شماره ۴۰۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
د‌یار

 برف پاییزی ارتفاعات اشنویه را سفیدپوش کرد
بارش برف پاییزی در نخستین ماه از فصل پاییز ارتفاعات شهرستان اشنویه را سفیدپوش کرده و موجب غافلگیر شدن مردم این منطقه شد.
به‌گزارش ایرنا، بارش برف ارتفاعات کله‌شین، پس‌ریز و زردکوه در کوهستان‌های منطقه را فراگرفته و این مناطق را سفیدپوش کرد.
بارش نخستین برف پاییزی موجب کاهش محسوس دمای هوای این شهرستان شده و شهروندان اشنویه‌ای را مجبور به استفاده از وسایل گرمازا و پوشاک زمستانی کرد.
اداره هواشناسی اشنویه حداقل و حداکثر دمای هوای این شهرستان را در شنبه گذشته در این شهرستان به ترتیب 9 و 14 درجه بالای صفر اعلام کرد.
براساس اعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی یک سامانه بارشی بسیار قوی از امروز مناطق جنوبی و مرکزی استان را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.
بر همین اساس با ورود این سامانه رعدوبرق و بارندگی‌های شدید و قابل‌توجهی در استان به صورت برف و باران رخ می‌دهد و احتمال بروز سیلاب، افزایش آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی می‌شود.

اشنویه در جنوب آذربایجان‌غربی، در یک منطقه کوهستانی و سردسیر در جوار مرزهای کشورهای عراق و ترکیه واقع شده است.
 هجوم گرازهای عراقی به آبادان و خرمشهر
حمله گرازهای وحشی که گفته می‌شود، بیشتر از خاک عراق آمده‌اند، نخلستان‌های آبادان و خرمشهر را با مشکل مواجه کرده است.
«حلیم کوتی»، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: آبادان و خرمشهر از دیرباز جزو مناطق اولیه و مستعد کشت نخیلات بوده و به دلیل بروز جنگ تحمیلی و اثرات منفی آن بر کشاورزی و محیط‌زیست منطقه چندین ‌سال است که جمعیت جانور وحشی و خطرناک گراز در این ناحیه افزایش یافته و هر ساله خسارت هنگفتی به پاجوش و نهال‌های تازه کشت شده و درختان نخل و میوه خرما وارد می‌کند.

وی گفت: این خسارت شامل تغذیه از پاجوش و نهال‌های جوان تازه غرس شده و نیز تغذیه از پنیرک و میوه نخل‌های کم‌ارتفاع و نابودی آنها است.
کوتی برآورد مالی سالانه خسارت ناشی از این امر را افزون بر 8‌میلیارد ریال اعلام کرد.
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: موثرترین روش کنترل این آفت محدود کردن حاشیه نخیلات مجاور مرز با کشور عراق با فنس‌کشی و اعطای مجوز شکار توسط محیط‌زیست در طول ‌سال است.
وی تأکید کرد: به دلیل شتاب تکثیر و تولید مثل گرازها اعطای مجوز شکار برای کنترل جمعیت آن ضرورت دارد.
گرازهای وحشی در بعضی اوقات، به‌ویژه نیمه‌های شب با ورود به نخیلات و کشت‌های میانه کاری، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به باغداران منطقه وارد می‌کنند.

 رویش بیش از 500 گونه گیاه دارویی در نهاوند
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند از وجود بیش از ۵۰۰ گونه گیاه دارویی با کاربردهای مختلف در این شهرستان خبر داد.  
«علی ده‌پهلوان» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شهرستان نهاوند بیش از ۵۰۰ نوع گیاهان دارویی وجود دارد که گل ختمی، بابونه، باریجه، آنغوزه، خار مریم، خارشتر، موسیر، آویشن، کتیرا، شیرین بیان، نعناع، پونه، گل گاو زبان و رازیانه از مهم‌ترین گیاهان و گل‌های دارویی نهاوند هستند.   وی افزود:  یکی از گیاهان دارویی نهاوند گل همیشه بهار است که از این گیاه برای درمان بیماری‌های پوستی ناشی از سوختگی به‌ویژه در کودکان استفاده می‌شود و علاوه بر آن انواع محلول‌ها، کرم‌ها و صابون‌های مختلف از آن به دست می‌آید که مورد توجه شرکت‌های دارویی قرار گرفته است. 


تعداد بازدید :  971