شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
پلیس تنها 2 حادثه را تأیید کرده است
راز پنهان اسیدپاشی به زنان در اصفهان

گروه حوادث| اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای به زنان اصفهانی در‌هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. درحالی‌که شایعه‌ها حاکی از اسیدپاشی به 8 زن است پلیس تأکید دارد تنها دو زن آن هم با سناریو‌های متفاوت و جداگانه هدف حملات اسیدپاشی قرار گرفته‌اند.
زن جوان وقتی قصد سوار شدن به خودرواش را داشت هدف اسیدپاشی مردان ناشناس قرار گرفت. این مردان موتورسوار که سایه به سایه به تعقیب او پرداخته بودند، توطئه هولناک خود را در اصلی‌ترین خیابان اصفهان اجرایی کردند. عصر روز چهارشنبه 23 مهرماه بود. خیابان مهرداد یکی از خیابان‌های بالاشهر اصفهان مملو از رهگذران و خودروهایی بود که درحال تردد بودند، اما هیچ‌کس تصور نمی‌کرد حادثه‌ای تلخ این بار دختر 27ساله‌ای را هدف خواهد گرفت.
خودرو سمند مشکی‌رنگ در کنار خیابان پارک شده بود. چند دقیقه بعد دختری جوان به سمت خودرواش رفت. اما موتورسیکلتی با دو سرنشین در کمین او نشسته بودند. هنوز در خودرواش را باز نکرده بود که مردان موتورسوار مایعی آتشین را به صورتش پاشیدند. صدای فریاد‌های سوختم سوختم دختر جوان، شلوغی خیابان را در شوکی عمیق فرو برد. مغازه‌داران و عابران وحشت‌زده به سمت او می‌دویدند. هنوز کسی باور نداشت چه حادثه تلخی رخ داده است که مهاجمان موتورسوار از صحنه متواری شدند.
مردم مبهوت به صورت دختر جوان چشم دوخته بودند. چشم‌هایش دیده نمی‌شد، دست‌هایش سوخته و لباس‌هایش ذوب شده بود. حالا دیگر همه می‌دانستند دخترک جوان قربانی اسیدپاشی مردان موتورسوار شده است. با مخابره این حادثه شوم به اورژانس اصفهان، دخترک بلافاصله به بیمارستان سوانح و سوختگی منتقل شد.
شاهدان ماجرا چه می‌گفتند؟
اسیدپاشی مردان ناشناس به صورت دختر جوان در مقابل چشمان صدها رهگذری اتفاق افتاد که در خیابان مهرداد شهر اصفهان درحال تردد بودند. علی شجاعی یکی از مغازه‌داران خیابان مهرداد در رابطه با این خبر گفت: در هفته‌های اخیر چندین بار در مورد اسیدپاشی به صورت زنان جوان در اصفهان شنیده بودم که این بار این حادثه در مقابل مغازه خودم رخ داد. این دختر جوان حدودا 27ساله بود.
واکنش مسئولان انتظامی چه بود؟
بعد از وقوع این حادثه دلخراش سرهنگ حسین حسین‌زاده، جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان با تأیید این خبر گفت:  «پلیس اصفهان درحال برنامه‌ریزی برای شناسایی متهمان است.» او از علل وقوع این حادثه اظهار بی‌اطلاعی کرد.
فضل‌الله کفیل، فرماندار اصفهان در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود این چندمین مورد از اسیدپاشی روی زنان در اصفهان در روزهای اخیر است، گفت: «این دومین مورد اسیدپاشی بود که هر دو حادثه با فاصله زمانی از یکدیگر اتفاق افتاده و پلیس درحال بررسی این موارد است. موضوعات اینچنینی باید با دقت بررسی و سپس منتشر شود. باید حواشی کار را بررسی کنیم زیرا اگر خبر خامی در این خصوص منتشر شود به ایجاد نگرانی و عدم احساس امنیت در مردم کمک می‌کند و به پلیس اعلام شده که هر چه سریع‌تر در این زمینه اطلاع‌رسانی کند.»
با گذشت 3 روز از حادثه اسیدپاشی در اصفهان درحالی‌که فرماندار اصفهان از توضیح جزییات بیشتر حادثه به علت خام بودن خبر خودداری کرد، مردم اصفهان با انتشار اخبار و شایعات ضد و نقیضی که در محافل اجتماعی رد و بدل می‌شود به‌شدت نگران هستند. تعدادی از شهروندان اصفهانی از ایجاد فضای رعب و وحشت در این شهر به علت اسیدپاشی به صورت زنان جوان خبر می‌دهند. شنیده‌ها حاکی از آن است که در هفته‌های اخیر، حداقل شش زن جوان قربانی اسیدپاشی تنها در بیمارستان فیض اصفهان بستری شده‌اند.
ضعف در قانون اصلاح شده
آمار اسیدپاشی‌هایی که در سال‌های گذشته در اصفهان رخ داده در مقایسه با آمار این انتقام خشن در پایتخت بسیار کمتر بوده است. حال این‌که نشر اخباری مبنی بر چندین مورد اسیدپاشی در طول چند هفته اخیر آمار هولناکی را از روند رو به رشد این جنایت نشان می‌دهد. اگرچه قانون حکم سنگین‌تری برای مجازات از جنبه عمومی اسیدپاشان در نظر گرفته است اما با مروری بر پرونده‌های اسیدپاشی متوجه می‌شویم که در هیچ یک از آنها، حکم متهمان اسیدپاشی از سوی قربانیان آنها به اجرا در نیامده است.
 فرج‌الله شاه‌سنایی وکیل پایه یک دادگستری اصفهان در رابطه با مجازاتی که قانون برای متهمان اسیدپاشی تعیین کرده است به «شهروند» گفت: «اسیدپاشی یکی از هولناک‌ترین جنایت‌هایی است که در اجتماع رخ می‌دهد. اما متاسفانه تا امروز قوانین تصویب‌شده نتوانسته مانع از این انتقام فجیع شود، درواقع حتی زمانی که در‌سال 77 با بازنگری قانون مجازات، بسیاری از قوانین اصلاح شد اما مجازات جرم اسیدپاشی بدون تغییر همچنان در قانون باقی ماند. اسیدپاشی یکی از رفتارهای پرخطر برخی از افراد جامعه است که با ارتکاب آن با آسیبی فراتر از یک ناهنجاری اجتماعی روبه‌رو خواهیم بود. این‌که عده‌ای به خودشان اجازه می‌دهند در قالب انتقام، زندگی یک نفر را از بین ببرند نیاز به تدوین قانونی جدید دارد که در آن اشد مجازات برای فرد مرتکب‌شونده، اعمال شود. براساس اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی: قوه قضائیه قوه‏ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه مهم‌ترین عامل بازدارنده اسیدپاشی خواهد بود. اما تاکنون قانون نتوانسته بازدارنده این جرم خشن باشد. قوه قضائیه و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری باید با در نظر گرفتن واقعیات جامعه مجازات را از جنبه عمومی بررسی کنند. با این حال تا به امروز قصاص تنها مجازاتی است که برای فرد اسیدپاش در نظر گرفته شده است اما در طول سال‌های اخیر اکثر متهمان پرونده‌های اسیدپاشی بخشیده شده‌اند. به همین دلیل قوه قضائیه باید لایحه قانونی متناسب با این جرم را مورد بررسی قرار دهد و آن را در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات جامعه مطرح کند تا به همین سادگی هنجارشکنان با نیت انتقام‌جویانه و خشن، زندگی افراد جامعه را تباه نکنند.»


تعداد بازدید :  615