شماره ۱۱۰۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
بشار اسد با اشاره به حمله شیمیایی:
حمله خان شیخون صددرصد ساختگی بود
وزارت خارجه آمریکا: بشار اسد تلاش می‌کند تا اطلاعات اشتباهی ارایه کند

رئیس‌جمهوری سوریه تأکید کرد که این کشور می‌تواند اجازه انجام تحقیقات بین‌المللی درباره حمله خان شیخون را بدهد به این شرط که این تحقیقات جانبدارانه نباشد. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما طی روزهای گذشته با روس‌ها صحبت کردیم و با آنها برای انجام تحقیقات بین‌المللی همکاری می‌کنیم اما این تحقیقات باید شفاف باشد. ما می‌توانیم اجازه انجام تحقیقات بین‌المللی درباره حمله خان شیخون را به شرط این‌که جانبدارانه نباشد و اطمینان حاصل کنیم که کشورهای بی‌طرف در این تحقیقات شرکت می‌کنند، بدهیم.»
اسد گفت: «غرب و آمریکا با تروریست‌ها همدست هستند و داستان مربوط به حمله شیمیایی در خان شیخون را درست کردند تا بهانه‌ای برای انجام عملیات‌شان در سوریه باشد. حمله شیمیایی خان شیخون از نظر ما صددرصد ساختگی است. حمله آمریکا دلیل حمله شیمیایی در خان شیخون نبود. ما هیچ‌گونه سلاح شیمیایی در اختیار نداریم و در ‌سال 2013 تسلیحات شیمیایی خود را امحا کردیم.»
از سوی دیگر، وزارت ‌خارجه آمریکا به اظهارات رئیس‌جمهوری سوریه واکنش تندی نشان داده است. «مارک تونر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه متاسفانه تلاش می‌کند تا اطلاعات اشتباهی ارایه داده و تنش ایجاد کند.»
تونر گفت: «با صراحت می‌گویم این تاکتیکی است که در گذشته روسیه نیز از آن استفاده کرده است. هیچ شکی نیست که حملات اخیر و حمله شیمیایی در استان ادلب از سوی نظام و دولت سوریه انجام شده است.»
وی گفت: «این حمله تنها نقض قوانین جنگی نیست بلکه به نظر ما جنایت جنگی است.»
درگیری کلامی وزارت خارجه آمریکا با اسد درحالی صورت می‌گیرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که روسیه و آمریکا بر سر این‌که حملات هوایی آمریکا به سوریه نباید تکرار شود، توافق کرده‌اند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با ولید المعلم، همتای سوری‌اش در مسکو گفت: «در دیدار با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که به مسکو سفر کرده بود، توافق کردیم که حمله هوایی آمریکا به سوریه تکرار نشود.»
این درحالی است که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رکس تیلرسون به لاوروف گفته است که احتمال تکرار چنین حملاتی در آینده نیز وجود دارد.
مارک تونر، جانشین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: وزیر خارجه آمریکا به طرف روس تأکید کرده که درحال حاضر هیچ هدف تعیین‌شده‌ای در سوریه برای حمله وجود ندارد اما انجام هرگونه اقدامی در آینده را بعید ندانسته است.


تعداد بازدید :  129