شماره ۱۱۱۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

پنتاگون: حملات ترکیه در عراق بدون موافقت ائتلاف ضد داعش انجام شد
 ایسنا| وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حملات ترکیه در عراق بدون موافقت ائتلاف ضدداعش صورت گرفته است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: «ما تأکید داریم که هرگونه اقدام نظامی در عراق باید براساس احترام به حاکمیت این کشور صورت گیرد. حملات ترکیه بدون موافقت ائتلاف بین‌المللی صورت گرفته و به تلفات جانی هم‌پیمانان ما منجر شد.» براساس گزارش‌ها روز سه‌شنبه در حمله ترکیه به سنجار، ۴۰ تن از نیروهای پ‌ک‌ک در کوه‌های سنجار و ۳۰ تن نیز در جبل قره تشوک در شمال شرق سوریه کشته شده‌اند. کابینه عراق این حمله را محکوم کرد و نسبت به تکرار آن هشدار داد. وزارت خارجه آمریکا نیز از حملات ترکیه در شمال عراق و سوریه ابراز نگرانی و تأکید کرد که این حملات بدون موافقت ائتلاف بین‌المللی صورت گرفته است. وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد: «اقداماتی از این قبیل به نیروهای ائتلاف ضرر می‌رساند. ما حمله غافلگیرکننده ترکیه به گروه‌های هم‌پیمان و همچنین نقض حریم هوایی عراق را محکوم می‌کنیم.» مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما مستقیما نگرانی خود را به ترکیه ابلاغ کردیم.

قاضی فدرال یک حکم حکومتی دیگر ترامپ را متوقف کرد
ایسنا| همزمان با عقب‌نشینی ترامپ از احداث فوری دیوار آمریکا-مکزیک که از آن به‌عنوان راه حلی سریع برای مقابله با مشکل مهاجرت غیرقانونی یاد می‌کرد، یک قاضی فدرال در کالیفرنیا گفته حکم حکومتی رئیس‌جمهوری برای محدود کردن منابع «شهرهای امن» مخالف قانون اساسی آمریکاست. شهرها و مناطق امن نواحی‌ای از آمریکا هستند که رسما اعلام کرده‌اند از فرمان ترامپ برای مقابله با مهاجران بدون مدارک قانونی تبعیت نخواهند کرد. قاضی ویلیام اوریک که در شعبه سان‌فرانسیسکو دادگاه فدرال آمریکا حضور دارد، با صدور حکمی که قابلیت اجرایی در سراسر آمریکا را دارد، دولت را از اجرای حکم حکومتی ترامپ که در روز ۲۵ ژانویه صادر شده بود، منع کرد. قاضی اوریک گفته این حکم به دولت فراتر از اختیاراتی که قانون در اختیارش گذاشته قدرت می‌دهد. در پی سرپیچی این شهرها، کاخ ‌سفید تهدید کرده بود دسترسی نهادهای محلی در این مناطق را به منابع فدرال محدود خواهد کرد. اوریک گفته این فرمان حکومتی به مثابه «سلاحی» در دست رئیس‌جمهوری شده که می‌تواند با آن نهادهای اجرایی محلی را که با سیاست‌های مهاجرتی او همراه نشده‌اند، تنبیه کند. در حکم قاضی اوریک آمده: «منابع و کمک‌های فدرال را نمی‌توان به علت آن‌که یک ناحیه سیاست‌های مهاجرتی مغایر با نظر رئیس‌جمهوری پیش گرفته، متوقف کرد.»

انتقاد آمریکا از دولت سودان جنوبی به دلیل قحطی گسترده
ایسنا|  آمریکا از رئیس‌جمهوری سودان جنوبی به دلیل قحطی «خودساخته» و درگیری‌های مداوم در این کشور به شدت انتقاد کرد و از وی خواست تا به وعده خود مبنی بر آتش‌بس یک‌جانبه عمل کند.
سودان جنوبی از ‌سال ۲۰۱۳ پس از آن‌که سالوا کر میاردت، رئیس‌جمهوری این کشور معاون خود را از سمتش برکنار کرد وارد یک جنگ داخلی شد که پس از آن به درگیری‌های نژادی تبدیل شد. سازمان ملل هشدار داده است که با فرار میلیون‌ها تن از این کشور بزرگ تولید‌کننده نفتی، احتمال وقوع یک نسل‌کشی بسیار بالاست. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز گفت:  «قحطی در سودان جنوبی ناشی از اقدامات انسانی و تداوم درگیری‌ها در این کشور است.»

وزیر خارجه آلمان تماس تلفنی نتانیاهو را پاسخ نداد!
ایسنا| وزیر امور خارجه آلمان در اعتراض به خودداری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دیدار با او تماس تلفنی وی را پاسخ نداد. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو، را پاسخ نداد. این اقدام گابریل در پاسخ به عدم استقبال نتانیاهو از وی در قدس اشغالی به دلیل بازدیدش از نهادهای حقوق بشری چپ‌گرا در اراضی اشغالی بود.
یک مسئول رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو دیدار روز سه‌شنبه خود با گابریل را به این دلیل لغو کرد که این وزیر خارجه آلمان شرط نتانیاهو مبنی بر لغو نشستش با سازمان‌های «شکستن سکوت» و «بتسلیم» را نپذیرفت. این دو سازمان حقوقی منتقد به شهرک‌سازی‌ها و سیاست اشغالگری اسراییل هستند. شبکه خبری الجزیره این اقدام نتانیاهو را به منزله اهانتی دیپلماتیک در بالاترین سطح خود به‌ویژه در مقابل میهمانی چون وزیر امور خارجه آلمان توصیف کرد. برلین چند ماه قبل نیز در اعتراض به تصویب قانونی برای سرقت اراضی فلسطینی‌ها در کرانه باختری دیدار برنامه‌ریزی شده دو دولت را لغو کرد.


تعداد بازدید :  447