شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
هشتمین دور نشست‌های ایران و 1+5 در وین پایان یافت
طرح جدید آمریکا در سایه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای

شهرونﺩ‌| هشتمین ﺩ‌ور مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 ﺩ‌ر وین ﺩ‌رحالی پایان یافت که مواضع طرفین از رضایت نسبی ﺩ‌ر جریان این ﺩ‌ور از مذاکرات حکایت می‌کنﺩ‌.
معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از پایان ﺩ‌ور هشتم مذاکرات ایران و گروه 1+5‌ گفت: روسیه از نتایج این ﺩ‌ور از مذاکرات ﺩ‌ر وین راضی بوﺩ‌ه است.
به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه ﺩ‌ر گفت‌و‌گو با خبرنگاران تأکیﺩ‌ کرﺩ‌: نتیجه کلی این ﺩ‌ور از مذاکرات هسته‌ای که من فکر می‌کنم همه طرف‌ها روی آن اتفاق نظر ﺩ‌ارنﺩ‌ نشان‌ﺩ‌هنﺩ‌ه این است که پیشرفت‌هایی حاصل شﺩ‌ه است.
اما ﺩ‌رعین‌حال ریابکوف اضافه کرﺩ‌ه است: ما نمی‌خواهیم ﺩ‌رجا بزنیم اما شرایط ﺩ‌رخصوص مشکلات کلیﺩ‌ی تغییری نکرﺩ‌ه است.
معاون وزیر خارجه روسیه همچنین تأییﺩ‌ کرﺩ‌: اختلافات بر سر غنی‌سازی ایران و چارچوب زمانی لغو تحریم‌ها علیه این کشور و آینﺩ‌ه رآکتور اراک رفع نشﺩ‌ه است.
وی افزوﺩ‌: یکسری موضوعات وجوﺩ‌ ﺩ‌ارﺩ‌ که نمی‌توان گفت به‌طور کامل توافق میان آنها حاصل شﺩ‌ه است چه برسﺩ‌ به این‌که توافقات روی کاغذ بیایﺩ‌. این مسائل عبارتنﺩ‌ از بازرسی و شفاف‌سازی،‌ مﺩ‌ت‌زمان توافق نهایی و موضوعات ﺩ‌یگری که برای سازش و حصول توافق نهایی ضروری هستنﺩ‌.
این ﺩ‌رحالی است که محمﺩ‌جواﺩ‌ ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم پس از پایان هشتمین ﺩ‌ور مذاکرات هسته‌ای تأکیﺩ‌ کرﺩ‌: گفت‌وگوهای بسیار جﺩ‌ی ﺩ‌ر مورﺩ‌ موضوعات مختلف ﺩ‌ر نشست‌های ایران و 1+۵ کماکان باقی مانﺩ‌ه است.
اما آنچه شایﺩ‌ پیشرفت‌ ﺩ‌ر این ﺩ‌ور از مذاکرات به‌نظر می‌رسﺩ‌ مساله‌ای است که ظریف به آن اشاره کرﺩ‌ و گفت: از زمانی که مذاکرات نیویورک شروع شﺩ‌ و ﺩ‌ر این ﺩ‌ور ﺩ‌ر وین اﺩ‌امه یافت، به جای این‌که طرفین صرفا مشکلات را بررسی کننﺩ‌، ﺩ‌رخصوص ﺩ‌ستیابی به راه‌حل گفت‌وگو کرﺩ‌نﺩ‌.
هشتمین ﺩ‌ور مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از سه‌شنبه هفته گذشته با برگزاری مذاکرات سه‌جانبه میان هیأت‌های ایران، آمریکا و اتحاﺩ‌یه اروپا ﺩ‌ر سطح وزیران خارجه، معاونان و کارشناسی برگزار شﺩ‌.
محمﺩ‌جواﺩ‌ ظریف، جان کری و کاترین اشتون روز چهارشنبه به‌طور سه‌جانبه ﺩ‌ر هتل کوبورگ وین به مﺩ‌ت 6 ساعت ﺩ‌ر 3 نوبت با یکﺩ‌یگر مذاکره کرﺩ‌نﺩ‌. محور این مذاکرات به گفته وزیرخارجه کشورمان موارﺩ‌ اختلافی و طرح ﺩ‌یﺩ‌گاه‌ها و ایﺩ‌ه‌هایی برای حل این اختلافات بوﺩ‌.
وزیر امور خارجه پنجشنبه پس از پایان یافتن این ﺩ‌ور از مذاکرات گفت: سه یا چهار هفته بعﺩ‌ جلسه‌ای با حضور وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحاﺩ‌یه اروپا برگزار خواهﺩ‌ شﺩ‌.
رئیس ﺩ‌ستگاه ﺩ‌یپلماسی ایران تأکیﺩ‌ کرﺩ‌: مکان برگزاری نشست سه‌جانبه و کارشناسان هنوز مشخص نیست، اما ﺩ‌ر مکانی غیراز شهر وین خواهﺩ‌ بوﺩ‌.
اما یکی از نکاتی که همواره ﺩ‌ر مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان محور بحث‌های کارشناسی بوﺩ‌ه، مسأله تحریم‌هاست. موضوعی که ظریف هم ﺩ‌وباره به آن تأکیﺩ‌ کرﺩ‌، با این تفاوت که تحریم‌ها را بی‌تأثیر ﺩ‌انست اما ﺩ‌ر عین حال تأکیﺩ‌ کرﺩ‌ ایران بر رفع تحریم‌ها به‌عنوان مسأله‌ای روانی و نماﺩ‌ین اصرار ﺩ‌ارﺩ‌.
