شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

فروش سرزمين آلاسكا
147‌سال پیش، برابر با هجدهم اکتبر 1867میلادی، دولت وقت روسيه، پیشنهاد ایالات متحده آمریکا برای خرید سرزمین آلاسکا با وسعتی قریب به يك‌ميليون و 500‌هزار كيلومترمربع را پذیرفت. طبق قرارداد معامله، آلاسکا به مبلغ 7‌میلیون و 200‌هزار دلار معادل هر هکتار ۲پنی (دوصدم دلار) به آمریکا فروخته شد. آلاسكا هم‌اكنون يكي از زرخيزترين ايالات آمريكاست و از آغاز دهه 1960میلادی به اين طرف منابع نفتي مهمي در آن كشف شده و مورد بهره‏برداري قرار گرفته است.

سالروز تأسیس بی‌بی‌سی
92‌سال پیش، برابر با هجدهم اکتبر 1922میلادی، بنگاه خبرپراکنی british broadcasting corporation به اختصار «بي‌بي‌سي»، درست 18‌سال زودتر از راديو تهران تأسيس شد. بي‌بي‌سي در آغاز كار يك شركت غيردولتي بود كه از ‌سال 1927 به صورت دولتي درآمد و از‌ سال 1932 پخش تلويزيوني را هم به برنامه کاری خود اضافه كرد. بريتيش برادكستينگ در ‌سال 1922 توسط 7 كمپاني مخابراتي بزرگ تاسيس شد. اکنون بودجه سالانه بی‌بی‌سی معادل 8ميليارد دلار است و به زبان‌هاي مختلف برنامه پخش می‌کند.

بازداشت آگوستو پينوشه
16‌سال پیش، برابر با هجدهم اکتبر 1998میلادی، آگوستو پينوشه، ديكتاتور سابق كشور شيلي در 82سالگی به درخواست یک قاضي اسپانيایی در لندن بازداشت خانگي شد. او متهم به انجام كودتا بر ضددولت مردمی سالوادور آلنده و قتل او، حكومت غيرقانوني با اعمال رعب و وحشت، قتل 3‌هزار و 197 تن از مردم از جمله چند اسپانيايي مقيم شيلي، ناپديد شدن يك‌هزار و 102تن ديگر، مصادره اموال، اخراج غيرقانوني از كار (پاكسازي) و... بود. این بازداشت در نهایت به‌جایی نرسید و تعقيب قضايي پینوشه با اعمال نفود برخی دولت‌ها و به ظاهر برای زمینه‌سازی مجازات و محاکمه در کشور خود معلق شد.


تعداد بازدید :  518