ کشاورزی به اظهارات یکی از نامزد‌ها درباره خدمات به روستاییان و کشاورزان
وزارت کشاورزی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت‌یازدهم برای ارایه خدمات بیشتر به روستاییان و کشاورزان، سرمایه بانک‌کشاورزی را از ۱۸۰۰‌میلیارد تومان به ۶۰۰۰‌میلیارد تومان افزایش داده است. این افزایش بیش از سه برابری سرمایه توانسته بانک کشاورزی را قادر کند به نقش‌آفرینی بیشتر در محیط روستایی و کشاورزی بینجامد. در همین ارتباط برای دسترسی آسان و راحت کشاورزان و روستاییان بیش از ۹۰‌درصد تسهیلات با ضمانت خود کشاورزان پرداخت.
پاسخ وزارت اقتصاد به ادعای یکی از کاندیداها درخصوص میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی
وزارت اقتصاد نیز در بیانیه‌ای ادعای یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره سرمایه‌گذاری خارجی را تکذیب کرد. وزارت اقتصاد ادعای ابراهیم رئیسی درخصوص میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را نادرست خواند. در اطلاعیه وزارت اقتصاد آمده است: برخلاف ادعای مطرح شده از سوی جناب آقای رئیسی، میزان جلب سرمایه‌گذاری خارجی (در‌ سال 1395) بیش از ۱۱‌میلیارد دلار بوده که تاکنون بیش از ۳‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلار آن جذب و وارد کشور شده است. در مناظره دیروز، رئیسی اظهار کرد که  کل سرمایه خارجی که در ‌سال گذشته جذب شده 500‌میلیون دلار بوده و طبق آمارهایی که ما داریم، صادرات غیرنفتی 10‌درصد کاهش داشته است. اگر می‌گویید افزایش داشته میعانات را از آن حذف کنید.
قاچاق 25‌میلیارد دلاری‌ سال 92 به 12‌میلیارد در سال 95 تقلیل یافته است
ستاد مبارزه با کالای قاچاق در جوابیه ادعای یک رسانه درخصوص میزان کالاهای قاچاق در کشور را رد کرد.
به گزارش ایرنا، براساس محاسبات انجام شده توسط روش‌های علمی، میانگین برآورد قاچاق ورودی و خروجی از رقم 25‌میلیارد دلار در سال 1392 به رقم 12میلیارد دلار در سال 1395 تقلیل یافته است. نویسنده خبر «آماردهی غلط دولت برای پاک کردن صورت مسأله قاچاق/ واردات 5.8میلیارد دلار کالای قاچاق از چین در 9 ماهه 95» در خبر یک خبرگزاری بدون انجام هرگونه ریشه‌یابی در دلایل کاهش قاچاق کالا، بر ارایه نادرست آمار اصرارکرده و بدین ترتیب کلیه فعالیت‌های ارزشمند در حوزه مقابله با قاچاق کالا را در سال‌های اخیر توسط کلیه دستگاه‌های دخیل در حوزه تجارت خارجی و دستگاه‌های نظارتی نادیده انگاشته است.
جوابیه وزارت کار
 به ادعای یک کاندیدا در مناظره سوم
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعای یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دیروز را درباره افزایش مستمری اقشار نیازمند با هدف بهره‌برداری انتخاباتی، تکذیب کرد. در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: «افزایش مستمری مددجویان بهزیستی در بودجه‌سال ١٣٩٦ یعنی در بهمن ١٣٩٥ تصویب شد. با موفقیت برجام و افزایش درآمد نفت این امکان به وجود آمد که مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی به 3برابر افزایش یابد.» در مناظره سوم کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیسی اظهار کرد: «آقای روحانی می‌گوید درآمد مستمری‌بگیران را 3برابر کردیم. چرا از روز اول این کار را نکردید؟ چرا کار تبلیغاتی کردید؟ ما می‌گوییم چرا به زندگی فقرا بی‌توجهی کردید؟ اینها کار تبلیغاتی است... ما می‌گوییم باید به فقرا توجه کنیم. شما هم دارید این کار را می‌کنید ولی‌ ای‌‌کاش از روز اول این کار را می‌کردید».
جوابیه سازمان خصوصی‌سازی
سازمان خصوصی‌سازی نیز جوابیه‌ای را در پاسخ به اظهارات یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مناظره سوم منتشر کرد.
در این جوابیه آمده است: «در دولت یازدهم، در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، شیوه غلط دولت قبل برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به صورت واگذاری مستقیم شرکت‌ها به نهادهای عمومی و شبه دولتی بابت رد دیون دولت، اصلاح شد و خصوصی‌سازی فقط به بخش خصوصی واقعی کشور هدف قرار گرفت و ‌درصد حضور بخش خصوصی واقعی در دولت یازدهم به بیش از 3.5 برابر دولت قبل رسید و این از افتخارات دولت تدبیر و امید بود که به بخش خصوصی واقعی اهمیت داد و حضور بخش خصولتی و نهادهای عمومی را بسیار کاهش داد.» در مناظره دیروز میرسلیم اظهار کرد: «اگر اصل ۴۴ را پیاده کنیم انقلابی می‌شود. دولت اصلا نفهمید با اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ چه کار کند.»
جوابیه بانک مرکزی به ادعای برخی از نامزدهای انتخاباتی درباره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج
بانک مرکزی درخصوص ادعای یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد اهدای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج جوابیه صادر کرد. نظام بانکی با وجود تنگناهای مالی و اعتباری و به‌ویژه در سال‌های اخیر از خود عملکرد مناسبی را نشان داده و این امر شایسته تقدیر است. بر این اساس از ابتدای‌ سال 1388 تا پایان سال 1391 تعداد 4.545.987 فقره بالغ بر مبلغ 111.440میلیارد ریال پرداخت شده؛ این درحالی است که از ابتدای‌ سال 1392 تا پایان ‌سال 1395 تعداد 4.112.146 فقره بالغ بر مبلغ 191.603میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
بنابراین گزارش، این رقم در مقایسه با دوره 4 ساله از ابتدای ‌سال 1388 تا پایان ‌سال 1391 که مبلغ تسهیلات پرداختی حدود 11‌هزار‌ میلیارد تومان است، نشان می‌دهد مبلغ تسهیلات پرداختی در دوره دولت یازدهم در مقایسه با دوره قبل، رشد بیش از 70‌درصدی داشته است. «به گواه آخرین آمارهای بانک مرکزی تا تاریخ 30/12/1395 تعداد متقاضیان در صف برابر با 483.8858 نفر هستند، که از این تعداد 167.015 نفر از افراد یاد شده در مراحل تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد برای اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار دارند.»
براساس آمار در پایان ‌سال 1391، بیش از 837‌هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج بودند اما در پایان ‌سال 1395 تنها 483‌هزار و 885 نفر منتظر دریافت این تسهیلات بودند که کاهش چشمگیر بیش از 40‌درصدی داشته است. البته از تعداد منتظران در صف، تعداد 167.015 نفر در مراحل تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد برای اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار دارند.
علاوه بر این حسب ماده 50 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ایثارگران از تیرماه‌ سال 1394 به میزان دو برابر تسهیلات افراد عادی افزایش یافت که طی سال‌های 1394 و 1395 تعداد 44.558 نفر جمعاً به مبلغ 7.161 میلیارد ریال از تسهیلات مذکور بهره‌مند شده‌اند. بنابراین گزارش، ‌نظام بانکی از ابتدای راه‌اندازی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان‌ سال 1395 مجموعاً تعداد 8.668.133 فقره بالغ بر 303.044میلیارد ریال تسهیلات ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.


تعداد بازدید :  901