شماره ۱۱۰۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
ملاک ستاره‌دار شدن پیراهن تیم‌های بزرگ دنیا چیست؟
ستاره‌های دردسرساز

شهروند| 2 ستاره روی پیراهن استقلال که نشانه 2 قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان آسیا است، همیشه مایه افتخار آبی‌ها بوده و هربار که پرسپولیسی‌ها به بهانه‌های مختلف برای آنها کری می‌خواندند پای این ستاره‌ها وسط می‌آمد و استقلالی‌ها بابت افتخار نداشته پرسپولیس به هواداران این تیم فخر می‌فروختند. حالا پرسپولیسی‌ها هم وارد این بازار داغ کری خوانی شده‌اند تا از رقیب دیرینه کم نیاورند.
ماجرای ستاره‌های پرسپولیس چیست؟
قطعاً همه از ماجرای ستاره‌های استقلال باخبر هستند.آبی‌های پایتخت برای دو قهرمانی در آسیا 2 ستاره روی پیراهن خود قرار دادند. این بار نوبت پرسپولیسی‌ها است که برای نشان دادن افتخارات خود از نوع داخلی دست به دامان ستاره‌ها شوند. در برخی از کشورهای مطرح دنیا این رسم وجود دارد که بعد از ده قهرمانی در لیگ باشگاهی، یک ستاره روی پیراهن تیم قهرمان اضافه می‌شود.پرسپولیسی‌ها با حساب جام‌هایی که در لیگ تخت جمشید و آزادگان و لیگ برتر کسب کرده‌اند، هم اکنون 9 جام دارند. از آنجایی که آنها به قهرمانی این فصل اطمینان دارند، می‌خواهند با الگوبرداری از کشورهای دیگر یک ستاره روی پیراهن خود داشته باشند. در جریان دیدار با پیکان هم هواداران پرسپولیس به استقبال این ستاره رفتند و روی سکوهای ورزشگاه آزادی طرح ستاره را اجرا کردند.
ستاره قانون دارد؟
تیم‌های ملی و باشگاهی در سطح جهان، برای نشان دادن افتخاراتشان از علامت ستاره بالای لوگو خود استفاده می‌کنند. هیچ قانون خاصی برای حک کردن ستاره روی پیراهن تیم‌ها از طرف فدراسیون‌های کشورها و فیفا تعیین نشده و این خود باشگاه‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند برای افتخاراتشان چطور ستاره‌ها را انتخاب کنند. اولین باشگاهی که ستاره را روی پیراهن خود ثبت کرد، یوونتوس بود که در‌سال 1958، به افتخار دهمین قهرمانی‌اش در سری آ، یک ستاره به پیراهن خود نصب کرد. یووه اولین تیمی بود که به ده قهرمانی سری آ دست پیدا کرد و بعد از سی امین قهرمانی ستاره سوم را هم صاحب شد شاید جالب‌ترین نمونه در این زمینه بایرن‌مونیخ باشد که طبق قانون فدراسیون آلمان تاکنون 4 ستاره روی پیراهن خود حک کرده است. طبق فدراسیون فوتبال آلمان تیم‌هایی که به سومین، پنجمین، دهمین و بیستمین قهرمانی رسیدند، پس از رسیدن به هر کدام از این رکوردها باید یک ستاره به لوگو خود اضافه کنند. در رده ملی هم قهرمان‌های جام‌جهانی به لوگو خود ستاره اضافه کرده‌اند. برزیل که پرافتخارترین تیم‌ملی است، 5 ستاره برای 5 قهرمانی‌اش در جام‌جهانی به لوگو خود نصب کرده است.


تعداد بازدید :  290