شماره ۱۱۰۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
اخبار جهان

براساس جدیدترین نظرسنجی؛ لوپن و ماکرون در انتخابات فرانسه پیشتاز هستند
 ایسنا|  جدیدترین نظرسنجی انجام شده درباره انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نشان داده که امانوئل ماکرون و مارین لوپن همچنان در دور اول انتخابات پیشتاز هستند. نظرسنجی انجام شده از سوی شرکت سویپوف که برای روزنامه لوموند انجام و روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که امانوئل ماکرون میانه رو و مارین لوپن راست افراطی از دیگر کاندیداهای این انتخابات در دور نخست جلوتر هستند.
براساس این نظرسنجی ماکرون در دور دوم انتخابات بیشترین احتمال پیروزی را دارد و همچنین این نظرسنجی مشخص کرده که این دو کاندیدا در چند روز گذشته‌درصد کمی از آرای خود را به نسبت نظرسنجی قبلی از دست داده‌اند. طبق این نظرسنجی لوپن با ۲.۵‌درصد کاهش آرای خود به نسبت نظرسنجی قبلی ۲۲.۵‌درصد رای کسب کرده و ماکرون نیز با دو‌درصد کاهش رای، ۲۳‌درصد آرا را کسب می‌کند. همچنین نظرسنجی شرکت سویپوف مشخص کرده که مسأله آرای ممتنع که یک فاکتور تعیین‌کننده در نتیجه دور اول انتخابات است ۲۸‌درصد است که مطابق با آخرین رکورد زده شده مربوط به این آرا در انتخابات‌سال ۲۰۰۲ است. انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه آتی برگزار می‌شود.
 
در پی ادعاها درباره بازداشت رهبر داعش
واشنگتن: خبر بازداشت البغدادی را نمی‌توانیم تأیید کنیم
ایسنا|  دفتر مطبوعاتی دبیرکل اداره امنیت و اطلاعات اروپا اعلام کرد که اطلاعات دقیقی درباره بازداشت ابوبکر البغدادی در شمال سوریه دارد. این درحالی است که دولت آمریکا اعلام کرده از این مسأله خبری ندارد. دفتر مطبوعاتی دبیرکل اداره امنیت و اطلاعات اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بازداشت احتمالی ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش در یکی از مناطق شمال سوریه نتیجه رصد و عملیات سازمان اطلاعات سوریه و روسیه است.» این عملیات بعد از آن انجام شد که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش بعد از پیشروی نیروهای حشد شعبی در موصل در دوم آوریل ۲۰۱۷ و ورودشان به مرزهای سوریه مجبور شد شهر موصل را ترک کند. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری نووستی گفت که هیچ‌گونه اسنادی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت ابوبکر البغدادی در سوریه وجود ندارد.
 
العبادی: کردها حق دارند کشور مستقل داشته باشند اما فعلا مصلحت نیست
ایسنا|  نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که آرمان‌های کردها برای تشکیل کشور مستقل حقی قانونی است اما برگزاری همه‌پرسی در شرایط کنونی به نفع‌شان نیست. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: «مذاکرات هیأت کردی که هفته گذشته به بغداد سفر کرد درباره برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان بر فراز ساختمان‌های ادارات دولتی در استان کرکوک بود. این برخورد آنها درست نیست چراکه ادارات مذکور نهادهای رسمی وابسته به دولت عراق هستند و ما تنها اجازه برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان بر فراز مقرهای احزاب کرد را داده بودیم.» وی گفت: «آرمان‌های کردها برای تشکیل کشور مستقل حقی قانونی است اما به نفع اقلیم کردستان یا هر طرف عراقی دیگری نیست که در شرایط کنونی همه‌پرسی برگزار کند چراکه در این صورت مشکلات بسیاری به وجود می‌آید. بیشتر سیاستمداران کرد با این نظر موافقند.»

ییلدیریم: دعوت از مردم برای حضور در خیابان‌ها اشتباه است
ایسنا| نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: «نتیجه اعتراضات انجام شده به شورایعالی انتخابات به مردم ترکیه اعلام خواهد شد. دراین‌باره نمی‌توانم سخنی بگویم. ما وظیفه خود را انجام دادیم، صندوق‌های رای به نزد مردم ترکیه آوردیم و ملت ترکیه تصمیم خود را گرفت.» به گزارش شبکه خبری سی ان ان ترک، بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت: گفتن این‌که «نتایج رفراندوم را به رسمیت نمی‌شناسیم» یک اقدام تاسف برانگیز است. همه باید به رای مردم احترام بگذارند. دعوت از مردم برای رفتن به خیابان‌ها اشتباه است.
وی ادامه داد: «باید به پیش رو نگاه کنیم و مبارزه با تروریسم را با عزمی راسخ ادامه دهیم. اقدامات بسیاری باید انجام گیرد. پس از اعلام نتایج رسمی از سوی شورایعالی انتخابات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کشورمان در نشست کنگره به حزب خود بازخواهد گشت.»
وی با اشاره به اظهارات رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه درباره نتایج رفراندوم گفت: «در طول دو ماه گذشته قلیچدار اوغلو آن‌قدر نه گفته است که هنوز به نه گفتن ادامه می‌دهد. اگر رایی که مردم در صندوق‌ها انداخته‌اند را به رسمیت نشناسید آنها نیز شما را به رسمیت نخواهند شناخت.»

 


تعداد بازدید :  360