شماره ۱۱۱۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
یک‌میلیارد دلار برای یمنی‌ها در میان هشدار نسبت به خطر گرسنگی
نیم‌میلیون کودک یمنی در خطر مرگ قرار دارند

یونیسف و برنامه جهانی غذا اعلام کردند در صورتی که کمک‌های فوری و درمانی لازم به یمن انجام نشود،‌ نیم‌میلیون کودک یمنی با خطر مرگ مواجه می‌شوند. این درحالی است که سازمان ملل در جمع‌آوری نزدیک به یک‌میلیارد دلار از کشورهای حامی در کنفرانس ژنو موفق بود. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) و برنامه جهانی غذا در بیانیه مشترکی هشدار دادند نیم‌میلیون کودک یمنی در صورتی که حمایت‌های فوری و درمان‌های تحصصی برای آنها انجام نشود، با خطر مرگ مواجه هستند.
این دو سازمان جهانی تأکید کردند: «خشونت‌های مستمر در یمن موجب وخیم‌تر شدن یکی از بدترین بحران‌های گرسنگی در جهان شده است به‌طوری که تقریبا هفت‌میلیون انسان در یمن نمی‌دانند وعده غذایی بعدشان چگونه و از کجا تأمین خواهد شد درحالی‌که بشدت به کمک‌های غذایی نیاز دارند.»
در این بیانیه مشترک آمده است، حدود ۲.۲‌میلیون کودک در یمن از سوءتغذیه رنج می‌برند. از این تعداد، نیم‌میلیون نفر به مرحله سوءتغذیه شدید رسیده‌اند و احتمال دارد خطر گرسنگی یمن را فرابگیرد.
در بیانیه مذکور آمده است‌، برنامه جهانی غذا به تنهایی و به شکل فوری به ۱.۲‌میلیارد دلار بودجه طی ۱۲ماه آتی جهت تأمین نیازهای اولیه ۹‌میلیون یمنی احتیاج دارد. یونیسف نیز از طرف‌های حامی برای جمع‌آوری مبلغ ۲۳۶‌میلیون دلار برای برنامه‌های نجات جان کودکان جنگ‌زده یمنی در‌ سال‌ جاری میلادی کمک خواست و اعلام کرد که کمک‌هایی که یونیسف و این سازمان دریافت می‌کنند ۲۰‌درصد از نیازهای‌شان را هم تأمین نمی‌کند. سازمان ملل در جمع‌آوری نزدیک به یک‌میلیارد دلار از کشورهای حامی در کنفرانس ژنو موفق بود اما امیدوار است که این کمک‌های نقدی به یک‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار مبلغ مورد نظر برای اجرای طرح کمک‌های بشردوستانه‌ سال ۲۰۱۷ برسد. عربستان در کنفرانس ژنو متعهد به پرداخت ۱۵۰‌میلیون دلار شد و کشورهای کویت و امارات اعلام کردند که قصد دارند ۱۰۰‌میلیون دلار کمک کنند. آلمان نیز اعلام کرد ۵۰‌میلیون یورو (معادل ۵۴.۳۹‌میلیون دلار) پرداخت خواهد کرد. آمریکا نیز تعهد دارد ۹۴‌میلیون دلار کمک کند و اتحادیه اروپا قول ۱۱۶‌میلیون یورو (۱۲۶.۳‌میلیون دلار) را داد. علاوه بر این، انگلیس ۱۳۹‌میلیون پوند انگلیس (۱۷۸.۲‌میلیون دلار)،‌ استرالیا ۱۰‌میلیون دلار، کره‌جنوبی چهار‌میلیون دلار، ایتالیا پنج‌میلیون یورو (۱۰.۹‌میلیون دلار) و ژاپن ۶۲‌میلیون دلار کمک کردند. روبر ماردینی، مدیر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در امور خاورمیانه گفت: شرایط انسانی در یمن به سرعت رو به وخامت است و باید تلاش‌های بین‌المللی بسیاری برای کاهش سختی‌ها و دشواری‌ها انجام شود. صلیب‌سرخ به دنبال افزایش بودجه اختصاصی خود به یمن در‌ سال ‌جاری تا ۹۰‌میلیون دلار است.
ماردینی افزود: نیازها در یمن بسیار و زمان کوتاه است. ‌شبح گرسنگی بر این کشور مسلط شده است.‌ علت اصلی این رنج‌ها و مشکلات بحران کنونی است. درحال حاضر نسبت مراکز درمانی که قادر به ارایه خدمات درمانی و پزشکی هستند، از ۴۵‌درصد فراتر نمی‌رود.


تعداد بازدید :  489