شماره ۱۱۰۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
گزارش

کلمات قصار جدید از اسفندیار رحیم‌مشایی  
چرا باید مملکت با مرگ ترمیم شود؟

شهروند|  آقای خاص دولت احمدی‌نژاد باز هم حرف‌های خاص زده است. اسفندیار رحیم‌مشایی این‌بار نه‌تنها جملات عجیب و غریب به زبان آورد، بلکه با پوششی متفاوت از همیشه سخن گفت و با کنایه، انتقاداتی مطرح کرد که نامشخص‌بودن هدف آن، منجر به واکنش‌‌هایی به‌ویژه درفضای مجازی نیز شد.
مشایی گفت: 40‌سال از انقلاب گذشته است. حرف امروز چیست؟! او پس از آن‌که به زمین و زمان تاخت و تأکید کرد که آنچه درکشور انجام می‌شود، مغایر با خواست امام‌خمینی(ره) است، تأکید کرد: باید تبعیض را برداریم. برخی آمده‌اند مسئولیت‌ها را گرفته‌اند و فکر می‌کنم به جز حضرت عزراییل کسی نمی‌تواند این مسئولیت‌ها را از آنها بگیرد. برای چه؟ چرا باید مملکت با مرگ ترمیم شود؟!
رحیم‌مشایی که طی سال‌های اخیر یک‌تنه به‌ اندازه یک دولت احمدی‌نژاد حاشیه داشته و به‌ویژه در دولت دهم بیش ازپیش به حاشیه رانده شد، همچنان با وجود تمامی حرف و حدیث‌ها و اتهاماتی که بعضا او را سردمدار جریان انحرافی می‌خواند، نزدیک‌ترین فرد به احمدی‌نژاد باقی ماند و درجریان انتخابات فعلی نیز، با وجود آن‌که همچون ‌سال 92 به‌عنوان کاندیدای مورد حمایت احمدی‌نژاد معرفی نشد، اما او و بقایی را همراهی کرد و مهم‌تر آن‌که پس ازفعالیت مجدد رئیس‌جمهوری سابق برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، همچون بقایی که گویا کاندیدای اصلی این جریان است و خود احمدی‌نژاد، با رسانه‌‎ها مصاحبه کرد و نامه نوشت و انتقاد کرد.  مشایی حتی پیش از احمدی‌نژاد و بقایی اقدام به برگزاری نشست خبری کرد و درحالی‌ که با پایان دولت دهم، شاهد سکوت معنادار آنها بودیم، پیش از دیگران، لب به سخن گشود و شاید بتوان گفت که او بود که به‌نوعی خط و مسیر آینده جریان احمدی‌نژادی را روشن کرد. او حتی در اقدامی بی‌سابقه به سیدمحمد خاتمی نامه نوشت و مودبانه از او گلایه کرد. با این حال، صحبت‌های اخیر مشایی که پس از ثبت‌نام احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری و در لباس محلی لری و درجمع مردم لرستان مطرح شد، بار دیگر حاشیه ساخت. صحبت‌های مشایی که با واکنش‌هایی روبه‌رو شد، دریکی از این واکنش‌ها پیام فضلی‌نژاد روزنامه‌نگار اصولگرا که در موسسه کیهان مشغول به کار است، درحساب توییتر خود درباره حرف‌های مشایی نوشت: مسأله احمدى‌نژاد دولت نيست، بلكه حاكميت است. كنايه امروز مشايى اعلام جنگ به نظام است.

آیا جلیلی کاندیدا می‌‎شود؟!
  خبرهای تأیید نشده حاکی است نزدیکان و هواداران رئیسی فشار زیادی را وارد می‌کنند تا سعید جلیلی از ثبت‌نام در انتخابات انصراف دهد
شهروند| درحالی ‌که تنها یک روز به پایان مهلت نام‌نویسی انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده، هنوز سعید جلیلی که از مدت‌ها پیش سفرهای تبلیغاتی خود را آغاز کرده بود، اقدام به نام‌نویسی نکرده است.
این درحالی است که پس از بالاگرفتن اختلافات او با جمنا و عدم پذیرش سازوکار انتخاباتی اصولگرایان، برخی منابع خبری از رایزنی این کاندیدای ریاست‌جمهوری با جبهه پایداری برای جلب حمایت خبر داده بودند و این درحالی بود که این تشکل اصولگرای تندرو نیز، همچون جمنا از رئیسی حمایت کرد و جالب آن‌که این حمایت تا حدی برای رئیسی ارزشمند بود که به نظر می‌رسد لااقل یکی از دلایل او برای حضور مستقل و خارج از جمنا در انتخابات، نگرانی رئیسی نسبت به از دست‌دادن حمایت پایداری باشد؛ چراکه جبهه پایداری یکی از مهم‌ترین جریان‌ها درمیان اصولگرایان بود که با وجود رایزنی‌های انجام‌گرفته، درنهایت حاضر به پذیرش حجیت جمنا نشد.
با این همه، خبرگزاری تسنیم و برخی دیگر ازمنابع خبری روزگذشته از احتمال انصراف جلیلی از ثبت‌نام خبر داده و تأکید کردند؛ این خبر هنوز ازسوی خود جلیلی تأیید نشده اما برخی منابع نزدیک به این کاندیدای این خبر خوشحال‌کننده برای اصولگرایان را تأیید کرده‌اند. با توجه به این‌که انتخابات ‌سال 92 نشان داد سعید جلیلی قدرت رای‌آوری چندانی ندارد و احتمالا در انتخابات پیش‌رو نیز اوضاعش چندان تفاوتی با گذشته نکرده باشد، به نظر می‌رسد خوشحالی اصولگرایان از انصراف احتمالی جلیلی منطقی باشد. با این همه، تا پیش از انتشار این اخبار، تمامی شواهد و قرائن از شکاف عمیق میان او و یاران دیروزش حکایت داشت و این درحالی بود که جلیلی در چهارسال گذشته یکی از مهم‌ترین منتقدان دولت به‌ویژه در بحث سیاست خارجی و برجام بوده است. حال باید منتظر بمانیم که آیا جلیلی آنچنان که رسانه‌های اصولگرا خبر دادند، واقعا به نفع جمنا انصراف داده یا به دنبال هدف دیگری است. همچنین این احتمال که او در روز آخر به ستاد انتخابات بیاید نیز، اندک نخواهد بود.


تعداد بازدید :  379