شماره ۱۱۰۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
هجوم کاربران ایرانی باز دردسرساز شد
جنجال تماس صوتی تلگرام
رئیس روابط‌عمومی وزارت ارتباطات: همه اپراتورها در زمینه ارایه سرویس به مشترکان مختار هستند

شهروند|  پنجشنبه‌شب خبری به سرعت بر روی خروجی برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها قرار گرفت؛ مبنی بر این‌که سرویس جدید تلگرام صوتی در ایران راه‌اندازی می‌شود. حول و حوش ساعت 22 پنجشنبه‌شب به صورت رسمی برای کاربران ایرانی فعال و عرضه شد اما ظهر دیروز و حدود ساعت 12 این سرویس دچار اختلال شد.
اما پس از به وجود آمدن اختلال در سرویس تلگرام صوتی، پاول دوروف مدیر تلگرام در توییتر خود اعلام کرد که محدودیت این سرویس در ایران ازسوی اپراتورها ایجاد شده است. دوروف اعلام کرد که سرویس تلگرام صوتی در ایران فعال شده، اما اپراتورها آن را فیلتر کرده‌اند.
 برخی رسانه‌های داخلی هم نوشتند که حوالی ساعت 14 ازسوی سه اپراتور موبایل ایران یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل دچار فیلترینگ
شده است.
موضوعی که ظن فیلترشدن ازسوی اپراتورها را قوی‌تر می‌کرد، این بود که در ساعاتی امکان برقراری ارتباط از طریق گوشی تلفن‌های همراه وجود نداشت، سرویس مکالمه صوتی رایگان برای دارندگان سرویس‌های اینترنت خانگی به صورت نامحدود درحال استفاده بود و هیچ مشکلی در ارتباط دو کاربر با اینترنت خانگی (ADSL+2) وجود نداشت و کاربران می‌توانستند ازطریق سرور‌های اینترنت شرکت آسیاتک،‌ های‌وب، پارس آنلاین، شاتل و مخابرات تهران از این قابلیت استفاده کنند.
وزارت ارتباطات فیلترینگ را تکذیب کرد
اما کمی بعد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این خبر را تکذیب و این موضوع را رد کرد. درهمین رابطه رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از فیلترینگ‌نشدن تماس صوتی تلگرام خبر داد و گفت: اپراتورها در ارایه سرویس مختار هستند.
محمدرضا فرنقی‌زاده درباره برقراری تماس صوتی در اپلیکیشن تلگرام اظهار داشت: این سرویس هم‌اکنون در ایران فعال شده و قابل استفاده است.
او عنوان کرد که وزارت ارتباطات هیچ‌گونه محدودیتی را برای این سرویس درنظر نگرفته و هیچ فیلتری ازسوی این وزارتخانه روی سرویس تماس صوتی تلگرام اعمال نشده است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر این‌که این سرویس ازسوی اپراتورها مسدود شده است، گفت: کلا همه اپراتورها در زمینه ارایه سرویس به مشترکان مختار هستند.
وزیر ارتباطات هم پیشتر اعلام کرده بود که ارایه سرویس تلگرام صوتی در ایران با مشورت و نظر اپراتورهای موبایل انجام می‌شود.
محمود واعظی گفته بود؛ مسئولان تلگرام چندی پیش موضوع راه‌اندازی تماس صوتی رایگان برای کاربران ایرانی را با ما درمیان گذاشته بودند که این امر منوط به بررسی اثرات آن روی فعالیت اپراتورهای داخلی شد.  او عنوان کرده بود که کمیته‌ای برای بررسی اثرات، رایگان‌بودن تماس صوتی شبکه اجتماعی تلگرام روی اپراتورهای داخلی تشکیل شده و قرار است این کمیته اثرات راه‌اندازی تلگرام صوتی روی اپراتورهای داخلی را مشخص کند.
تلگرام هم نباشد
 تهدیدکننده‌های دیگری خواهند بود
اما رئیس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات مجلس در واکنش به شرط وزیر ارتباطات برای ارایه تلگرام صوتی در ایران گفت: اگر امروز تلگرام صوتی هم در ایران ارایه نشود، به‌ زودی سرویس‌های دیگری بازار اپراتورهای موبایل را تهدید خواهند کرد.
رمضانعلی سبحانی‌فر درباره شرط وزیر ارتباطات برای راه‌اندازی سرویس صوتی تلگرام اظهار داشت: اپراتورهای موبایل باید به پیشواز سرویس‌های جدید بروند و پیش از آن‌که سرویس‌های جدید آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد، اقدام به راه‌اندازی سرویس‌های جدید کنند. رئیس کمیته ارتباطات و فناوری ارتباطات مجلس خاطرنشان کرد: اگر امروز هم تلگرام صوتی در ایران ارایه نشود، به‌ زودی سرویس‌های دیگری بازار اپراتورها را تهدید خواهند کرد.
او با تأکید بر این‌که اپراتورهای موبایل باید پیشتر از دیگران خدمات مختلف جدید را به مردم ارایه دهند، عنوان کرد که روند بازار موبایل به سمت کاهش درآمد مکالمه و افزایش درآمد دیتاست و ارایه سرویس‌های جدید به درآمد اپراتورها کمک خواهد کرد.
اختلال تلگرام صوتی یک‌باره رفع شد
ازهمان ابتدا هم که سرویس صوتی تلگرام دچار اختلال و قطعی شد، این تلقی وجود داشت که به دلیل هجوم ایرانی‌ها برای راه‌اندازی و استفاده از این سرویس و استقبال بالای کاربران برای فعال‌سازی این خدمت جدید، چنین وضعیتی ایجاد شده باشد.
اما دیروز حدود ساعت 4 بعدازظهر اختلال تلگرام صوتی به یکباره برطرف شد. سرویس جدید تلگرام صوتی در ایران که حدود 4ساعت دچار اختلال و قطعی بود، یکباره درتمام سرویس‌دهنده‌ها در دسترس قرار گرفت.
از همین‌رو و بعد از در دسترس قرارگرفتن مجدد این سرویس برخی از رسانه‌ها به مردم توصیه کردند که اگر قصد استفاده از قابلیت تماس صوتی تلگرام را دارند، کمی صبر کنند تا دوباره سرورهای این پیام‌رسان به حالت عادی بازگردد و با خیال راحت و به صورت نامحدود از این قابلیت مکالمه صوتی رایگان تلگرام که بسیار کاربردی، باکیفیت و ارزان‌قیمت است
 استفاده کنند.


تعداد بازدید :  146