شماره ۱۱۰۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:
کار جدیدی به چینی‌ها نمی‌دهیم

شهروند| عباس آخوندی اقدامات دولت احمدی‌نژاد در ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن را ملانصرالدینی قلمداد کرد و نمونه آن را ایستگاه پیش‌بینی‌شده برای اصفهان در پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان دانست. آخوندی که روزگذشته درجمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با بیان این‌که قطعه یک آزادراه تهران- شمال تا پایان دولت یازدهم تکمیل می‌شود، گفت: پروژه پیمانکاران چینی در آزادراه شمال رو به اتمام است و کار جدیدی به چینی‌ها دراین پروژه واگذار نمی‌کنیم. به گفته وزیر راه‌وشهرسازی، درحال حاضر قطعه یک این پروژه بیش از 80درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا پایان دولت یازدهم این پروژه به افتتاح می‌رسد.
لزوم تشکیل نظام حرفه‌ای رسانه
آخوندی در ادامه درپاسخ به سوالی درمورد دلیل برخورد نامناسبش با یکی از خبرنگاران درحاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: من خودم تلاش می‌کنم حاشیه‌ای ایجاد نکنم، اما کشور ما دچار شکاف اجتماعی است و این موجب بروز حواشی می‌شود.  به گفته وزیر راه‌وشهرسازی، توسعه قطعا‌ بدون رسانه امکان‌پذیر نیست، اما باید رسانه مستقل، خبرنگار آزاد و اصل دسترسی شهروندان به اطلاعات تأمین شود.  وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: بزرگترین اتفاق تاریخی هوایی کشور درحال رخ‌دادن است. آخوندی عنوان کرد که کل سابقه هواپیمای مرجوعی به سه تا چهار رسانه در ایران برمی‌گردد. آخوندی بیان کرد: سهم حمل‌ونقل هوایی ایران از بازار منطقه و دنیا و ورود به بازارهای رقابت بین‌المللی دربخش حمل‌ونقل هوایی کنار می‌رود و سوالی مطرح می‌شود که واقعی نیست؛ باید قبل از سوال، موضوع برای خبرنگار مشخص باشد و مسائل بنیادین را بداند. اصلا مگر در دنیا هواپیمای مرجوعی وجود خارجی دارد؟‌
حمل‌ونقل بی‌تعادلی بسیار سنگینی دارد
آخوندی در ادامه به عملکردهای وزارت راه‌وشهرسازی درحوزه ریلی اشاره کرد و گفت: وقتی می‌خواهید چیزی را عرضه کنید، باید مجموعه امکانات شرایط و اهداف همه با هم را درنظر بگیرید. اگر همه این عوامل درکنار هم نباشند، اهداف به آرزو تبدیل می‌شود.
آخوندی حمل‌ونقل ایران را دچار عدم تعادل‌های بسیار سنگینی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی عمر ناوگان هوایی به 24‌سال می‌رسد، یعنی این ناوگان تعادل خود را از دست داده است. وقتی بیش از 80‌درصد نشست و برخاست تنها از 9 فرودگاه کشور صورت می‌گیرد، یعنی دراین بخش هم تعادل را از دست داده‌ایم. وقتی حمل‌ونقل ریلی را می‌بینیم که از‌ سال 85 سهم بخش ریلی در حمل‌ونقل رو به کاهش بوده، یعنی تعادل بین حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی کاملا از دست رفته است.
وزیر راه‌وشهرسازی درباره راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان گفت: ‌ایستگاهی که در سال‌های گذشته برای این پروژه در اصفهان پیش‌بینی شده بود، خارج از شهر اصفهان بوده است؛ یعنی مسافران با سرعت 250کیلومتر از تهران با کمتر از 2ساعت به اصفهان می‌رسیدند اما برای رسیدن به شهر از ایستگاه راه‌آهن باید یک‌ساعت در راه می‌بودند. معلوم است که این کار، کار ملانصرالدینی است.
ارزش خانه‌های خالی
 250‌میلیارد دلار است
وزیر راه‌وشهرسازی با بیان این‌که در سال 85 بیش از 630‌هزار خانه خالی وجود داشت که این آمار در ‌سال 90، به یک‌میلیون و660‌هزار واحد رسید و در‌ سال 95، دو‌میلیون و587‌هزار خانه خالی درکشورمان شناسایی شده است. او ادامه داد: اگر ارزش هرخانه خالی را 100هزار دلار بدانیم، امروز ارزش خانه‌های خالی درکشورمان به 250‌میلیارد دلار می‌رسد. این درحالی است که ارزش شرکت‌های بورس ایران 110‌میلیارد دلار است.

 


تعداد بازدید :  252