شماره ۴۰۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
وضعیت مناطق گردشگری مناسب نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، در حاشیه سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری سازمان ملل متحد که با موضوع توسعه گردشگری پایدار برگزار شد، از نابسامانی زیست محیطی مناطق گردشگری ایران خبر داد. معصومه ابتکار گفت: وضعیت مناطق گردشگری همچون استان‌های شمالی و رودخانه‌هایی که مناطق مهم گردشگری به شمار می‌آیند، مناسب نیست و گردشگری شاخصه‌های محیط زیست را تاکنون رعایت نکرده است.
ابتکار در پاسخ به این سوال که گردشگری تاکنون چقدر همسو با توسعه پایدار و صیانت از محیط زیست بوده است؟ اظهار کرد: اگر گردشگری شاخصه‌های محیط زیست را رعایت کند مثل ملاحظات پسماند و زباله، حتما می‌تواند مفید باشد، اما وضعیت مناطق گردشگری به ویژه مناطق مهمی مانند استان‌های شمالی و رودخانه‌های آن، شرایط خوبی را نشان نمی‌دهند.
وی تأکید کرد: باید در برنامه‌ریزی‌های کلان گردشگری بازنگری شود و در این حرکت گسترده آثار زیست محیطی نیز پیش‌بینی شود. مثلا مردمی که شمال می‌روند متوجه باشند ضوابط محیط زیست را باید به عنوان قانون و اخلاق
 در نظر  بگیرند.
آنچه در بیان رئیس سازمان حفاظت
محیط زیست مطرح شده، از چند زاویه قابل بررسی است اما در این مجال بر این نکته تاکید می شود که حداقل در سنوات گذشته بارها چنین موضوعاتی به استمرار مطرح شده است و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها درباره رعایت نکردن مسائل زیست‌ محیطی توسط بخش گردشگری که درباره غیر مسئولانه عمل کردن بخش‌های دیگر جامعه ایرانی در زمینه مسائل زیست‌محیطی، بارها لب به شکوه گشوده‌اند و  با وجود اینکه نابسامانی‌های محیط زیستی و عوامل آن را به‌طور کامل می‌شناسند اما در حوزه عمل، اقدامی که بتواند جلوی این نابسامانی‌های زیست‌محیطی را بگیرد انجام نداده‌اند. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد حرف‌های رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیشتر جنبه گفتاری دارد تا عملی! و همین دلیل کافی است تا اعلام نامناسب بودن محیط‌زیست از دید این مسئول دولتی، چنگی به دل نزند.


تعداد بازدید :  879