شماره ۱۱۰۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين
صفحه را ببند
انتقاد لاوروف از تصمیم سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سوریه

وزیر امورخارجه روسیه گفت: این‌که ریاست دو هیأت حقیقت‌یاب سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی درخصوص حمله شیمیایی ادعا شده در استان ادلب سوریه در دست انگلیسی‌ها باشد، یک «هم‌زمانی عجیب» است که مغایر با قوانین یک سازمان بین‌المللی محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترکی با همتای سنگالی‌اش گفت: «باید اشاره کنم که یک همزمانی بسیار عجیب رخ داده است، به‌طوری که درحال حاضر ریاست هر دو گروه هیأت حقیقت‌یاب سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی درخصوص استفاده بالقوه از تسلیحات شیمیایی درسوریه به دست انگلیسی‌ها سپرده شده است.» وی افزود: «این مسأله مغایر با اصول یک سازمان بین‌المللی است؛ ساختاری که باید حداکثر تعادل را رعایت کند.»
این جلسه پرسش و پاسخ پیش از دور جدید مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» که برای اوایل می ‌سال‌جاری میلادی برنامه‌ریزی شده، صورت گرفت.
سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی یک سازمان بین‌المللی است که باید مطمئن شود کشورها به کنوانسیون تسلیحات شیمیایی پایبندند. استفاده از چنین سلاح‌هایی را منع می‌کنند و نابودی آنها را لازم می‌دانند. لاوروف با اشاره به مصاحبه اخیر بوریس جانسون، وزیر امورخارجه انگلیس گفت: «اتباع انگلیسی که ریاست این دو هیأت حقیقت‌یاب را برعهده دارند، تاکنون هیچ چیزی به هیچ‌کسی نگفته‌اند درحالی‌ که دانشمندان انگلیسی نمونه‌های گرفته‌شده از صحنه وقوع این رویداد را تجزیه و تحلیل کرده‌اند.» لاوروف گفت: «جانسون درمصاحبه خود اعلام کرده بود که دانشمندان انگلیسی نمونه‌های گرفته‌شده ازمحل این حمله را تجزیه و تحلیل کردند و نتیجه آن درخصوص استفاده از گاز سارین یا مشابه آن دراین حمله مثبت بوده است.» وزیر امورخارجه روسیه بار دیگر خواستار یک تحقیقات بی‌طرف، بدون تعصب و شفاف درسوریه شد که باید ازطرف سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی با کمک کارشناسان مستقل
 صورت گیرد.
وی افزود: «یک گروه کارشناسی بین‌المللی باید به محل وقوع این رویداد و همچنین فرودگاه الشعیرات که ادعا می‌شود جنگنده‌های سوریه با سلاح‌های شیمیایی از آنجا به پرواز درآمده، ‌اعزام شوند. ما این روند را که در آن اسناد و مدارک از راه دور جمع‌آوری می‌شوند و هیچ هیأت ناظری درمحل وجود ندارد، قبول نداریم.»

 


تعداد بازدید :  365