شماره ۱۱۰۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
عقب‌ماندگی ایران از قطر در برداشت از میدان گازی مشترک پارس جنوبی جبران شد
پیروزی در عسلویه
5 فاز بزرگترین میدان گازی جهان در پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت افتتاح شد

شهروند|  «کسی تصور نمی‌کرد با دست خالی بتوانیم بزرگتریم میدان گازی جهان را دوباره در مشت بگیریم.» این موضوعی است که دیروز بیژن زنگنه، وزیر نفت، در مراسم افتتاح 5 فاز کلیدی پارس جنوبی و 4 پالایشگاه به زبان آورد.
درحالی برخی منتقدان دولت یازدهم در روزهای گذشته سعی داشتند که افتتاح فازهای پارس‌جنوبی را دستاورد دولت نهم و دهم نشان دهند که وزیر نفت دولت یازدهم معتقد است؛ افتخاری که امروز حاصل شده، فراتر از یک دولت و متعلق به ملت ایران و تقدیم به رهبر معظم انقلاب، شهدا و ایثارگران است. پس بهتر است به جای نفرت‌پراکنی و خشونت در ایران باید دست در دست هم داده و کشور را آباد کنیم، زیرا تفرقه جز زیان، فایده دیگری برای مردم و ایران ندارد.
بیژن زنگنه دراین مراسم از تلاش‌های دولت یازدهم برای به ثمررساندن این دستاوردها سخن گفت و به صراحت پاسخ منتقدان عملکرد دولت و تیم اقتصادی‌اش را داد. او درحالی ‌که آورده دولت یازدهم برای پارس‌جنوبی را تدبیر عنوان می‌کرد، گفت: «اقدامات مربوط به راه‌اندازی فازهای پارس‌جنوبی 10‌سال به طول انجامید و تماما در اوج تحریم‌ها اجرایی شد. البته تحریم‌های واقعی را ما طی 5/2‌سال ابتدای دولت متحمل شدیم و فقط چند ماه آن در دولت دهم بود، به‌طوری که ما به لحاظ صادرات دسترسی بانک‌ها، کالا و تجهیزات بی‌پولی‌ها را تحمل کردیم و در اوج تحریم کار بزرگی انجام دادیم و امروز دستاورد بزرگی داریم».
او معتقد است که این منطقه را سرمایه نساخت بلکه عشق، تدبیر، مدیریت و دلسوزی به نتیجه رساند که عقل و فداکاری نیز به دنبال آن بود.
خیلی‌ها خواستند آبروی ما را ببرند
 ولی خداوند نخواست
«خیلی‌ها خواستند آبروی ما را ببرند ولی خداوند نخواست و ما امروز توانستیم کاری که تصور نمی‌شد را به انجام برسانیم». این بخش دیگری از سخنان زنگنه در آیین افتتاح رسمی فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 میدان گازی پارس‌جنوبی و افتتاح فاز یک طرح توسعه لایه نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی و همچنین واحدهای پتروشیمی بود که در ادامه آن گفت: در دولت تدبیر و امید افتخار ما این نیست که تنها گزارش طرح‌ها را بدهیم، بلکه آنچه را که انجام دادیم، به نمایش می‌گذاریم که این تحقق اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی است.
مرد روزهای سخت و کم‌پولی بودیم
او که به گفته خودش مرد روزهای سخت و روزهای کم‌پولی است، با اشاره به فشارهای دوران تحریم می‌گوید: در آن سال‌ها جاده آسفالت پیش‌روی ما نبود و قابل باور نبود که طی مدت سه‌سال در زمان تحریم‌ها بتوانیم 11 فاز را به نتیجه برسانیم و ظرفیت تولید از 240‌میلیون مترمکعب در ‌سال 92، به 570‌میلیون مترمکعب در‌ سال 95 برسد.
او البته این را هم گفت که افتتاح ۱۱ فاز پارس‌جنوبی در دوران چهارساله دولت یازدهم محدود به یک طرح عمرانی و صنعتی نمی‌شود بلکه طی این فرآیند شرکت‌های توانمند داخلی همچون پتروپارس و تأسیسات دریایی ساخته شد. بنابراین به جرأت می‌توان گفت؛ درحال حاضر دارنده یکی از قوی‌ترین ناوگان‌های حفاری دریایی هستیم که با تکیه به این توانمندی‌ها، تمام تأسیسات مربوط به فازهای پارس‌جنوبی توسط نیروهای ایرانی نصب شدند.
