شماره ۱۱۰۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
مروری بر انتخابات فرانسه
عطش قدرت و موج تهمت در پاریس!

سوشیانس شجاعی‌فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طنز نویس

از آنجا که روزنامه شهروند به دلیل بهره‌مندی از بودجه دولتی از تبلیغات انتخاباتی محروم شده و الان ما شهرونگی‌ها عزا گرفته‌ایم در نبود غرضی و احمدی‌نژاد و کواکبیان و جدیدی چه خاکی بر سرمان بریزیم! هر چه هم به مسئولان مملکت می‌گوییم که بالام جان، روزنامه شهروند از بودجه عمومی استفاده می‌کند، صفحه شهرونگ که از همان دلارهای معروف استکبار جهانی ارزتزاق می‌کند، ما دیگر چرا؟! منتها حرف توی گوش مسئولان نمی‌رود! فلذا ما کاری به انتخابات مملکت خودمان نداریم و می‌رویم پی انتخابات فرانسه که هم کلاسش بیشتر است و هم دردسرش کمتر! واللا! با این نون باگتشون!
در انتخابات دیروز فرانسه، چهار کاندیدا حضور داشتند. مارین لوپن، سیاستمدار ضد مهاجر که برای خودش یک پا رجل سیاسی است و کسی را که بخواهد شبهه‌ای وارد کند را از جفت پا آویزان می‌کند! لوپن ضمن این‌که با حضورش تکلیف رجل سیاسی را مشخص کرده، وعده داده است که تکلیف مهاجران را هم مشخص می‌کند و دیگر سلفی‌گرفتن با برج ایفل و بق‌بقی خوردن در شانزه لیزه برای ایرانی‌ها و دیگر اهالی خاورمیانه دشوارتر خواهد شد!
امانوئل ماکرون نیز نامزد مستقل این انتخابات بود که در مصاحبه‌ای با کامران نجف‌زاده گفته بود این مستقل‌بودن را از ایرانی‌ها یاد گرفته‌ام! ماکرون که حقوقش را از نهادهای دولتی می‌گیرد و فلان حزب دعوتش می‌کند، نصف شخصیت‌های سیاسی از او حمایت می‌کنند، «جمعیت فرانسوی نوگرا» (جفنگ) او را به‌عنوان کاندیدای انتخاباتی معرفی کرده، اعلام کرده که به‌طور مستقل وارد انتخابات فرانسه شده است! ماکرون در ستادهای انتخاباتی‌اش با توزیع رایگان شیرینی ماکارون و نیز ته‌دیگ ماکارونی توجه بسیاری از مردم را به خودش جلب کرده بود!
دیگر کاندیدای انتخابات فرانسه شخصی است با نام ژان لوک ... (- کدومشون؟!) ملانشون! ایشان نماینده جناح چپ فرانسه است و یک جورهایی بهزاد نبوی آنهاست! البته بدون سابقه زندان! ملانشون با وعده هر فرانسوی 2000 یورو و قول حمایت از اعتصابات کارگری و دو برابرکردن مرخصی و اعطای مرخصی بارداری به مردان وارد میدان شده است!
فرانسوا فیون که طرفدارانش او را فیون توده‌ها نامگذاری کرده‌اند، متعلق به جناح محافظه‌کار فرانسه است و حالا می‌گویم جناح محافظه‌کار فکرتان نرود طرف یقه بی‌یقه و لغو کنسرت‌های اپرای پاریس و لغو جشنواره آوینیون و تفکیک جنسیتی ساحل نیس و گشت ارشاد جلوی جشنواره کن! نه، محافظه‌کارهای آنها با محافظه‌کارهای ما، یورویی هفت صنار فرق دارند! در طول دوره تبلیغات انتخاباتی تهمت‌های فراوانی به فیون زده شد که در مناطق محروم پاریس توت‌فرنگی و آرد کروسان پخش می‌کرد که وی تمام این اتهامات را رد و پاسخ آنها را به آن دنیا واگذار کرد!
امروز دوشنبه روزنامه‌های فرانسه مانند تمام روزهای منتهی به رأی‌گیری پر بود از خبرها و گزارش‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی، روزنامه
 Le Jeun چاپ مارسی در شماره امروز خود تیتر زد: «حماسه فرانسوی، مردم فرانسه به دشمنان شرقی خود درس دادند!» همچنین روزنامه France Aujourdhui (فرانسه امروز) با تیتر «خبر انتخابش...» از پیروزی احتمالی لوپن خبر داد! روزنامه Citeyen (شهروند) در گفت‌وگویی با رئیس صلیب‌سرخ فرانسه بر لزوم حمایت رئیس‌جمهوری آینده فرانسه از صلیب‌سرخ تأکید کرده است! روزنامه لیبراسیون در ستون Parler et entender در قالبی گفت و شنود طور نوشته: گفتم آیا خبر داری که هیچ‌کدام از کاندیداهای ریاست‌جمهوری فرانسه در دور اول انتخاب نخواهند شد؟ گفت: آری می‌دانم، تازه ممکن است آنها در دور دوم هم انتخاب نشوند و اصلا کار به اعتصاب و شلوغی بکشد! گفتم وای وای وای! چقدر کشورهای دیگر خصوصا کشورهای شرقی خوشبختند! گفت خب الان باید تو حکایت بگی! گفتم
 Partout le ciel est bleu!
هرگز کسی چنین فجیع به تخریب مملکت خویش بر نخاست که ایرانیان برخاسته‌اند! (آناتول فرانس – کتاب شعر نایاب نسخه میدان انقلاب!)


تعداد بازدید :  706