شماره ۱۱۰۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
سوله 5 هزارمتری «کروز» به طور کامل تخریب شد
یک شبانه روز آتش در بزرگترین انبار قطعات خودرو
آتش سوزی در کیلومتر 11 جاده مخصوص از ساعت 19و 30 دقیقه پنج شنبه تا 11 صبح جمعه ادامه داشت سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با «شهروند»: موارد ایمنی دراین سوله 3 طبقه رعایت نشده بود

شهروند| آتش‌سوزی گسترده در سوله 5‌هزار متری انبار ساخت قطعات خودرو در اتوبان کرج، بعد از گذشت 16ساعت با تلاش نیروهای آتش‌نشانی خاموش شد. این حادثه با وجود گسترده‌بودن، هیچ قربانی برجای نگذاشت و تنها 13نفر به صورت جزیی مصدوم شدند. یک‌ساعت پس از این آتش‌سوزی، به علت ایمن‌نبودن سازه سوله به‌طورکلی تخریب شد. این درحالی است که هتل پارس در اهواز نیز به دلایل نامعلومی درمیان شعله‌های آتش سوخت و 43 مأمور آتش‌نشانی را به محل حادثه کشاند. این حادثه نیز مرگبار نبود و تنها سه مصدوم برجای گذاشت.
آغاز آتش‌سوزی در اتوبان کرج
ساعت 30: 19 روز پنجشنبه گذشته، انبار شرکت خودروسازی کروز، بزرگترین تولید‌کننده قطعات خودروسازی کشور در اتوبان کرج به دلایل نامعلومی دچار آتش‌سوزی شد. بلافاصله مردم با آتش‌نشانان تماس گرفتند و مأموران نیز پس از اطلاع از این حادثه به محل اعزام شدند. شعله‌های آتش هر لحظه گسترده‌تر می‌شد تا جایی ‌که صحنه ترسناکی را برای شاهدان درمحل ایجاد کرده بود. دقایقی بعد مأموران آتش‌نشانی به محل رسیدند و عملیات اطفای حریق آغاز شد.
سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره آخرین وضع این حادثه به خبرنگار «شهروند» گفت: «ساعت 36: 19 عصر روز پنجشنبه بود که به مأموران آتش‌نشانی خبر این حریق رسید. بلافاصله دو تیم از 8 ایستگاه آتش‌نشانی با تمام تجهیزات‌شان راهی محل حادثه شدند. با حضور مأموران مشخص شد که آتش دریک سوله سه طبقه پنج‌هزار مترمربعی آغاز شده است و هر لحظه رو به افزایش بود تا جایی که امکان داشت، شعله‌ها به ساختمان اداری و سوله‌های اطراف نیز سرایت کرد. برای همین مأموران عملیات خود را آغاز کردند. شعله‌های آتش آن‌قدر زیاد بود که درنهایت سقف شیروانی این سوله فرو ریخت و ساختمان تخریب شد، اما به کسی آسیبی نرسید. درنهایت پس از گذشت 16ساعت این آتش را خاموش کردند و از توسعه حریق جلوگیری کردند.»
سقف ناایمن
سخنگوی آتش‌نشانی در ادامه به ناایمن‌بودن سقف سوله اشاره کرد و به «شهروند» گفت: «در دقایق نخست حادثه پیش از 40 دستگاه انواع خودروی سواری و پیش از 100 آتش‌نشان درمحل حضور داشتند. موارد ایمنی دراین سازه رعایت نشده بود، به‌طوری که حتی زنگ خطر هم هنگام آتش‌سوزی در آنجا وجود نداشت و اگر کسی در آنجا حضور داشت، این حادثه با قربانیان زیادی مواجه می‌شد. سوله‌هایی که از سقف‌های شیروانی و ساندویج پنل استفاده می‌کنند، در برابر آتش‌سوزی آسیب‌پذیری بالایی دارند؛ متأسفانه سقف این سوله هم ازهمین نوع بوده و این موضوع باعث تخریب سریع سقف و سازه سوله شد؛ به‌طوری که تنها یک‌ساعت بعد از شروع آتش‌سوزی بخش قابل توجهی از این سوله درهم فرو ریخت و در آتش سوخت. درچنین شرایطی، با سقوط و ریزش این ساندویج ‌پنل‌ها که بیشتر از جنس پلی‌استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه هستند، ما با آتش پنهان مواجه می‌شویم. این اتفاق دراین حریق هم رخ داد و کار اطفای آتش اصلی را با مشکل و تأخیر مواجه کرد. متأسفانه بسیاری از سوله‌های اطراف پایتخت و بدتراز آن بسیاری از قسمت‌های مسقف بازار بزرگ تهران از همین نوع پوشش استفاده شده که این موضع زنگ خطری برای حریق‌های گسترده دراین مناطق است.»  
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره دود برخاسته از این محدوده ادامه داد: «این دود ناشی ازهمین حریق بوده و از آنجایی که آن سوله انبار کالاهای پایه نفتی بوده، دود برخاسته از این ساختمان نیز ناشی از سوختن آن کالاها بوده است. بعد از اطفای حریق نیز از ساعت 11 صبح عملیات لکه‌گیری و ایمن‌سازی انجام شد.»