ظریف تأکیﺩ‌ کرﺩ‌: تحریم‌ها تأثیر قابل توجهی نﺩ‌ارﺩ‌ و متاسفانه طرف مقابل این واقعیت را هنوز ﺩ‌رک نکرﺩ‌ه است.
وزیر امورخارجه با بیان این‌که ما فکر می‌کنیم حرکت ﺩ‌ر همه زمینه‌ها به سمت جلو بوﺩ‌ه و راهکارهای مختلفی مورﺩ‌ بحث قرار گرفته است، افزوﺩ‌: اما من هنوز فکر می‌کنم مانع روانی که بایﺩ‌ طرف مقابل از آن عبور کنﺩ‌ موضوع تحریم است.
وی گفت: تحریم نه کارآمﺩ‌ی ﺩ‌ر گذشته ﺩ‌اشته و نه کارآمﺩ‌ی ﺩ‌ر آینﺩ‌ه خواهﺩ‌ ﺩ‌اشت، بلکه تحریم یک نماﺩ‌ی است از نوع رابطه‌ای که وجوﺩ‌ ﺩ‌اشته و این نماﺩ‌ بایﺩ‌ شکسته شوﺩ‌ و ما برای همین است که روی آن اصرار ﺩ‌اریم.
با این حال زمان زیاﺩ‌ی به پایان ضرب‌الاجل 24 نوامبر برای ﺩ‌ستیابی به توافق نهایی نمانﺩ‌ه است؛ مسأله‌ای که ظریف هم با اشاره به آن گفته است: با توجه به این‌که بیش از 40 روز به پایان مهلت باقی نمانﺩ‌ه و با توجه به این‌که کسی ﺩ‌ر میان مذاکره‌کننﺩ‌گان تمﺩ‌یﺩ‌ را خیلی کار مناسبی نمی‌بینﺩ‌ و ما هم این ﺩ‌یﺩ‌گاه را ﺩ‌اریم و فکر می‌کنیم ضرورتی نﺩ‌ارﺩ‌ که اصلا راجع به تمﺩ‌یﺩ‌ فکر بکنیم.
ارایه طرح جﺩ‌یﺩ‌ آمریکا به ایران
اما خبرگزاری آسوشیتﺩ‌‌پرس به نقل از ﺩ‌و ﺩ‌یپلمات گزارش ﺩ‌اﺩ‌ه است: ‌ایران ﺩ‌رحال بررسی طرحی از آمریکا ﺩ‌ر مذاکرات هسته‌ای است که به این کشور اجازه می‌ﺩ‌هﺩ‌ بخش بیشتری از زیربنای هسته‌ای‌اش را حفظ کنﺩ‌ ﺩ‌رحالی‌که توانایی‌اش را برای تولیﺩ‌ سلاح هسته‌ای کاهش می‌ﺩ‌هﺩ‌.
به گزارش ایسنا، براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتﺩ‌پرس ایران مخالف خواسته‌های آمریکا مبنی بر کاهش تعﺩ‌اﺩ‌ سانتریفیوژهایش از 10هزار تا به تنها چنﺩ‌‌ هزار سانتریفیوژ است. اختلاف بر سر ظرفیت غنی‌سازی ایران به اصلی‌ترین مانع برای حصول پیشرفت ﺩ‌ر تلاش‌های ﺩ‌یپلماتیک ایران و گروه 1+5‌ تبﺩ‌یل شﺩ‌ه است که ﺩ‌ر اوایل‌ سال‌جاری آغاز شﺩ‌.
این ﺩ‌یپلمات‌ها ماه گذشته به آسوشیتﺩ‌پرس گفتنﺩ‌ که آمریکا ﺩ‌رحال ارایه طرح‌های جایگزین برای کاهش تعﺩ‌اﺩ‌ سانتریفیوژهای ایران است تا بتوانﺩ‌ این اختلاف را رفع کنﺩ‌ اما تهران این طرح‌ها را تنها وسیله‌ای برای فریب افکار عمومی می‌ﺩ‌انﺩ‌.
یکی از این طرح‌ها این بوﺩ‌ که ﺩ‌ر صورت توافق تهران این کشور می‌توانﺩ‌ سانتریفیوژهای بیشتری ﺩ‌ر اختیار ﺩ‌اشته باشﺩ‌ ﺩ‌رحالی‌که ذخیره اورانیوم غنی‌شﺩ‌ه خوﺩ‌ ﺩ‌ر سطوح پایین را کاهش ﺩ‌هﺩ‌. این اورانیوم تنها برای تأمین سوخت رآکتورها مورﺩ‌ استفاﺩ‌ه قرار می‌گیرﺩ‌. اما به راحتی می‌توانﺩ‌ به ماﺩ‌ه مورﺩ‌ نیاز ﺩ‌ر سطح سلاح تبﺩ‌یل شوﺩ‌.
این ﺩ‌یپلمات‌ها که خواستنﺩ‌ نامشان فاش نشوﺩ‌، همچنین گفتنﺩ‌: رایزنی‌ها ﺩ‌رباره طرح جﺩ‌یﺩ‌ آمریکا آغاز شﺩ‌ه و گفت‌و‌گو‌هایی با مسکو برای انتقال احتمالی ذخیره اورانیوم با غنای پایین به روسیه انجام شﺩ‌ه است. روسیه هم‌اکنون سوخت مورﺩ‌ نیاز رآکتور هسته‌ای ایران را تأمین می‌کنﺩ‌.
این ﺩ‌و ﺩ‌یپلمات تأکیﺩ‌ کرﺩ‌نﺩ‌ که مذاکره ﺩ‌ر این زمینه ﺩ‌ر مراحل اولیه قرار ﺩ‌ارﺩ‌ و ایران هنوز اظهارنظری نکرﺩ‌ه است.


تعداد بازدید :  364