شماره ۴۰۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
میز خبر

اعلام آمادگی پزشکان خیّر برای درمان رایگان کودکان مین
شهروند| 27 مهر پارسال بود که انفجار مین در روستای نشکاش از توابع مریوان، باعث زخمی شدن 7 کودک شد. مرداد گذشته هم «شهروند» گزارشی از وضع این کودکان منتشر کرد؛ کودکانی که هنوز فرمانداری مریوان‌ درصد جانبازی‌شان را تأیید نکرده و برای تأمین هزینه درمانشان دچار مشکلند. مچ پای یکی از این کودکان قطع شده و بقیه آنها یا در بینایی مشکل دارند یا ترکش‌های مین قدیمی در بدنشان به‌یادگار مانده‌ است. گشین کریمی، آلا روبینا، متین رخش‌بهار، خبات کریمی، بهنوش ضیایی‌مقدم، سینا دژآهنگ و زانا پاو، 7 کودکی هستند که هنگام بازی در نزدیکی محل زندگی‌شان در روستای نشکاش بر اثر انفجار مین خنثی نشده، مجروح شدند.
حالا یک‌سال بعد از انفجار مین زیر درخت گردو در روستای نشکاش و در نبود حمایت‌های دولتی، بعضی از خیران و پزشکان متخصص، برای درمان رایگان و کمک به معیشت این کودکان و خانواده‌هایشان اعلام آمادگی کرده‌اند.
حسین احمدی‌نیاز وکیل این کودکان به «آنا» گفته: بعضی خیران و پزشکان کشور برای درمان و کمک به کودکان مین و خانواده‌هایشان اعلام آمادگی کرده‌اند: «روز گذشته یک بانوی خیر تهرانی از حمایت انجمن خیران برای پرداخت هزینه‌های درمانی و پزشکی کودکان آسیب‌دیده مین اعلام آمادگی کرد. همچنین چند پزشک در تخصص‌های مختلف خواستند که طبابت کامل این کودکان را به‌طور رایگان برعهده بگیرند.»
او ادامه داد: «یکی از پزشکان متخصص ارتوپد اعلام کرده پای گشین را به‌طور رایگان و کامل درمان خواهد کرد. بر همین اساس هفته آینده کودکان مین به تهران خواهند آمد تا اطبا آنان را ویزیت کنند.»
به گفته وکیل کودکان آسیب‌دیده مین نشکاش، جمعی از وکلای دادگستری نیز برای حمایت قانونی از این کودکان اعلام همراهی و کمک کرده‌اند اما متاسفانه تاکنون از سوی نهادهای دولتی هیچ حمایت و اقدامی صورت نگرفته است.
احمدی‌نیاز در این‌باره گفت: «طبق قانون دولت مکلف به رسیدگی به وضع درمانی، معیشتی و مشکلات کودکان مین و خانواده‌هایشان است و این یک تکلیف برعهده دولت است اگرچه هنوز به این موارد توجهی نشده است و به‌رغم وعده فرماندار و استانداری کردستان، هیچ اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.»
چندی پیش به مناسبت روز کودک در 16مهرماه‌ سال‌جاری، عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان با کودکان آسیب‌دیده مین دیدار کرد و به آنان وعده داد؛ «به عنوان نماینده دولت مسائل و مشکلات کودکان قربانی مین مریوان را پیگیری می‌کنم و دولت موظف است به صورت رایگان هزینه‌های درمان آنان را تأمین کند و درجه جانبازی آنها نیز باید به درستی تعیین شود.» استاندار کردستان گفت: «پاکسازی مین از برنامه‌های اصلی استانداری در مناطق مرزی استان است و در این رابطه جلساتی با مسئولان ذیربط برگزار کرده‌ و خواستار تسریع در برنامه‌های خنثی‌سازی شده‌ایم.»
نشکاش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان در استان کردستان ایران است که پس از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی علیه ایران هنوز مین‌ها و بمب‌های عمل‌نکرده در آن جان مردمش را تهدید می‌کنند.

هشتمین روز هوای پاک برای پایتخت‌نشینان در ‌سال 93
شهروند| مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 46، هوای تهران در شرایط پاک قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (پام)، با قرار گرفتن آلاینده‌های ذرات معلق زیر عدد 50 شاخص کیفیت هوای تهران دیروز در شرایط پاک قرار گرفت.
وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این‌که شهروندان تهرانی هشتمین روز پاک از ابتدای ‌سال 93 تاکنون را تجربه کردند، گفت: با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 46 هوا در این شرایط قرار گرفت.
به گفته او، تعداد روزهای پاک‌ سال 93 در مقایسه با مدت مشابه‌ سال قبل 4 برابر شده است.
او همچنین تعداد روزهای سالم از ابتدای‌ سال تاکنون را 153 روز عنوان کرد و افزود: کیفیت هوا در این ‌سال در مقایسه با ‌سال 92 از بهبود نسبی برخوردار است.
حسینی در ادامه اعلام عوامل موثر درباره این بهبود را مستلزم بررسی شرایط جوی دو‌سال اخیر دانست و اظهار داشت: مرتبط دانستن این کاهش آلودگی با تنها یک عامل همچون بهبود کیفیت بنزین به لحاظ علمی و فنی درست نیست و نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسی دارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: تعداد روزهای ناسالم در‌ سال 92، 73روز بوده که در مدت مشابه در ‌سال 93 تعداد این روزها به 50 روز کاهش یافته است.
او تعداد روزهایی را که در شرایط هشدار بوده‌اند برای هر دو‌سال 92 و 93، برابر و 2 روز اعلام کرد.


تعداد بازدید :  900