ملکی با بیان این‌که این حادثه خوشبختانه مورد مصدوم و فوتی نداشت، درباره علت حادثه گفت: «پس از ایمن‌سازی و لکه‌گیری کارشناسان آتش‌نشانی عملیات خود برای بررسی علت حادثه را آغاز خواهند کرد.»
همچنین از لحظات اولیه عملیات نیروهای آتش‌نشانی دراین حادثه سعید شریف‌زاده، مديرعامل آتش‌نشاني تهران به اتفاق معاون عملیات، مدیر و معاون عملیات منطقه یک این سازمان و همچنین تعدادی از روسای ایستگاه‌ها درمحل این آتش‌سوزی حضور پيدا كردند و بر روند عمليات نظارت داشتند.
مهدی داوری معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران، دراین‌باره گفت: «دراين سوله مسقف در سه طبقه انواع لوازم و کالای گوناگون دركنار هم انبار و نگهداري مي‌شد که همه سوله گرفتار شعله‌های آتش شد و خسارات زیادی برجای ماند. به دلیل شدت بالای حرارت و استفاده ازمصالح غیرمقاوم دربرابر آتش‌سوزی، سقف و دیوارهای انبار تخریب شد كه اين وضعيت و همچنين وجود حجم زیاد آتش و حرارت در زیر آوار سقف و دیوار مانع از نفوذ آتش‌نشانان به كانون آتش‌سوزي مي‌شد. آتش‌نشانان درحین عملیات، دوکارگر را که آسیبی ندیده بودند، از این محل خارج کردند.»
وی درباره چگونگی عملیات آتش‌نشانان دراین حادثه گفت:   «نیروهای آتش‌نشانی با محاصره این انبار 5‌هزار مترمربعی، آتش را تحت كنترل درآورده و با استفاده از چندین رشته لوله آبرسان به مقابله با این آتش‌سوزی گسترده مشغول شدند. البته خاموش‌كردن كامل آتش به علت قرارگرفتن لوازم و اجناس در زير سوله فرو ريخته و همچنين عمليات لكه‌گيري آن همچنان توسط آتش‌نشانان ادامه دارد تا از شعله ورشدن دوباره آن جلوگيري شود.»
مصدومیت 13 نفر
درپی بروز این آتش‌سوزی در انبار قطعات یدکی، دکتر پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور با بیان این‌که 13نفر دراین حادثه مصدوم شدند، گفت: «از این تعداد، چهار مصدوم توسط مأموران اورژانس به بیمارستان منتقل شدند که خوشبختانه همه آنها پس از درمان از بیمارستان ترخیص شده‌اند.»
آتش‌سوزی در هتل پارس اهواز
این درحالی است که درحادثه‌ای مشابه این‌بار در اهواز، هتل پارس نیز پنجشنبه‌شب به دلایل نامعلومی در آتش سوخت. حوالی ساعت 22 شب 24 فروردین طبقه سوم‌سوزی هتل پارس اهواز همان هتل فجر سابق دچار آتش‌سوزی شد. ازهمان دقایق ابتدایی شعله‌ورشدن شعله‌های آتش، مأموران آتش‌نشانی با حضور درصحنه حادثه برای نجات جان افراد داخل هتل، همچنین خاموش‌کردن آتش درکوتاه‌ترین زمان ممکن برای حفظ جان افراد گیرافتاده در آتش و جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی اقدامات اولیه را انجام دادند.
امیر نجفی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز با تشریح حادثه هتل پارس اهواز دراین‌باره گفت: «این آتش‌سوزی رأس ساعت 22 و 14 دقیقه شب رخ داد که 43 نفر از مأموران آتش‌نشانی ستاد فرماندهی 125 درقالب تیم‌های اطفای حریق و امدادونجات به همراه 9 خودروی اطفای حریق، امدادونجات، خودروی نردبان و تانکر آبرسان با نخستین تماس برقرارشده درمحل حادثه حاضر شدند.»
وی با بیان این‌که برای کاهش خسارت‌های جانی و مالی تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی اهواز به حالت آماده‌باش قرار گرفتند، افزود: «از آنجا که احتمال داشت برخی از میهمانان همچنان از آتش رخ‌داده اطلاعی نداشته باشند، مأموران آتش‌نشان بدون ذره‌ای تعلل تمام اتاق‌های هتل را بررسی و بازرسی کردند. آتش درهمان ساعات ابتدایی مهار شد و مأموران آتش‌نشانی برای سرایت‌نکردن شعله‌های آتش به ساختمان‌های همجوار نهایت تلاش و کوشش خود را انجام دادند و بعد از مهار آتش درساعت 23 به ایستگاه آتش‌نشانی برگشتند. هیچ‌کدام از میهمانان و پرسنل حاضر درهتل آسیب ندیدند و سه نفر از افراد نجات داده شده نیز، با درمان‌های سرپایی بهبود یافتند. همچنان علت حادثه نامشخص است، اما در اسرع‌وقت با مشخص‌شدن علت اصلی اطلاعات دقیق در اطلاع شهروندان قرار می‌گیرد.»


تعداد بازدید :  244