شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
روي خط خبر

جزییات طرح نمایند گان مجلس برای برخورد با «بد حجابی» و «ماهواره»
د وره‌های آموزشی و جریمه نقد ی میلیونی، مجازات زنان «بد حجاب»
شهروند | «زنانی که با پوشش غیرشرعی و نامناسب، عفت عمومی را جریحه‌د ار می‌کنند ابتد ا متعهد به شرکت د ر د وره‌های آموزشی و سپس محکوم به پرد اخت جریمه نقد ی از 2تا 10‌میلیون ریال مي‌شوند .» این جزییات بخشی از طرحی است که از سوی نمایند گان مجلس شورای اسلامی ارایه شد . پیش از این نیز ماجرای جریمه نقد ی زنانی که پوشش نامتعارفی د ارند ، مطرح شد ه و حتی د ر سایت‌های مجازی، تصاویری از قبض‌های جریمه، منتشر شد ه بود ، این‌بار اما تعد اد ی از نمایند گان مجلس د ر نظر د ارند تا این مجازات‌ها را پررنگ‌تر کنند ، همین هم شد ه تا این طرح که «صیانت از حریم عفاف و حجاب» نام د ارد ، به امضای ۳۶نمایند ه همچون روح‌الله حسینیان، حسین نجابت، غلامرضا مصباحی‌مقد م، مهرد اد بذرپاش، ابراهیم کارخانه، زهره طبیب‌زاد ه، فاطمه آلیا، نیره اخوان‌بیطرف، لاله افتخاری و حسن کامران برسد . این نمایند گان طرح یاد شد ه، نحوه برخورد با کشف حجاب د ر وسایل‌نقلیه، پوشش نامناسب زنان د ر انظار عمومی و نیز واحد های مسکونی را که ماهواره نصب کرد ه‌اند ، مشخص کرد ه‌اند . به گزارش ایرنا، د ر یکی از مواد این طرح که د ر جلسه علنی ۱۷مهر مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد ، از نیروی انتظامی خواسته شد ه با بکارگیری نیروهای زن آموزش‌د ید ه د ر انظار و امکان عمومی به بانوان فاقد حجاب شرعی تذکر بد هد و زنانی که با پوشش غیرشرعی و نامناسب، عفت عمومی را جریحه‌د ار می‌کنند ابتد ا متعهد به شرکت د ر د وره‌های آموزشی و سپس محکوم به پرد اخت جریمه نقد ی از 2تا 10‌میلیون ریال کند . این طرح بخش‌های د یگری هم د ارد که به اشتغال زنان د ر ساعت‌های پایانی روز و ... هم اشاره د ارد .  د ر ماد ه یک این طرح هم آمد ه است «چنانچه رانند ه یا سرنشینان وسایل نقلیه اقد ام به کشف حجاب، روزه‌خواری، مزاحمت برای نوامیس یا حرکات غیرمتعارف خلاف عفت عمومی» کنند باید یک‌میلیون ریال جریمه شوند و د ر صورت تکرار علاوه بر ۱۰نمره منفی، وسیله نقلیه به مد ت ۷۲ساعت توقیف می‌شود . طبق ماد ه 5 این طرح، اشتغال به کار زنان د ر واحد های صنفی باید با رعایت حرمت آنها و پرهیز از اختلاط با مرد ان و د ر ساعات متعارف یعنی ۷ صبح تا ۱۰شب باشد .
رعایت نکرد ن این ماد ه تخلف صنفی محسوب می‌شود و واحد صنفی متخلف از طریق نیروی انتظامی به مد ت یک‌هفته و د ر صورت تکرار به مد ت یک‌ماه تعطیل می‌شود .مشاغل پرستاری، پزشکی و مهماند اری هواپیما از شمول این ماد ه خارج است، ضمن آن‌که خاطرنشان شد ه اشتغال د ر ساعات شبانه برای مشاغلی که به خد مات زنان نیاز د ارند با د ریافت مجوز از اماکن نیروی انتظامی مجاز است. نمایند گان امضا‌کنند ه این طرح د ر ماد ه ۷، نصب و تعمیر تجهیزات د ریافت از ماهواره را هم ممنوع کرد ه‌اند و مرتکب را د ر مرتبه اول محکوم به پرد اخت جزای نقد ی و د ر صورت تکرار مشمول حبس د انسته‌اند .مد یران ساختمان‌ها هم موظفند نسبت به جمع‌آوری تجهیزات مرکزی غیرمجاز ماهواره اقد ام و به ساکنان تذکر کتبی بد هند . د ر صورتی که تا یک‌ماه پس از تذکر به ساکنان اقد امی صورت نگیرد ، مد یر ساختمان باید موضوع را به نیروی انتظامی گزارش کند . تذکر ند اد ن به ساکنان آپارتمان‌ها  یا نفرستاد ن گزارش به نیروی انتظامی موجب محکومیت مد یر ساختمان به جزای نقد ی می‌شود .د ر ماد ه 2 این طرح با استناد به بند ی از قانون تخلفات اد اری که مجازات‌هایی برای کارکنان د ستگاه‌های اجرایی د ر صورت رعایت نکرد ن حجاب اسلامی د ر نظر گرفته، تأکید شد ه است که هیات‌های رسید گی به تخلفات اد اری متخلفان را به توبیخ کتبی با د رج د ر پروند ه استخد امی محکوم خواهند کرد و د ر صورت تکرار، خاطیان به کسر حقوق و فوق‌العاد ه شغل یا عناوین مشابه حد اکثر تا یک‌سوم از یک‌ماه تا یک‌سال محکوم می‌شوند ، البته د ر تبصره آمد ه است که این قانون مانع از تعقیب کیفری خاطیان نمی‌شود . طبق ماد ه 3 این طرح تمامی د ستگاه‌های مشمول قانون مد یریت خد مات کشوری موظفند ترتیبی اتخاذ کنند که ورود و حضور بانوان مراجعه‌کنند ه با رعایت حجاب شرعی باشد .
د رآمد ناشی از اجرای این قانون د ر اختیار نیروی انتظامی قرار خواهد گرفت تا صرف برنامه‌های آموزش و تبلیغ حجاب و عفاف شود .

مد احی‌های صاد ق آهنگران ثبت ملی شد
مهر| د بیر د وازد همین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی از ثبت ملی شد ن مد احی‌های ویژه صاد ق آهنگران د ر اختتامیه این اجلاس د ر اهواز خبر د اد .
ابراهیم طاهری پنجشنبه‌شب د ر مراسم اختتامیه د وازد همین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی د ر مصلای مهد یه اهواز اظهار د اشت: پس از برگزاری یازد همین اجلاس د ر شهرستان گرگان، بلافاصله مقد مات برگزاری آن د ر شهرستان اهواز آغاز شد و د ر این د و روز برگزاری این مراسم د ر اهواز شاهد برگزاری بی‌نظیرترین اجلاس آن با شرکت عالی مرد م خوزستان بود یم.او اد امه د اد :   امسال سبک عزاد اری مخصوص شهرستان بهبهان د ر استان خوزستان با نام «سه سنگ» و سبک ویژه صاد ق آهنگران توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌د ستی و گرد شگری ثبت ملی ‌شد .


تعداد بازدید :  1274