با ادبیات خشونت چیزی عاید مردم نمی‌شود
او با اشاره به اهمیت افتتاح 6 فاز پارس‌جنوبی، اظهار داشت: ما به دلیل اهمیت طرح از مقام معظم رهبری برای افتتاح آنها دعوت به عمل آورده‌ایم و حتی پیشنهاد ما این بود که به خاطر شبهه‌ای که در انتخابات ممکن است پیش بیاید، برگزاری آن را به بعد از انتخابات موکول کنید؛ چراکه این طرح‌ها افتخار ملی هستند و پیام کشور ما را به لحاظ فنی و اقتدار به جهان اعلام می‌کند.
وزیر نفت دولت یازدهم با اشاره به این‌که طی یک‌ماه آینده با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری باید تعامل بیشتری داشته باشیم، گفت: طی یک‌ماه آینده ممکن است دعوا یا جنگ اعصاب پیش بیاید، درحالی ‌که کشور باید با تعامل به سمت توسعه پیش برود، به شرط این‌که از خشونت‌پراکنی دست برداریم، زیرا با ادبیات خشونت چیزی عاید مردم نمی‌شود. زنگنه درپاسخ به سوالی مبنی بر این‌که همواره طی دوره 4ساله دولت یازدهم انتقاداتی به دولت، تیم‌ اقتصادی و وزارت نفت مبنی بر این‌که کاری نکرده‌اید، وارد بوده؛ پاسخ صریح خود را بفرمایید، اظهار داشت: کسانی که می‌گویند کاری صورت نگرفته ،باید بیایند و خودشان اقداماتی که صورت گرفته را  ببینند.
تلاش 10 هزار نفر برای رسیدن به قطر
تولید گاز پارس‌جنوبی که در‌ سال 92 سالیانه 570‌میلیون مترمکعب بود، براساس اعلام وزیر نفت درپایان‌ سال 95 تولید گاز ایران به ‌هزارو60‌میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
او با بیان این‌که برای آماده‌سازی 5 فاز پارس‌جنوبی در چهار‌سال گذشته 10‌هزار نفر کار کرده‌اند تا این پروژه به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: با افتتاح 5 فاز پارس‌جنوبی 150‌میلیون مترمکعب گاز، 200‌هزار بشکه میعانات گازی، سه‌میلیون تن گاز اتان و سه‌میلیون تن گاز ال.پی.جی «گاز مایع» به تولید ایران افزوده است.
بازگشت سرمایه در کمتر از 2‌سال
اما درحالی میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها بیش از 20‌میلیارد دلار اعلام شده که به گفته سکاندار وزارت نفت، فاز پارس‌جنوبی سالیانه
 5/3 تا چهار‌میلیارد دلار درآمد ارزی ایران را افزایش می‌دهد و درکمتر از دوسال تمام سرمایه‌گذاری‌ها در این 5 فاز به اقتصاد ملی بازمی‌گردد.
نگران فروش نفت خود نیستیم
مقام ارشد نفتی کشور دربخش دیگری از سخنانش از پایبندی اعضای اوپک و غیراوپک به تعهداتشان گفت و افزود: ما به دنبال مقابله با هیچ کشوری نیستیم و نگران فروش نفت خود نیز نیستیم، زیرا تقاضا برای صادرات نفت ایران بیش از عرضه است و آمادگی داریم با اصول بازرگانی در بازار نفت جهانی رقابت کنیم.  فروش نفت به روسیه از دیگر نکات مورد اشاره این عضو کابینه یازدهم بود که در رابطه با آن گفت: ایران در این قرارداد فروش روزانه 100‌هزار بشکه نفت به قیمت متعارف به مسکو را آغاز کرده و پول آن را دریافت می‌کند اما بانک مرکزی ایران اعلام کرده نیمی از این پول برای خرید خدمات از روسیه استفاده می‌شود و ایران تاکنون به قرارداد خود عمل کرده است.
