شماره ۱۱۱۹ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
حسن روحانی دیروز به صورت غیرمنتظره در جمع معدنچیان یورت حاضر شد و اعتراض‌های آنها را شنید
من رئیس‌جمهورم، باید فریاد‌ها را بشنوم
روحانی: مدیریت معدن یورت در اختیار یک نهاد بود، مسئولان این معدن چرا مهر سکوت بر لب زده‌اند گزارش «شهروند» درباره اهالی روستا ی «وطن» در آزاد شهر استان گلستان که 5 نفرشان در معدن زمستان یورت جا ماندند

شهروند |  حسن روحانی روز گذشته در اقدامی غیرمنتظره به استان گلستان رفت تا در جمع داغدیدگان حادثه معدن یورت حضور یابد. سفر روحانی به استان گلستان در کوران مبارزات انتخابی صورت گرفت و در ابتدا برخی این شبهه را مطرح کردند که این سفر با اهداف انتخاباتی صورت می‌گیرد. اما روحانی خود پیش از سفر اعلام کرد که هدف از این سفر بررسی حادثه تلخ انفجار معدن یورت و شنیدن درد دل داغدیدگان است. روحانی در استان گلستان در جمع خانواده‌های داغدار با تأکید بر این‌که «بی‌شک مقصران وقوع این حادثه تلخ پس از صدور حکم قضائی به مردم معرفی خواهند شد»، گفت: «هیچ کس در قبال وارد‌شدن آسیب به جان مردم استثنا نیست و نباید از کنار این قصورها که به وارد‌شدن تلفات جبران‌ناپذیر منجر شد به آسانی گذشت.» رئیس‌جمهوری خطاب به مردم گفت: «پیش از این قرار بود معاون اول رئیس‌جمهوری به گلستان بیاید و از این معدن آسیب‌دیده بازدید کند اما ترجیح دادم به واسطه گستردگی ابعاد فاجعه و خسارت‌های فراوان آن شخصا به منطقه بیایم و علاوه بر دیدن روند امدادرسانی با خانواده‌های معدنچیان جانباخته دیدار کنم.»
اگرچه سفر روحانی به آزادشهر استان گلستان را سفری تبلیغاتی- انتخاباتی توصیف کرده بودند، اما همه روایت‌های سفر روحانی به استان گلستان نشان می‌دهد که او برای تبلیغ به این سفر نرفته بود. بی‌واهمه‌ روحانی در جمع داغدیدگان نشان داد که روحانی به دنبال سفر انتخاباتی نبود. روحانی حتی در گلستان یک سخنرانی انتخاباتی هم نکرد و تمام‌مدت را در میان داغدیدگان حادثه معدن گذراند. روحانی البته که پس از سفر به استان گلستان راهی سفر انتخاباتی ارومیه شد اما آن‌جا نیز معدنچیان یورت را فراموش نکرد و در آن‌جا نیز در جمع مردم ارومیه از مالکان معدن انتقاد کرده و گفت: « قبل از آن‌که به آذربایجان‌غربی بیایم، به گلستان رفتم تا سری به معدنچیان عزیزان‌مان در آزادشهر بزنم. غمخواری و عشق و برادر وجود دارد. این معدن در بخش خصوصی و در اختیار یک نهاد بوده است و آنها باید پاسخگوی مردم باشند. ما با همه توان درکنار مردم و کارگران و درکنار معدنچیان و خانواده‌های عزیز از دست داده خواهیم بود ولی کسانی که مسئول آن معدن بوده‌اند، چرا مهر سکوت بر دهان‌شان زده‌اند».
