شماره ۱۱۰۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
جواد ظریف در نشست خبری مشترک با لاوروف و معلم:
آمریکا رغبتی برای تحقیق درباره حمله شیمیایی درسوریه ندارد

ایرنا| وزیر امورخارجه کشورمان بعد از نشست سه‌جانبه مشترک درمسکو با اشاره به تحولات اخیر درسوریه، بار دیگر بر غیرقابل قبول‌بودن اقدامات یک‌جانبه و ضرورت روشن‌شدن موضوع حمله شیمیایی به خان شیخون تأکید کرد.
ظریف گفت: ما درکنار سوریه می‌مانیم و امیدواریم کشوری مثل ترکیه نیز دراین روند به همکاری درمبارزه با تروریسم ادامه دهد.   ظریف درپاسخ به این پرسش که پیام این نشست برای دولت آمریکا چه خواهد بود، گفت: مهم است که همه متوجه باشند اقدامات یک‌جانبه درجامعه بین‌الملل مورد قبول نیست. ما هنوز شاهد نتایج اقدام یک‌جانبه آمریکا در دهه گذشته بوده‌ایم و گروه‌هایی مثل داعش، جبهه ‌النصره، القاعده و طالبان ثمره همان اقدام یک‌جانبه و خشن آمریکا هستند که به‌عنوان یک خطر جامعه بین‌الملل را همچنان تهدید می‌کنند.
وی ادامه داد: در دهه 80 میلادی ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده است.  ما معتقدیم برای تحقیق در رابطه با استفاده از سلاح‌های شیمیایی باید کمیته‌ای مستقل تشکیل شود و تأکید داریم که این تحقیقات باید میدانی باشد. ما الان شاهد معیارهای دوگانه دراین رابطه هستیم. سوریه متهم شده که از سلاح شیمیایی استفاده کرده و ایران بلافاصله درخواست تحقیقات دراین زمینه را مطرح کرد، اما متاسفانه آمریکا به جای این‌که وارد پروسه تحقیقات شود، به سوریه حمله کرد و این یعنی آمریکا رغبتی برای انجام تحقیقات ندارد.
وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ما همچنان اصرار داریم کمیته حقیقت‌یاب در خان شیخون تشکیل شود و در آزمایشگاه‌ها نمونه‌برداری‌ها مورد بررسی قرار گیرد. ما معتقدیم همه باید کمک کنند تا این تحقیقات انجام شود و از سوریه می‌خواهیم اجازه دهد کارشناسان وارد این کشور شده و حقیقت را جست‌وجو کنند.  متاسفانه با همه آمادگی‌ها شاهد هستیم که طرف‌هایی خواهان مشخص‌شدن واقعیت نیستند.
در ادامه این نشست خبری سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه تأکید کرد: برای همه واضح است که نقض قوانین بین‌الملل مورد قبول نیست و رفتارهای یک‌جانبه و تجاوزکارانه روند صلح بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.
وی گفت: شورای امنیت می‌تواند دراین زمینه ورود کند. این شورا مصوب کرده است تنها ملت سوریه سرنوشت‌شان را مشخص می‌کنند. متاسفانه چنین رفتارهایی ازسوی آمریکا صلح بین‌الملل را به خطر می‌اندازد.
وزیر امورخارجه روسیه در رابطه با این‌که چرا آمریکا درخواست‌هایی برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را نمی‌پذیرد؟ گفت:‌ تلاش‌هایی درحال انجام است تا این پیشنهاد به نتیجه نرسد و به نظر می‌رسد افرادی به دنبال کارشکنی هستند و این نشان می‌دهد آنها دراین روند صداقت ندارند. وی گفت:   تناقض‌های زیادی دربین روایاتی که غربی‌ها ازحادثه خان شیخون مطرح می‌کنند و آنچه مقامات سوریه مطرح می‌کنند، وجود دارد.
وی با اشاره به اتهام‌ها علیه روسیه در رابطه با حمله‌ شیمیایی، خاطرنشان کرد: این اتهام‌ها درحالی مطرح می‌شود که ما آن را به شدت رد می‌کنیم و در گفت‌وگو با مقامات سوریه آنها اعلام کردند؛ آمادگی دارند که کمیته‌ حقیقت‌یاب درچارچوب قوانین سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تشکیل شود. از نظر سوریه استفاده ازسلاح شیمیایی مورد قبول نیست و ما هم به همکارانمان اعلام کردیم؛ آمادگی داریم در رابطه با کمیته حقیقت‌یاب مشارکت کنیم. لاوروف گفت: دولت روسیه می‌خواهد به اتهام‌ها علیه خودش پاسخ دهد و با توجه به این‌که سوریه نیز دراین زمینه آمادگی دارد، می‌توان همکاری‌های خوبی را انجام داد و دراین راستا باید تلاش کرد تا حقایق میدانی روشن شود. ما نمونه‌برداری‌هایی درحلب داشته‌ایم که تأکید می‌کند؛ مخالفان سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند و این نمونه‌ها در سه‌ماه گذشته جمع‌آوری و دراختیار جامعه بین‌الملل قرار گرفته است، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. این مقام روسی گفت:   تحقیقات درباره مسائل سوریه باید از صداقت و شفافیت برخوردار باشد. متاسفانه برخی کمیته‌ها در رابطه با سوریه تشکیل شده‌اند که از نظر ما قابل قبول نیستند. ما همچنین به برخی قوانین و روندها در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعتماد نداریم و باید سازوکاری طراحی شود که مورد توافق همه طرف‌ها باشد، به نحوی که نتایج کار مورد قبول همه باشد. ما اجازه نمی‌دهیم کارشناسان این سازمان روش‌های خود را مخفی نگه دارند. ضمنا باید نمونه‌ها به‌طور میدانی و درصحنه عمل جمع‌آوری شود.
ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه دراین نشست خبری با تأکید بر این‌که سوریه بارها اعلام کرده که سلاح شیمیایی ندارد و درسال 2016 سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بر آن صحه گذاشت، افزود: آنچه اتفاق افتاده، یک عملیات روانی است. جنگنده‌های سوریه هیچ هدفی را با سلاح شیمیایی مورد اصابت قرار ندادند و از سلاح شیمیایی علیه تروریست‌ها و ملتش استفاده نکرده است و هرگونه سلاح شیمیایی و استفاده از آن را در هر زمان و مکان محکوم می‌کنیم.
وی تأکید کرد: ما برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب دعوت کردیم تا بیایند و به شعیرات روند، اما آمریکایی‌ها از تشکیل چنین کمیته‌ای می‌ترسند و قبل از تشکیل چنین کمیته‌ای به سوریه تجاوز کردند و شماری از عروسک‌های خیمه‌شب‌‌بازی‌ آمریکایی‌ها درمنطقه هم از این اقدام حمایت کردند. وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم آمریکا چنین تحقیقاتی را نمی‌پذیرد. کمیته‌ای که از نظر آمریکایی‌ها باید تشکیل شود، کمیته‌ای است که باید در خدمت خاص آمریکا باشد و ما معتقدیم حقیقت روشن نخواهد شد.
معلم گفت: گزارش‌هایی منتشر شده که می‌گوید؛ آمریکا تجهیزات نظامی به جبهه جنوبی سوریه ارسال کرده که باید آن را بررسی کنیم.


تعداد بازدید :  319