شماره ۱۱۰۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
همه آنچه باید از چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی بدانید
ایران به دنبال حفظ جایگاه دوم
بازهم یک زن پرچم کاروان ایران را حمل می‌کند

شهروند| برگزاری بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در‌سال 2017، تصمیمی بود که بعد از برگزاری 2 دوره و لغوشدن یک دوره آن درتهران گرفته شد. این دوره ازمسابقات را می‌توان چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی نامید، درحالی ‌که سومین دوره اصلا برگزار نشده است. مسئولان کمیته ملی المپیک ازچند ماه قبل درتدارک اعزام کاروان پرقدرتی هستند تا دراین رقابت‌ها عنوان دومی خود در دوره قبلی را حفظ کنند، اگرچه اکثر ورزشکاران اعزامی درسطح اول تیم‌های ملی رشته خود فعال نیستند و فقط این مسابقات فرصتی برای نشان‌دادن پتانسیل برخی ورزشکاران خواهد بود. روز گذشته شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک برای تشریح وضع کاروان ایران درفاصله کمتر از 20روز تا آغاز مسابقات، دریک نشست خبری شرکت کرد.
پیشینه ایران
اولین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به میزبانی عربستان در‌سال 2005 برگزار شد که ایران با حضور در 13 رشته توانست عنوان چهارمی را کسب کند. دومین دوره قرار بود در‌سال 2010 درتهران برگزار شود که به دلیل برخی کارشکنی‌ها این مسابقات به شکلی عجیب لغو شد. سومین دوره نیز‌ سال 2013 در اندونزی به انجام رسید که ایران با 88 ورزشکار راهی اندونزی شد و 59 مدال کسب کرد و درنهایت در رده دوم جدول مدال‌ها ایستاد.
160 ورزشکار در 18 رشته
چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی از 18 اردیبهشت در باکو برگزار می‌شود و ایران با کاروانی 280نفره دراین دوره حضور پیدا خواهد کرد. از این بین 127 تا 130 ورزشکار مرد و 31 ورزشکار زن در کاروان ایران حضور دارند و در 18 رشته شرکت می‌کنند. کشتی، زورخانه‌ای، جودوی نابینایان، بوکس، تنیس، والیبال، ژیمناستیک، کاراته، تیراندازی، وزنه‌برداری، ووشو، جودو، شنا، شیرجه، واترپلو، تنیس‌روی‌میز، دوومیدانی و تکواندو رشته‌های اعزامی هستند که والیبال به‌عنوان اولین تیم اعزامی در تاریخ 18 اردیبهشت راهی باکو خواهد شد. آخرین تیم اعزامی نیز ووشوکاران خواهند بود که 27 اردیبهشت به باکو می‌روند و درنهایت یک خردادماه مراسم اختتامیه برگزار می‌شود. برای مراسم افتتاحیه نیز همان لباس‌های ورزشکاران در المپیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پرچمدار، بازهم یک بانوی ورزشکار
در المپیک و پارالمپیک 2016 پرچمدار کاروان ایران یک بانوی ورزشکار بوده و برای بازی‌های کشورهای اسلامی نیز تصمیم بر این است که یکی از بانوان این وظیفه را برعهده گیرد. طبق اعلام دبیرکل کمیته ملی المپیک روز شنبه هفته آینده و بعد از برگزاری جلسه هیأت اجرایی معرفی خواهد شد. این تصمیم به خاطر حفظ حقوق بانوان و استفاده از زنان به‌عنوان یک نماد حجاب اتخاذ شده است. باید دید این شانس به کدام یک از ورزشکاران بانوی ایرانی که تعدادشان 30نفر اعلام شده، داده می‌شود.
چرا کشتی پهلوانی حذف شد؟
حذف کشتی پهلوانی ازچهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی بدون‌ شک خبر بدی برای کاروان ایران بود که به نوعی موسس این رشته محسوب می‌شود و شانس بالایی برای کسب مدال داشت. با این حال، دبیرکل کمیته ملی المپیک دلیل این اتفاق را اختلاف میان مسئولان باکو و اتحادیه جهانی کشتی می‌داند:  «زمانی که درجلسه در باکو بودم، ابهاماتی درباره کشتی پهلوانی وجود داشت. این رشته در آسیا سازمان‌یافته نیست. خیلی از کشورها درجریان بازی کشتی پهلوانی نبودند و تعداد کشورهای شرکت‌کننده به حد استاندارد رسید.»
شهنازی: دنبال حفظ جایگاه دومی هستیم
شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک از علاقه این کمیته به اعزام تیم فوتبال به این رقابت‌ها گفته است: «رأی ما نظر فدراسیون ملاک بوده است. کمیته تصمیم‌گیرنده نیست و در ستاد تصمیم گرفته می‌شود. ما خیلی دوست داشتیم فوتبال اعزام شود که نشد. درباره هندبال هم در ابتدا ارزیابی خوبی نداشتیم و بعدها که آقای رحیمی آمد، دیگر وقتی نداشتیم.»  وی همچنین درباره این‌که تیم‌های اصلی اکثر رشته‌ها به این بازی‌ها اعزام نمی‌شوند، می‌افزاید: «کشتی تیم خوبی می‌فرستد و نفرات ذخیره نیستند. آنها نفرات گردن کلفتی دارند و حساسیت‌ها را می‌دانند. والیبال هم اگر قرار است تیم دوم را بفرستد، می‌داند که می‌تواند مدال بگیرد. ما هم تأکیدمان این بوده که قرار است در باکو بهترین مدال را بگیریم.»
شهنازی درپایان می‌گوید: «آذربایجان درتلاش است که بهترین جایگاه را داشته باشد اما ما که در دوره قبلی دوم شدیم، تلاش می‌کنیم این جایگاه را حفظ کنیم. البته هنوز برای پاداش ورزشکاران مدال‌آور به دلیل محدودیت بودجه تصمیم‌گیری نشده است و امیدواریم بتوانیم به ‌زودی این رقم را اعلام کنیم. این جزو برنامه‌های امسال ماست و باید به حساب بودجه امسال گذاشته شود.»


تعداد بازدید :  157