شماره ۱۱۰۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
با افزایش تنش‌ها، احتمال حمله نظامی به کره‌شمالی بالا گرفته است
تنها گزینه ترامپ؟

شهروند| در حالی که گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این‌که گزینه نظامی علیه کره‌شمالی در دستور کار آمریکا وجود دارد، وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) اعلام کرده است که برای دفاع از آمریکا و هم‌پیمانانش همه گزینه‌ها را در دستورکار دارد. «دانا وایت»، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اظهار داشت: «فرماندهان ما همواره تمامی گزینه‌ها را به منظور محافظت از کشور در مقابل هرگونه احتمالی در نظر می‌گیرند.»
واکنش پنتاگون ظاهرا به گزارشی مربوط می‌شود که از سوی شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا منتشر شد و نشان می‌داد که آمریکا قصد دارد با موشک‌های توماهاک محل انجام آزمایش هسته‌ای جدید کره‌شمالی را هدف قرار دهد و این موشک‌ها را از دو ناوشکن خود مستقر در آب‌های شبه‌جزیره کره شلیک خواهد کرد. سخنگوی پنتاگون تصریح کرده که «تعهد ما به دفاع از هم‌پیمانانمان ازجمله کره‌جنوبی و ژاپن در مواجهه با تهدیدهای بالقوه همچنان مستحکم است.»
از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مشاور سیاست خارجی کاخ سفید که نامش را فاش نکرد، گزارش داد، آمریکا در حال بررسی گزینه‌های نظامی در پاسخ به برنامه‌های تسلیحاتی کره‌شمالی است. این مقام آمریکایی نیز با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره انجام یک آزمایش موشکی یا هسته‌ای دیگر از سوی کره‌شمالی در یکی از مناسبت‌های ملی این کشور در روز شنبه گفته است «آمریکا آماده تعامل با تهدید امنیتی ایجاد‌شده از سوی بلندپروازی‌های هسته‌ای کره‌شمالی است.»
کره شمالی، تا به حال چندین آزمایش هسته‌ای را انجام داده و با این‌که تحریم‌های زیادی را به خاطر برنامه اتمی خود متحمل شده، اما ظاهرا قصد عقب‌نشینی از مواضع و کنار‌گذاشتن این‌گونه آزمایش‌ها را ندارد. در این میان، دونالد ترامپ، روز سه‌شنبه در پیامی تويیتری نوشت: «کره‌شمالی به دنبال دردسر است.» روز گذشته، «هان سونگ ریول»، معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی در مصاحبه با آسوشیتدپرس، در پاسخ به تويیت ترامپ گفته است که این آمریکا و ترامپ هستند که دردسر درست می‌کنند، نه جمهوری دموکراتیک خلق کره.
اظهارات معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره تشدید شده است. آمریکا اخیرا یک ناو هواپیمابر و دو ناوچه موشک‌انداز به آب‌های شبه‌جزیره کره اعزام کرده و همزمان دست به بزرگترین مانور نظامی مشترکی با کره‌جنوبی در این منطقه زده است. معاون وزیر خارجه کره‌شمالی همچنین گفته است که کشورش هرگز در مواجهه با حمله پیشگیرانه آمریکا دست بسته نخواهد نشست. وی دونالد ترامپ را به تقویت «چرخه شرورانه تنش‌ها» در شبه‌جزیره کره متهم کرد و گفت: «نه تنها رزمایش آمریکا و کره‌جنوبی و اعزام ناو هواپیمابر از سوی آمریکا بلکه تويیت ترامپ در روز سه‌شنبه مبنی بر این‌که «کره‌شمالی به دنبال دردسر است» ازجمله عوامل تشدید این تنش‌ها بوده‌اند.
«هان» در این مصاحبه تأکید کرد: «اگر آمریکا دست به اقدام نظامی بی‌محابا علیه کره‌شمالی بزند، ما نیز با حمله پیشگیرانه جمهوری دموکراتیک خلق کره با آن روبه‌رو خواهیم شد. ما همین الان نیز یک قدرت بازدارنده هسته‌ای در اختیار داریم و مطمئنا در مواجهه با حمله پیشگیرانه آمریکا دست بسته نخواهیم بود.»
