شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
در نشست خبری موزیسین جهانی مطرح شد
انرژی مخاطبان ایرانی، کیتارو را هیجان‌زده کرد

ماسانوری تاکاهاشی که در دنیای موسیقی با نام کیتارو شناخته شده، در نشست خبری روز پنجشنبه 24 مهرماه در تالار وحدت با اشاره به اولین اجرای کنسرت خود در شامگاه 23 مهرماه، تأکید کرد: «از انرژی مثبت زیادی که گرفتم هیجان‌زده شدم و این واکنش باعث شد، من هم این انرژی را انتقال دهم.»
به گزارش مهر، او در این نشست اظهار امیدواری کرد تا در آینده نیز امکان حضور در ایران برایش فراهم شود تا به اجرای کنسرت‌های موسیقی خود برای مخاطبان و علاقه‌مندان ایرانی بپردازد. این موزیسین مطرح ژاپن در ادامه سخنان خود امکان حضور مجدد در ایران را فرصتی برای آشنایی با فرهنگ ایرانی دانست و گفت: «امیدوارم در آینده بتوانم اجراهای بهتر و بیشتری در ایران داشته باشم.» کیتارو همچنین درباره اجرای قطعه اولین شب کنسرت خود که عنوان شده بود منتشر نشده، بیان داشت: «این پارت اول از آلبوم Cocoro است که منتشر نشده و من دیشب به ذهنم رسید که این قطعه را اجرا کنم.»
او درباره هفته فرهنگی ژاپن در ایران که همزمان با ورود او به ایران برگزار شد و همچنین تعاملات فرهنگی این دو کشور عنوان کرد: «من در ایالات متحده زندگی می‌کنم و می‌خواهم فرهنگ و معنویت ژاپن را جهانی کنم. قصد من این است که مردم ژاپن را با فرهنگ ایرانی و ایرانیان را با فرهنگ ژاپن آشنا کنم. هدف من این است که تبادل فرهنگی نه‌تنها بین دو ملت ایران و ژاپن بیشتر شود بلکه می‌خواهم این تبادل فرهنگی، جهانی شود.» در ادامه این نشست کیتارو درباره تجربه اولین شب اجرای کنسرت خود و همکاری‌اش با نوازندگان ایرانی توضیح داد: «فکر می‌کنم این اولین تجربه ارکستر ایرانی بود و تاکنون چنین سبکی را کار نکرده بودند. در ساعت‌های اولیه تمرین هم برای من و هم برای آنها هماهنگ شدن با یکدیگر کمی سخت بود، اما خوشبختانه وقتی اجرا شروع شد همکاری خوبی با هم داشتیم. این تجربه خوبی برای هر 2 طرف بود و فکر می‌کنم به تدریج بهتر هم خواهیم شد.»
او با بیان این‌که روی هم رفته من مرد خوشحالی هستم که این مسأله تا حدی به‌نام من هم برمی‌گردد، گفت: ««کی» به معنای لذت بردن و خوشحال بودن، «تا» به معنای بیشتر و «رو» به معنای مرد است و این نشان می‌دهد من اصولا مرد خوشحالی هستم. درباره اجرا در ایران در سالن مورد نظر هم باید بگویم مختصصان صدای سالن نهایت سعی خود را انجام دادند و خوشبختانه توانستند نظر من را برای این اجرا جلب کنند.» آهنگساز مستند «جاده ابریشم» در پاسخ به سوالی درباره آشنایی خود با موسیقی ایرانی، گفت: «من از موسیقی مدرن ایران چیزی نمی‌دانم و اطلاعی ندارم، اما با موسیقی فلکلوریک و سنتی ایران آشنایی دارم و این به زمانی برمی‌گردد که من آهنگسازی مستند «جاده ابریشم» را برعهده داشتم. آن زمان موسیقی ایران را شنیدم و مستندهایی دیدم که باعث شد اطلاعات زیادی از موسیقی ایران به‌دست آورم.»
در ادامه این نشست، علی چراغعلی یکی از برگزارکنندگان کنسرت کیتارو در پاسخ به سوالی درباره دستمزد نوازندگان این کنسرت و این‌که هیچ‌کدام از آنها قراردادی نداشتند و همچنین دیگر حواشی ارکسترسمفونیک گفت: «من در جریان نبودم که ارکسترسمفونیک مدتی است کار می‌کند یا خیر. من دعوت شدم که این برنامه را اجرا کنم و تمام مباحث مالی این اجرا به خود دفتر موسیقی مربوط می‌شود. کار ما فقط پرداخت هزینه‌ها بود که طبق روال انجام شد. درباره قیمت بلیت‌ها هم باید بگویم من هم می‌دانم این رقم گران است و از این بابت شرمنده هستم. این کنسرت اسپانسر نداشت و ما مجبور بودیم تمام برنامه‌ها را از طریق گیشه مهیا کنیم.»


تعداد بازدید :  413