شماره ۱۱۱۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی خبر داد:
ایجاد 140 مرکز اورژانس اجتماعی جدید تا پایان سال
در 9 ماه ‌سال 95، 13 کودک به دلیل مسمومیت با مواد مخدر جانشان را از دست دادند

شهروند|  «آمارهای‌ سال 95 نشان می‌دهد، تنها در 9 ماه‌ سال گذشته، 780 نوزاد با تریاک، هرویین، متادون و شیشه مسموم شدند. از این 780 نوزاد مسموم، بیش از 300 مورد در بیمارستان‌ها شناسایی شدند و 200 تا 300 مورد هم نوزادانی بودند که از مادر معتاد به دنیا آمدند.» اینها بخشی از آمارهای رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی است. حسین اسدبیگی، اینها را گفت و تأکید کرد: «کودک‌آزاری موضوعی است که در صدر فعالیت‌های این مرکز قرار دارد. چرا که کودکان نمی‌توانند از حقوق‌شان دفاع کنند. اگر کودکان حتی در خانه -که باید جای امنی باشد- مورد آزار قرار گیرند، این ما هستیم که باید از حقوق این کودکان و نوجوانان دفاع و از آزار آنان جلوگیری کنیم.» او توضیح‌های بیشتری هم داد و به ایرنا گفت: «این 780 نوزاد در بیمارستان یا در خانه دچار مسمومیت با مواد شده بودند و از سوی مرکز اورژانس اجتماعی شناسایی شدند. در این میان شناسایی 300 نوزاد از این نوزادان مسموم هم از طریق بیمارستان یا مراکز درمانی صورت گرفته است.» به گفته او، پرسنل بیمارستان، اقوام یا دست‌اندرکاران نیروی انتظامی و قوه قضائیه این موارد را به بهزیستی اطلاع دادند.
 براساس اعلام رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی، این کودکان با حکم قضائی به مراکز شبه‌خانواده ارجاع داده و تعداد زیادی از این نوزادان به خانواده‌ها برگردانده شدند، یعنی موردی نبوده که بخواهند کودک را از خانواده بگیرند. رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: «تعداد دیگری از نوزادان به فامیل و اقوام سپرده شدند و 13 کودک جان خود را از دست دادند.» رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه از ایجاد 140 مرکز اورژانس اجتماعی جدید در شهرهای بالای 50‌هزار نفر خبر داد: «قرار است این مراکز جدید تا پایان ‌سال ایجاد شود.» به گفته اسدبیگی، برای ایجاد مراکز جدید اورژانس بودجه نسبتا خوبی هم در نظر گرفته شده است. براساس اعلام حسین اسدبیگی، هم‌اکنون 197 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد و کارشناسان اورژانس اجتماعی شبانه‌روز در این مراکز مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند و با راه‌اندازی مراکز جدید، خدمات اورژانس اجتماعی گسترش خواهد یافت.
اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله‌ای با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود که خدمات خود را از طریق خط تلفن 123، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی ارایه داده و در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی مداخله می‌کند.


تعداد بازدید :  303