شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
مورموری در مدت 6 ماه 1400 بار لرزید
شوک 5.6 ریشتری در مورموری

گروه حوادث| زمین‌لرزه 5.6ریشتری دوباره وحشت را در مورموری حکم‌فرما کرد. در مدت 2 روز زمین 70 بار لرزیده؛ پس‌لرزه‌هایی به ابعاد 4.5 ریشتر. لرزه‌های کوچک و بزرگ مورموری از عصر روز چهارشنبه شروع شد. ساعت 05: 17 بود که زلزله 5.6 ریشتری، مردم بخش مورموری را غافلگیر کرد و 8 زخمی برجای گذاشت. این درحالی بود که مردم هنوز در شوک زلزله 2 ماه پیش مورموری هستند. این زلزله 6.1ریشتری در 27 مردادماه 317 نفر را راهی بیمارستان کرد.
مورموری آرام نیست. همچنان وضع فوق‌العاده در شهر برقرار است. در مدت 6 ماه زمین 1400 بار لرزیده که موجب رعب و وحشت در بین اهالی این مناطق شد.
زلزله 5.6 عصر چهارشنبه تلفات جانی نداشت  اما آسیب به منازل مسکونی مردم وارد کرده است. با توجه به برآورد کارشناسان، چند واحد مسکونی در یک شهر و هفت روستای شهر مورموری در اثر زمین‌لرزه خسارت دیده‌اند.
ارسال 2500 تخته چادر به مناطق زلزله‌زده
درپی وقوع زمین‌لرزه ۵.۶ ریشتری مورموری 2500 تخته چادر به این مناطق ارسال شد. وحید رحمتی مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر با بیان این مطلب گفت:  زلزله ۵.۶ ریشتری ساعت 05: 17 روز گذشته شهر مورموری را به لرزه درآورد. بلافاصله پس از وقوع زلزله هشت تیم امدادی شامل ۲۴امدادگر به محل اعزام شدند که خوشبختانه خسارات مالی و جانی چندانی به دنبال نداشت. به گفته وی، چند واحد مسکونی در یک شهر و هفت روستاشهر مورموری ترک خورده و برای سایر روستاها هیچ‌گونه خسارات جانی و مالی گزارش نشده است. وی خاطرنشان کرد: برای این زلزله تاکنون جمعا ۲مورد پیش‌لرزه و ۷۰ مورد پس‌لرزه ثبت شده که بزرگترین آن به ۴.۵ ریشتر می‌رسد. رحمتی در ادامه گفت: همچنین دو تن از هشت مصدوم به‌جای‌مانده زمین‌لرزه مورموری به‌صورت سرپایی توسط امدادگران هلال‌احمر درمان و شش نفر دیگر توسط نیروهای اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. وی تأکید کرد: ۱۸‌هزار تخته چادر در زلزله قبلی به این منطقه ارسال شد و این بار نیز 2500 تخته چادر امدادی به منطقه ارسال شده تا با مدیریت مسئولان استان و شهرستان میان آسیب‌دیدگان توزیع شود.
رحمتی یادآور شد: دو نفر از معاونان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور در مناطق زلزله‌زده حضور خواهند یافت.
دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش
احمد کرمی، مدیرکل بحران استان ایلام هم درباره آخرین وضع زلزله 5.6 ریشتری مورموری در استان ایلام گفت: برابر آمار دانشگاه علوم پزشکی در پی این زلزله، هشت تن مصدوم شده‌اند که وضع تمامی آنان رضایت‌بخش است.
وی با بیان این‌که مسیر مورموری به دهلران و محور مورموری به دشت عباس در پی ریزش کوه مسدود شده بود، خاطرنشان کرد:  خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده محور مورموری به دهلران به‌طور کامل بازگشایی شد و محور مورموری به دشت عباس نیز تا ساعاتی دیگر به‌طور کامل بازگشایی می‌شود.
مدیرکل بحران استان ایلام گزارش دقیق از میزان خسارات این حادثه را منوط به بررسی تیم‌های ارزیاب از مناطق کرد و افزود:  فرماندار نیز در محل حادثه حاضر شده و تمامی تیم‌ها و دستگاه‌های امدادی تا 48 ساعت آینده در آماده‌باش کامل هستند.
پس‌لرزه‌ها ادامه دارد
میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با اشاره به این‌که احتمالا پس‌لرزه‌های زلزله ایلام که مرکز آن در مورموری است، ادامه خواهد داشت، گفت: با توجه به زلزله‌ای که در 27 مردادماه در ایلام آمده، نیروهای ما آمادگی لازم را داشته و دارند و اکنون استان خوزستان به‌عنوان استان معین آماده‌باش است و اکیپ‌های امدادی نیز در منطقه مستقر هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی محل وقوع زلزله به استان خوزستان، در مرحله اول این استان به‌عنوان استان معین تعیین شده است. با توجه به قدرت 5.6 ریشتری زلزله کنونی، این حادثه زلزله فرعی زلزله اصلی که چندی پیش رخ داده بود، است.
توزیع چادر به پنج روستای دهلران
به دنبال زلزله 5.6 ریشتری مورموری ساکنان پنج روستای دهلران چادرنشین شدند. امیدعلی سبزی، فرماندار دهلران می‌گوید: ساکنان روستاهای بیت فزیه، ابو‌قریب، مطارفه، ثارالله و بروم، همچنین دهستان دشت عباس از وحشت و ترس وقوع دوباره زلزله منازل خود را ترک کرده‌اند و چادرنشین شده‌اند. او با بیان این‌که تاکنون گزارشی از خسارت جانی زلزله در این شهرستان دریافت نشده است، گفت: براساس گزارش‌های دریافتی، دیوار و حصار‌کشی تعداد محدودی از منازل نیز تخریب شده است. اکنون تمامی دستگاه‌های امدادرسان و درمانی این شهرستان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا در صورت لزوم نسبت به ارایه خدمات درمانی و امدادی به مردم اقدام کنند.
اعلام آمادگی نیروهای امدادی در خوزستان
شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از اعلام آمادگی نیروهای امدادی در پی پس‌زلزله‌های اخیر در استان خوزستان خبر داد و گفت: به‌رغم زلزله‌های اتفاق‌افتاده گزارشی از تلفات یا موارد نگران‌کننده نداشته‌ایم. او همچنین عنوان کرد: دستگاه‌های امدادی ازجمله هلال‌احمر، بسیج و بهداشت و درمان آمادگی دارند که اگر حادثه غیرمترقبه‌ای رخ داد با آن برخورد کنند و ستاد حوادث استان نیز پیگیر این ماجرا هستند. به گفته موسوی، رسانه‌های محلی درحال اطلاع‌رسانی به مردم هستند و آگاهی‌های لازم را برای رفع نگرانی مردم در اختیار آنها قرار می‌دهند. نماینده مردم اهواز همچنین تصریح کرد: اهواز روی گسل زلزله نیست اما پس از زلزله‌ای که در ایلام اتفاق افتاد پس‌لرزه‌هایی به شهر اهواز رسید اما تا به حال خسارت چندانی در اثر این زلزله‌ها به بار نیامده  است.


تعداد بازدید :  527