هرچند درجمع مردم داغدیده، حسن روحانی بعضا با سخنان از خشم‌آلود و همراه با بغض و درد خانواده‌های داغدار مواجه شد اما به گفته حمید ابوطالبی، معاون سیاسی رئیس‌جمهوري، حسن روحانی اساسا به خاطر شنیدن درد مردم داغدیده به آزادشهر استان گلستان رفت. حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری درباره دلیل سفر روحانی در ملتهب‌ترین زمان ممکن به معدن یورت با سه تويیت پیاپی نوشت: «استاندار محترم گلستان از من خواست با سفر رئيس‌جمهوري به معدن يورت آزادشهر به علت غم و اندوه بالاي كارگران و التهاب خانواده‌هاي آنان مخالفت كنم، دكتر روحاني با مخالفت به من گفت: من رئيس‌جمهوري زمان درد مردم و التهاب آنان هستم، اگر فرياد آنان دربرابر من، سبب آرامش ملي خواهد شد، من بايد بروم؛ دكتر روحاني گفت: من تنها به معدن مي‌روم تا معدنچيان براي فريادكشيدن بر سر بالاترين مقام رسمي كشور احساس آرامش و راحتي كنند؛ اين افتخار
 من است».
حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری نیز در تويیتر خود نوشت: درباره حواشی دیروز (یکشنبه) معدن یورت: روحانی به میان معدنکاران نرفت تا با اندوه آنان عکس بگیرد، رفت تا صدای آنان را به گوش همه ما برساند و چشمان ما را با چهره افسرده آنان آشنا کند.» درچنین شرایطی آیا این موضوع باورپذیر است که حسن روحانی چنین تدارکی را برای ویترین تبلیغاتی خود دیده باشد؟ کدام نامزد انتخاباتی است که درچنین شرایط ملتهبی برای تبلیغات به میان معدنچیان داغدیده و خشمگین برود؟ نه! موضوع تبلیغات نیست. حسن روحانی نه به‌عنوان یک نامزد انتخاباتی که به‌عنوان یک رئیس‌جمهوری به میان معدنچیان رفت، بر سرش فریاد کشیدند و بازداشت نشدند، ناسزا گفتند و کسی بازخواستشان نکرد. به نظر می‌رسد این رویداد را باید ورای التهاب انتخابات و روزهای تبلیغات تحلیل کرد. آن هم به دلیل فاجعه درمعدنی که یک نهاد مشخص اداره آن را برعهده دارد. مضاف بر آن‌که سابقه رئیس‌جمهوری نشان می‌دهد که در سه‌سال‌ونیم گذشته همواره بازدید از مناطق حادثه‌دیده و حضور درجمع داغدیدگان را وظیفه خود دانسته است. اسماعیل میرحسینی یکی از کارگران معدن یورت در رابطه با حواشی پیش آمده به خبرنگار «شهروند» گفت: به‌ هرحال کسانی که اعتراض کردند، به ‌تازگی عزیزان‌شان را از دست داده‌اند و این ناراحتی طبیعی است. او گفت: ما مشکلات زیادی داریم. چرا به درد دل ما نمی‌رسند؟! حق کسی که با جانش بازی می‌کند، این نیست. این معدن نه تهویه‌ای دارد، نه ایمنی آن رعایت شده و دراین وضع ما در بدترین شرایط کار می‌کنیم و نه حقوق مناسبی داریم و نه بیمه و مزایای درخور این زحمات». به نظر می‌رسد که هدف روحانی از این شنیدن همین درددل‌ها بود.
در یکی از فیلم‌های منتشر شده، یکی از معدنچیان یورت خطاب به حسن روحانی می‌گوید: «دیگه اومدنت فایده نداره. پلاسکو 14 نفر مردن. تو تهران چیکار کردین؟ این‌جا 40 نفر مردن چیکار کردین؟» سایه پلاسکو چنانکه دیده می‌شود همچنان بر سر فجایع پیش‌آمده در کشور سنگینی می‏کند. حادثه‌ای که صبح فردای آن اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و اندکی بعد شخص روحانی از محل آن بازدید کردند. اما این تنها حادثه پلاسکو و ماجرای معدن زمستان یورت نبود که حسن روحانی خود را ملزم دید پس از حادثه در جمع داغدیدگان حاضر شود.
