مجید سلیمیبروجنی| سند چشمانداز خودرو برای سال 1404 روزهای خوشی را برای صنعت خودرو ایران پیشبینی کرده است. کاهش چشمگیر تیراژ خودرو تولیدشده در کشور طی دو سال گذشته و مشکلات رنگارنگ پیرامون خودروسازان داخلی این سوال را به وجود میآورد که آیا میتوان به آینده این صنعت در 10 سال آینده خوشبین بود. طبق سند چشمانداز در سال1404، صنعت خودرو کشور باید صاحب جایگاه نخست منطقه، پنجم آسیا و یازدهم جهان شود اما شواهد امر گویای این است که با این سطح از کیفیت خودرو، رسیدن به جایگاههای هدفگذاریشده کمی دور از ذهن خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان برای تحقق اهداف یادشده نیازمند رشد اقتصادی حداقل ششدرصدی طی یک دهه آینده خواهیم بود. در سالهای آینده رشد اقتصادی کشور باید مثبت باشد تا زیرساختها و ظرفیتهای صنعت خودرو و قطعهسازی داخلی برای دستیابی به اهداف یادشده توسعه یابد. همچنین طبق این سند در سال 1404 باید حداقل سهمیلیون دستگاه خودرو سبک (سواری و وانت) در کشور تولید شود که دومیلیون دستگاه آن در بازار داخل به فروش رسیده و یکمیلیون دستگاه نیز باید صادر شود. تولید حداقل 50درصد از خودروهای سبک با برند داخلی و صادرات قطعات یدکی به ارزش ششمیلیارددلار توسط قطعهسازان به بازارهای خارجی از دیگر اهداف مدنظر در این سند است. صنعت خودرو ایران میتواند به اهداف خود برسد اما این در شرایطی است که از مشکلات موجود بر سر راه عبور کرده و بتواند سوءمدیریتها و هزینههای سربار تولید را اصلاح کند، همچنین با تکنولوژی نوین صنعت خودرو در جهان پیش رود و خود را با آن همگام کند. شاید برخی تحریمها را مانع اصلی نزدیکشدن ایران به اهداف سند چشمانداز 1404 بدانند اما در این میان نمیتوان عدم وجود استفاده بهینه از ظرفیتهای تولید خودرو داخلی، مشکلات موجود در قطعهسازی کشور، لابیگریها و واسطهگریهای موجود در این صنعت را نادیده گرفت. همچنین با توجه به این سند در حوزه خودروهای تجاری نیز در سال1404 باید حداقل 120 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید شود که 90هزار دستگاه آن به مصرف بازار داخلی رسیده و 30 هزار دستگاه آن صادر شود. اما وضعیت کنونی قطعهسازان در سالهای اخیر رو به وخامت بوده و به نظر نمیرسد این صنعتگران همراستا با سند چشمانداز موجود گام برداشته باشند. رسیدن سهم ارزش تولیدات صنعت خودرو به حداقل چهاردرصد از تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین کسب سهم ارزش افزوده صنعت خودرو به میزان حداقل20درصد از ارزش افزوده کل صنعت کشور، از دیگر اهداف یادشده در این سند است. همانطور که در پیشنویس این صنعت آمده است، ایجاد پایگاههای ساخت خودرو با مشارکت شرکای خارجی، جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی و ایجاد پایگاههای طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه از جمله راهکاریهایی است که در این سند برای دستیابی به اهداف فوق پیشنهاد شده است. تمام اهدافی که در این سند آمده است تنها با اجراییکردن راهکارهای درست و مناسب قابل دستیابی خواهد بود. برنامههایی که باید جزء به جزء تمام مشکلات را مرتفع کند و راهحل مناسب پیشروی خودروسازان و قطعهسازان قرار دهد تا بتوان ایران را به اهداف کلان سند چشمانداز 1404 نزدیک کرده و چشمانداز روشنی برای صنعت خودرو درنظر گرفت.