شماره ۱۱۰۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
دکتر جهانگیری در همایش دیدبان اعتدال:
جامعه درشرایط فعلی به شدت نیازمند عقلانیت و اعتدال است

اسحاق جهانگیری عصر دیروز درهمایش دیدبان اعتدال و یادواره تبیین راه و اندیشه‌های آیت‌الله ‌هاشمی، از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش قدردانی کرد و گفت: برگزاری این نشست علمی و تبیین ویژگی‌ها و نقش آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی درجامعه و نظام، می‌تواند افق‌های تازه‌ای به روی جامعه کنونی و نسل‌های آینده باز کند تا تاریخ پیچیده امروز را با تأمل بیشتر بخوانند و بهتر به وضع امروز و فردای کشور بیندیشند.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با تأکید بر این‌که انتخابات در نظام ما از جایگاه مهمی برخوردار است، تصریح کرد: نظام ما نظام انتخابات است و حتی در دوران دفاع مقدس، امام‌خمینی(ره) یک لحظه هم انتخابات را به تأخیر نینداخت؛ چراکه انتخابات عامل اقتدار نظام جمهوري اسلامي است. وی افزود: درشرایط فعلی نیاز فراوانی به مشارکت گسترده مردم وجود دارد و حق‌الناس در انتخابات که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند نیز، از حقوق اساسی ملت است. دکتر جهانگیری گفت: رویکرد‌ هاشمی درخصوص انتخابات آزاد و ضرورت رعایت حقوق اساسی ملت از او شخصیتی ساخت که همواره خود را درمعرض نظر و رأی مردم قرار می‌داد و دراین مسیر نه از تصمیمات قهر می‌کرد و نه به عافیت‌نشینی می‌رسید. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: هیچ‌یک از مسئولان رده اول کشور به اندازه ‌هاشمی خود را درمعرض رأی مردم قرار نداده است و ایشان بارها در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در معرض رأی مردم بوده و دربسیاری از این انتخابات‌ها ازجمله انتخابات مجلس ششم حملات زیادی به او شد اما میدان را خالی نکرد و اما پس از اعلام نتايج، بنا بر برخی دلایل مصلحت ندانست که درمجلس حضور یابد و استعفا داد. وی اضافه کرد: ‌هاشمی در ‌سال 84 نیز به شیوه انتخابات اعتراض داشت اما حاضر نشد صحنه را ترک کند و انتخابات را به کام مردم تلخ نماید.
دکتر جهانگیری با بیان این‌که مسئولیت رياست ستاد انتخابات آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی در ‌سال 92 یکی از افتخارات برای بنده است، گفت: تصور نمی‌کردیم که ایشان ردصلاحیت شوند اما این اتفاق افتاد و همه شوکه شدیم. من به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات ایشان خدمتشان رسیدم و گفتم که حالا تکلیف چیست و ایشان گفتند ستادها را جمع کنید، من همان ‌هاشمی دیروز هستم و حتی ذره‌اي در روش و رویکرد من نسبت به نظام و رهبری و آینده انتخابات تغییری پیدا نشده است. نه قهر کرد و نه شکایت، بلکه درصحنه انتخابات از دوست خود حمایت کرد و رئیس‌جمهوری ساخت. وی با یادآوری اتفاقات ‌سال 88 خاطرنشان کرد: در آخرین روزها در سال‌های پس از 88 عده‌ای می‌خواستند با هر روش ممکن‌ هاشمی را به عکس‌العمل وادار کنند اما او فشارها را تحمل کرد و به آینده امیدوار بود.
سیدحسن خمینی:به ثبات قدم در مسیر اعتدال احتیاج داریم
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی نیز در همایش دیدبان اعتدال، گفت: در رثای آقای هاشمی صحبت کردن کار سختی است و همه کسانی که به نوعی ایشان را می شناسند و علاقه ای بین آنها ایجاد شده بود هنوز این حادثه را باور نکرده‌اند و طبیعی است که صحبت در این جمع برای همه تأثر برانگیز است؛ البته این تقدیر الهی است و ما رضا به قضای الهی می دهیم و علو درجات را برای ایشان می خواهیم.
سید حسن خمینی با بیان اینکه متهم شدن  آقای هاشمی به اشرافیت ناشی از این است که همانی که هست دیده می شود و به هیچ وجه بنای کتمان ندارد، ادامه داد: روزی که برای ثبت نام در انتخابات سال 92 رفت من از ایشان پرسیدم که با ‌خودروهای معمولی رفتید؟ گفتند بله؛ بنا ندارم برای اینکه از مردم رأیی بگیرم یا محبتی را جلب کنم خودم را طور دیگری نشان دهم.
یادگار امام با تأکید بر اینکه آیت الله هاشمی به اعتلای ایران توجه داشت، گفت: به دلیل اینکه  آرمان ایشان پیشرفت، توسعه، درآمد و ثروت بیشتر جامعه اسلامی بود با اندیشه های صوفیانه مخالف بود؛ البته میان اندیشه های عارفانه و صوفیانه تمایز قایل می شد.
وی تأکید کرد: آقای هاشمی یک فرد معتدل بود؛ اگرچه این واژه آرام آرام شکل  گرفت. عدالت دو حوزه دارد که یک بخش عدالت، در قانون گذاری است. یعنی قانون باید عادلانه باشد و قانون ظالمانه بدترین ظلم است. زیرا قانون ظالمانه باید اجرا شود که به معنای نهادینه کردن ظلم است. بخش دیگر عدالت، در اجراست که قانون عادلانه اجرا شود. یادگار امام با بیان اینکه «اعتدال» یک روش عادلانه و عاقلانه است، تصریح کرد: باید بیشترین منفعت را با کمترین هزینه به دست آورد. روش عاقلانه یعنی اینکه اگر می‌خواهید کشور را بسازید باید از کسی استفاده کنید که با کمترین هزینه این کار را انجام دهد. آنچه مانع تصمیم عاقلانه می شود، ورود احساسات است. از امتیازات آقای هاشمی عدم ورود احساسات در مقام تصمیم گیری بود؛ در حالی که به شدت احساساتی بود. صبر او ریشه در عقلانیت او داشت. یادگار امام با بیان اینکه «خوف» و «طمع» باعث می شود انسان از حد عقلانیت خارج شود، افزود: آنچه که آقای هاشمی از من و شما و دیگران می خواهد این است که در عقلانیت ثبات قدم داشته باشیم و خوف و طمع احساسات انسانی شما را تحریک نکند و گرفتار موج ها نشوید. ما امروز نیاز به اعتدال داریم اما بیش از آن به ثبات قدم در این مسیر احتیاج داریم .


تعداد بازدید :  246