شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
پايتخت ايران ايستگاه پاياني سفر لوكس غرب به شرق شد
بلیت 40‌هزار دلاری برای سفر با قطار به تهران
70 مسافر با گذر از 5کشور از بوداپست به تهران می‌آیند

شهروند| قطار سریع‌السیر شرق در اوایل قرن بیستم فعالیت خود را آغاز کرد. این قطار کشورهای نیمکره غربی را به شرق پیوند می‌زد، قطاری که بسیار لوکس بود و هزینه سفر آن سرسام‌آور. آخرین نمونه آن در 2009 از پاریس به سمت استانبول حرکت کرد و پس از آن در مسیر و نیز-لندن مشغول به کار شد اما این پایان ماجرا نیست. باز شدن فضای کسب‌وکار در ایران، تهران را به جای استانبول مقصد یک سفر لوکس قرار داده است. این قطار چهارشنبه گذشته از بوداپست حرکت کرد تا منطقه بالکان و ترکیه را پشت‌سر بگذارد و مسافرانش را به تهران برساند. قطار مجللی که قرار است پایتخت دو کشور ایران و مجارستان را به‌هم متصل کند، چهارشنبه گذشته با ۷۰ مسافر عازم تهران شد و هریک از مسافران این قطار، هزینه‌ای از ۹ تا ۲۵‌هزار پوندی برای سفر 2هفته‌ای خود پرداخت می‌کنند، البته بلغارستان مدت‌هاست که منتظر این فرصت بوده است: مارسلا بکه، مدیر فروش شعبه نوستالژیا در اوایل ماه آگوست به خبرنگاران گفت: اخیرا راه‌های سفر غرب و ایران باز شده و ما تصور کردیم این یک فرصت ایده‌آل است.
گذر از 5 کشور با 40‌هزار دلار
قطارهای لوکس جدید روی خط ریل‌های قدیمی سفر را آغاز می‌کنند و از منطقه بالکان به سمت کردستان ترکیه می‌روند و مسافران خود را در تهران پیاده می‌کنند. این سفر 2هفته‌ای برای هریک از مسافران حداقل 9‌هزار پوند (14‌هزار و 333 دلار) هزینه داشته است. برخی هم 25‌هزار پوند (حدود 105‌میلیون تومان براساس نرخ بانک مرکزی ایران) برای این سفر پرداخت کرده‌اند که شامل سرویس یک برنامه گردش و سایر تسهیلات رفاهی در طول این سفر حدودا 7000کیلومتری است و به عبارت دیگر مسافران از 5 کشور عبور می‌کنند. البته بهای اولیه بلیت قطار 14333دلار است اما اگر فرد خواهان دستشویی اختصاصی و پیشخدمت باشد بهای آن به 40‌هزار دلار می‌رسد. هزینه سفرهای لوکس معمولا روزانه‌ هزار تا 2هزار دلار است به این ترتیب مشخص می‌شود گلدن ایگل بلیت‌هایش را با بهایی متوسط فروخته است.
واگن‌های عتیقه در قطار تهران- بوداپست
این سفر نتیجه رویاپردازی دو تاجر انگلیسی به نام‌های لیتلر و تریندر است که 4 واگن را از شرکت پست بلغارستان خریدند و هرکدام را با هزینه یک‌میلیون دلار بازسازی کردند. گلدن ایگل یا همان عقاب طلایی، شرکتی خصوصی است که سفرهای لوکس را در قطار به سراسر اروپا، آسیای مرکزی و اروپای شرقی ارایه می‌کند. طرح این قطارها شبیه لوکوموتیوهای ابتدای قرن بیستم میلادی است. این قطار دارای 13 واگن متعلق به دهه 1950 است که با چوب تزیین شده‌اند. بلیت‌های این سفر در ماه آگوست فروخته شدند و اغلب مشتریان انگلیسی و استرالیایی بودند.
بهار سفر دوم قطار لوکس
به گفته تیم لیتلر، موسس آژانس مسافرتی گلدن ایگل (عقاب طلایی)، بلیت‌های اولین سفر این قطار در طول 10روز به فروش رفت. وی افزود: قرار است 4سفر دیگر در‌ سال آینده انجام شود. که سفر بعدی آن در ماه مارس خواهد بود. لیتلر اضافه کرد: «برای کسانی که خواهان سفری راحت و ایمن به ایران هستند، خلأ عظیمی در صنعت گردشگری وجود دارد.» این قطار احتمالا ثروتی بیش از تولید اقتصادی یک‌ساله برخی از مناطقی که از آنها عبور می‌کند را در خود جای داده است، اما به گفته لیتلر، تقریبا هیچ‌گاه مشکلی امنیتی در سفرهای ماجراجویانه گلدن ایگل پیش نیامده است.
لیتلر می‌گوید: «زمانی که 25‌سال پیش کارمان را شروع کردیم، مشکلات زیادی در روسیه داشتیم... ما به مناطقی سفر می‌کردیم که مردم واقعا گرسنه بودند، در حالی‌ که در داخل قطار ما مقدار زیادی خاویار و موادغذایی گرانقیمت وجود داشت.»
رفع تحریم از ایران مشکلات را حل کرد
لیتلر اضافه کرد: برای اطمینان از این‌که مشکلی پیش نخواهد آمد، برخی کشورها خدمات بیشتری برای ما فراهم می‌کردند. دولت ایران، که اعلام کرده سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه صنعت گردشگری‌اش انجام خواهد داد، اعلام کرده است که یک گروه محافظ نظامی را برای تأمین امنیت این قطار تعیین خواهد کرد.هاوارد تریندلر، تاجر انگلیسی‌ که پیشنهاد اضافه شدن این خودرو‌ها به سفر ایران را مطرح کرده و آنها را خریداری کرده است در این‌باره گفت: «ما 4 خودروی مجلل را تدارک دیده‌ایم که من آنها را از انگلیس خریداری کرده‌ام... ابتدا وقتی این ایده را مطرح کردم... جواب تیم منفی بود.» اما پس از گفت‌وگوهای طولانی نظر لیتلر عوض شد. زمانی که شرکت گلدن ایگل مجموعه‌ای از مشکلات را که شامل تأمین توان حمل این خودروها توسط قطار، اجازه انتقال آنها به 5 کشور مختلف واقع در مسیر سفر و محدودیت‌های ناشی از تحریم ایران بود، حل کرد، قطار در نهایت به یک لوکوموتیو بخار قدیمی متصل شد. دیان، یکی از مسافران این سفر گفت: «شگفت‌انگیز است. خدمات ارایه شده عالی است. ما بی‌صبرانه منتظر رسیدن به ایران هستیم. ما به کشورهای دیگری که در مسیر قرار دارند سفر کرده‌ایم، اما سفر به ایران تجربه‌ای منحصر به‌فرد است. من خیلی هیجان‌زده هستم.»


تعداد بازدید :  273