زلزله بوشهر
آذرماه ‌سال 92 تنها چندماه پس از آن‌که حسن روحانی دولت یازدهم را تشکیل داد زلزله بوشهر احتمالا به‌عنوان نخستین فاجعه او را به بوشهر کشاند. زلزله بوشهر تلفات چندانی نداشت و چنانکه رسانه‌های منتقد این روزها ادعا می‌کنند سفر روحانی نمی‌توانست تبلیغاتی و نمایشی تلقی شود. حسن روحانی روز شنبه نهم آذرماه اندکی پس از زلزله به بوشهر رفت و در جمع مردم مناطق زلزله‌زده گفت: «دولت برای همه مناطق آسیب‌دیده از زلزله و برطرف کردن خسارت‌ها در زمان بسیار کوتاه برنامه‌ریزی خواهد کرد. از رئیس بنیاد مسکن خواسته‌ام رسیدگی به پرونده همه منازلی را که در این زلزله خسارت دیده و باید بازسازی شوند، ظرف ۲۰ روز آینده انجام دهد.» چنانکه خبرگزاری ایسنا گزارش داده، رئیس‌جمهوری که با استفاده از یک بلندگوی دستی با مردم روستای امیرآباد سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: بودجه لازم برای بازسازی تأسیسات و معابر عمومی تخصیص یافته و منابعی که باید از آنها در جهت کمک به زلزله‌زدگان در قالب وام‌های بلاعوض و بلندمدت استفاده شود نیز تعیین شده و به لطف خدا همه کارها در کوتاه‌مدت به انجام خواهد رسید.
فاجعه پلاسکو
حسن روحانی درست فردای روزی که پلاسکو آتش گرفت و فروریخت در محل ساختمان پلاسکو حاضر شد و از محل حادثه بازدید کرد. در جریان آخرین اقدامات انجام گرفته به منظور عملیات آواربرداری و نجات محبوس‌شدگان و خروج پیکر جان‌باختگان قرار گرفت و دستورات لازم را برای رسیدگی به امور خسارت‌دیدگان صادر کرد. هیأت دولت یک روز عزای عمومی اعلام کرد و البته در پی آن حادثه که شهرداری تهران از مقصران اصلی آن در زمینه پیشگیری محسوب می‌شد حاضر به عذرخواهی از حادثه‌دیدگان نشد.
گردوغبار خوزستان
 و عذرخواهی وزیر نیرو به دلیل قطعی برق
در پی آلودگی هوا و فرونشستن گردوغبار بر شهر اهواز حسن روحانی به این شهر رفت و روز پنجم اسفندماه در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری گفت: «آن روزی که گردوغبار اهواز را فرا گرفت یا می‌گیرد هیچ ایرانی نیست که نگران مردم اهواز نباشد. اگر کسی در اهواز و در شرایط گرد و غبار به‌سختی نفس می‌کشد، به همان نسبت تک‌تک مردم ایران احساس غم و اندوه می‌کنند. مگر پلاسکو بیش از یک ساختمان در تهران بود؟ اما آیا تنها همان خیابان به دنبال آن نگرانی و غصه رفتند یا تمام ایران؟» در پس قطعی برق در مناطقی از خوزستان که بنابر گزارش‌ها به دلیل رطوبت بالا و گردوغبار انجام شد، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو از مردم خوزستان عذرخواهی کرد. رفتاری که حداقل تا پیش از این از دیگر مسئولان دولتی و غیردولتی کمتر دیده
 شده است.
سیل آذرشهر و عجب‌شیر
سی‌امین روز از نخستین ماه ‌سال ‌جاری حسن روحانی به آذربایجان‌شرقی رفت. هنوز چند روز مانده تا آغاز رسمی تبلیغات ریاست‌جمهوری. سیل آذرشهر و عجب‌شیر تلفات بسیار برجای گذاشته و مردم زیادی را آواره کرده است. همزمان رسانه‌های منتقد تلاش می‌کنند قسمتی از تلفات را به ساختمان پُلی نسبت دهند که البته احداث آن در سال‌های گذشته انجام شده. حسن روحانی در جمع مردم داغدیده حاضر شد و گفت: این حادثه‌ای که در روستای چنار، منطقه آذرشهر و در آذربایجان‌غربی، اردبیل و کردستان پیش آمد، همه ملت ایران را غمزده و ناراحت کرد. عزیزانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند، نه‌تنها عزیزان شما بلکه برادران و خواهران همه ما بودند.


تعداد بازدید :  1032