شماره ۱۱۰۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
اجرای ارکستر ملی با رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی اصفهانی
مردی که به‌دنبال آرزوهایش می‌گردد

سامان آسمانی| فریدون شهبازیان، آهنگساز شناخته‌شده ایرانی که بعد از فرهاد فخرالدینی چوب رهبری ارکستر موسیقی ملی را به دست گرفت همچنان چشم انتظار اتفاقاتی است که بنا بود از مدت‌ها قبل در مهم‌ترین ارکستر موسیقی ایرانی بیفتد. این خواست‌ها حالا امروز به آرزو تبدیل شده‌ است.  
به همین دلیل هم هست که وقتی  چند روز پیش از او پرسیده شده برای ‌سال جدید چه آرزویی دارید گفته: ما برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، از نظر موسیقی غنی هستیم و موسیقی متنوعی در مناطق مختلف کشور داریم. به‌عنوان یک موسیقیدان دلمشغولی‌های من از این نظر فراوان است. دوست دارم ارکستر ملی به موفقیت کامل برسد و آرزوهایی که درباره این ارکستر دارم، محقق شود. در کنار آن نیز من به موفقیت‌های خوبی که می‌خواهم برسم.
آهنگساز شناخته‌شده‌ای که خیلی‌ها او را پدرخوانده موسیقی پاپ بعد از انقلاب می‌دانند، نقش غیرقابل انکاری در توجه مردم به موسیقی پاپ داخلی ایفا کرد و ستاره‌های زیادی حضورشان را در عرصه موسیقی رسمی داخل کشور مدیون او هستند. محمد اصفهانی یکی از همین خوانندگان است که بارها درباره تأثیر آشنایی‌اش با شهبازیان در ادامه مسیری که پیموده سخن گفته است. چرخ روزگار طوری چرخید که حالا شهبازیان می‌تواند برخی از قطعه‌های ماندگاری که با آهنگسازی و تنظیم خودش و با صدای محمد اصفهانی شنیده شده را با ارکستر موسیقی ملی روی صحنه ببرد. این نخستین اجرای ارکستر موسیقی ملی است که علاوه بر اجرای قطعات شهبازیان کارهای شنیدنی از دو استاد نامدار یعنی همایون خرم و حسین دهلوی هم در آن روی صحنه خواهد رفت.  
این کنسرت براساس قطعات خاطره‌انگیزی چون «تو ‌ای پری کجایی» که «کامبیز روشن‌روان» آن را برای ارکستر تنظیم کرده است سی‌ویکم فروردین ماه و اول اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد کرد. ازجمله قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شود، می‌توان به قطعه‌ «بندباز» اثر استاد دهلوی اشاره کرد که «مسیح تحویلداری» در اجرای آن در مقام تکنواز تار حضور دارد.
«فریدون شهبازیان» مدتی است ارکستر ملی ایران را رهبری می‌کند. نخستین برنامه‌ ارکستر ملی، اجرا همراه با «علیرضا افتخاری» به‌عنوان خواننده بود. «شهبازیان» در طول زندگی هنری خود اتفاقات مهمی را رقم زده است. او درحالی چوب رهبری ارکستر ملی را در دست گرفته که از سنین نوجوانی در ارکستر سمفونیک تهران - به رهبری حشمت سنجری و بعدها فرهاد مشکات- نوازنده بود و در ‌سال ۱۳۴۶ رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شد و علاوه بر آن، در ارکستر صبا و خالقی نیز می‌نواخته است. در آخرین کنسرت این ارکستر، سه قطعه از ساخته‌های استاد دهلوی ازجمله سرود گل، کنسرتینو برای سنتور و ارکستر و همچنین دو قطعه از ساخته‌های شهبازیان با نام پرلود «گریز» و پرلود «پرهیز عاشقانه» اجرا شد. در کنار این قطعات، افتخاری، منتخبی از آلبوم‌های «نیلوفرانه» (به آهنگسازی عباس خوشدل) و «شور عشق» (به آهنگسازی فریدون شهبازیان) نیز دارد. آن‌طور که از دور و نزدیک شنیده می‌شود ارکستر ملی برنامه‌هایی هم برای حضور در شهرستان‌ها دارد که البته تا امروز هیچ‌کدام از آنها قطعی نشده ‌است.


تعداد بازدید :  268