زنجانی 14‌هزار ‌میلیارد تومان
از پول مردم را خورد
پیکان اتهام وزیر نفت در ادامه این مراسم به فسادهای صورت گرفته در دولت قبل و بار مالی آن بر اقتصاد ایران را نشانه رفت. او با بیان این‌که بابک زنجانی پول مردم را خورده است، اظهارکرد تاکنون پول مردم را پس نداده و زمین‌های موجود در خیابان ایران‌زمین و الهیه و شرکت قشم‌ایر کفاف بدهی او را نمی‌دهد و خریداری ندارد و در‌مجموع زنجانی حدود 14‌هزار‌میلیارد تومان پول مردم را خورده است.
برجام نقطه عطف
توسعه اقتصادی و سیاسی است
مقام عالی وزارت نفت با اشاره به این‌که ایران را می‌توان بعد از برجام توسعه داد، تصریح کرد: برجام فقط یک موافقتنامه نیست بلکه نقطه عطف توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. او با ابراز قدردانی از رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه در سیاست‌گذاری برجام تأکید کرد: ما از چاه تحریم به در آمدیم و این امکان فراهم شد که ایران برای توسعه جهش پیدا کند؛ البته در صورتی که فرصت‌سوزی نشود.
زنگنه با اشاره به این‌که در خصوص قراردادهای جدید نفتی به اجماع رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: اجرایی‌شدن این قراردادها می‌تواند صد‌هزار شغل زنده و مولد ایجاد کند. همان‌گونه که عسلویه مایه افتخار ایرانی شد از مسیر اجرای قراردادها نیز صدها کارخانه و واحد تولیدی راه‌اندازی خواهد شد و برداشت از میادین تکمیل می‌شود. همچنین می‌توانیم از هدررفت و بلااستفاده‌ماندن نفت در زمین جلوگیری کنیم.
هیچ‌گاه به دنبال خشکاندن هور نبودم
زنگنه در ادامه درباره اقدام وزارت نفت برای کاهش آلودگی هوا در مناطق نفت‌خیز و بالاخص هور هویزه اظهار داشت: بنده از روزی که وارد وزارت نفت شدم هیچ‌گاه به دنبال خشکاندن هور نبوده‌ام؛ البته یک برنامه‌هایی بود که من مخالفت کردم و معتقد بودم همان‌گونه که در خلیج‌فارس در آب‌های عمیق کار کرده‌ایم در هور نیز می‌توانیم فعالیت نفتی خود را در آب داشته باشیم؛ هرچند هزینه‌های زیادی را نیز متحمل شدیم.
او همچنین درباره مذاکره با توتال برای توسعه میدان آزادگان اظهار داشت: بخشی از این مذاکره مربوط به آمریکا بود و بخشی نیز مربوط به مباحث داخلی و انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است. اما ما از نظر تنظیم مقررات سه شفیت در حال کار هستیم و تیم‌ها به‌سرعت در حال مذاکره هستند و ظرف دو هفته آینده به اتمام می‌رسد اما شاید زمان اجرایی‌شدن آن بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ما باشد.
او در ادامه با بیان این‌که منتقدان بهتر است کمی انصاف داشته باشند، خاطرنشان کرد: با مدیریت بنده 27‌میلیارد لیتر مصرف مازوت که در ‌سال 92 داشته‌ایم، از 43درصد به 13درصد رسیده است و دلیل این مصرف مازوت در قبل دولت یازدهم تأخیر در تولید گاز بوده است.
او تأکید کرد: منتقدان باید بگویند که 30‌درصد کاهش مصرف در سوخت مایع از کجا آمده است. آنها باید دو برابر شدن صادرات نفت، رشد پتروشیمی، گازرسانی به 9‌هزار روستایی، توزیع بنزین یورو4 در شهرها و تولید گازوییل كم گوگرد را ببینند.
وی خاطرنشان کرد: البته برخی نمی‌خواهند کاری را که خلاف میلشان باشد هرچند مثبت ببینند.
وزیر نفت دولت یازدهم خاطرنشان کرد: باید انصاف داشته باشیم این‌که گفته می‌شود هیچ کاری نشده بی‌انصافی است مهم این است که وجدان عمومی چه می‌گوید چرا که درنهایت افکار عمومی درست قضاوت خواهد کرد.


تعداد بازدید :  1058