با بالا گرفتن تنش‌ها و افزایش احتمال مداخله نظامی آمریکا، به نظر می‌رسد که کره‌شمالی نیز، احتمال وقوع جنگ را بالا می‌داند و خود را برای شرایط جنگی آماده می‌کند. براساس برخی گزارش‌ها، گفته می‌شود رهبر کره‌شمالی دستور تخلیه ساکنان پیونگ‌یانگ، پایتخت این کشور را به منظور تدارک این کشور برای جنگ داده است. روزنامه اکسپرس، به نقل از یک رسانه کره‌جنوبی مدعی شده ساکنان پایتخت کره‌شمالی با یکدیگر خداحافظی پایانی کرده‌اند و منتظر هستند که رهبر کشورشان برای راه انداختن یک جنگ وارد عمل شود. از سوی دیگر، خبرنگاران خارجی نیز گزارش داده‌اند که دولت کره‌شمالی به آنها گفته خود را برای یک «رخداد مهم و بزرگ» در روز شنبه همزمان با بزرگترین مناسبت ملی کره‌شمالی مشهور به «روز خورشید» آماده کنند. با این حال، مقام‌های کره‌شمالی چیزی دراین‌باره نگفته‌اند که رخداد غیرمنتظره آنها چه چیزی خواهد بود.
در این میان، روسیه نسبت به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در شبه‌جزیره کره هشدار داده است. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین روز گذشته اظهار کرد: «مسکو شدیدا از بابت تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره نگران است. ما از همه کشورهای مرتبط درخواست می‌کنیم که خویشتنداری نشان دهند و به کشورها نسبت به هرگونه اقدامی که به نوعی تحریک تلقی شود، هشدار می‌دهیم.»
با این حال، چین نیز حدود 150‌هزار تن از سربازانش را به نزدیکی مرز کره‌شمالی منتقل کرده است. همچنین گفته می‌شود که ژاپن درحال بررسی طرح تخلیه شهروندانش از کره‌جنوبی است. روز گذشته، یک مقام ژاپنی اعلام کرد که شورای امنیت ملی این کشور در نشستی به بررسی تدابیری به منظور تخلیه 60‌هزار شهروند خود از کره‌جنوبی در زمان بالا گرفتن بحران در شبه‌جزیره کره پرداخته است. این مقام دولت ژاپن که نام خود را فاش نکرد، اظهار کرده است که دولت ژاپن قصد دارد در صورت موافقت دولت کره‌جنوبی، به منظور تخلیه شهروندانش از این کشور هنگام وقوع بحران، هواپیماها و کشتی‌های تجاری به همراه هواپیماها و کشتی‌های نظامی خود را به منطقه اعزام کند.
«یوشیهیده سوگا»، دبیر ارشد کابینه ژاپن روز جمعه در یک کنفرانس خبری با درخواست از کره‌شمالی برای «دست کشیدن از اقدامات تحریک‌آمیز» و «پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل» گفته است: «ما در ارتباط نزدیکی با آمریکا و کره‌جنوبی هستیم و هر نوع تدبیر لازم را نیز برای حمایت از جان و مال مردم کشورمان اتخاذ خواهیم کرد.» هنوز مشخص نیست که تصمیم قطعی ترامپ در قبال کره شمالی، در صورت آزمایش اتمی دیگر این کشور، چه خواهد بود. در هر حال چیزی که واضح است، این است که ترامپ در کمپین تبلیغاتی خود بارها از سیاست‌های اوباما مبنی بر دخالت در اوضاع کشورهای دیگر انتقاد کرده و گفته بود که اگر به کاخ ریاست‌جمهوری راه پیدا کند، اقدامات نظامی آمریکا که هزینه‌های اقتصادی زیادی را به کشور وارد ساخته، به حداقل برساند. با این حال، سخنان ترامپ و خصوصا عملکرد وی در این مدت، خلاف وعده‌هایش را نشان داده است. حمله موشکی به پایگاهی نظامی در سوریه در هفته گذشته، و استفاده از بزرگترین بمب غیرهسته‌ای آمریکا، موسوم به «مادر همه بمب‌ها» در افغانستان، دو مورد واضح از سیاست خارجی ترامپ است. شاید به همین دلیل باشد که در نظرسنجی‌ها، 56‌درصد آمریکایی‌ها احساس خوبی نسبت به سیاست‌های ترامپ در حل بحران کره‌شمالی ندارند. مشخص نیست که رئیس‌جمهوری جنجالی آمریکا، حرکت نظامی سوم خود را در کجا صورت دهد.


تعداد بازدید :  286