شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
پاسخی به 75‌درصد از شهروندان تهرانی
گرفتاری‌های زندگی بهانه خوبی برای نیاموختن آموزش‌های امدادی نیست
ساده‌ترین راه یادگیری آموزش‌های امدادی، تماس رایگان با شماره 112 است

|  سعید درویشی  |   دبیر گروه هلال   |

نخستین «جشنواره شهر آماده» از امروز در برج‌میلاد تهران شروع می‌شود. «احمد صادقی» مدیرعامل سال‌های نه‌چندان دور جمعیت هلال‌احمر استان تهران که از مدیران خوشنام هلال‌احمر محسوب می‌شود، امروز در شهرداری خدمت می‌کند و به‌عنوان رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، متولی برگزاری جشنواره شهر آماده است. 40سازمان  فعال در حوزه مدیریت شهری و خدمات اضطراری از جمله هلال‌احمر استان تهران نیز در برگزاری این جشنواره، صادقی و همکارانش را یاری و در آن مشارکت دارند. صادقی دیروز در مصاحبه‌ای با ایرنا، «فرهنگ‌سازی برای برخورد صحیح و آموزش آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی» را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد. در حقیقت، آموزش نکات خودامدادی و دیگرامدادی اساس و پایه نجات جان انسان‌ها در حوادث است و می‌بینیم که کشورهای جهان اول و در رأس آنها آمریکا چگونه برای ترویج و تشویق مردم به یادگیری این آموزش‌ها برنامه‌ریزی  می‌کنند.
هفته گذشته یافته‌ها و نتایج یک نظرسنجی از شهروندان تهرانی را درخصوص آمادگی در مقابل زلزله منتشر کردیم که 5/86‌درصد از ساکنان محلات مختلف تهران گفته بودند در مقابل زمین‌لرزه احتمالی تهران آمادگی ندارند. متاسفانه 75درصد مردم نیز گفته بودند برای آمادگی آنان در مقابل زمین‌لرزه موانعی وجود دارد و گرفتاری‌های روزمره، سهل‌انگاری خودشان و محدودیت‌های مالی را از جمله این موانع اعلام کرده بودند. با افشای این موارد متوجه می‌شویم که مردم اطلاعات خوبی از دوره‌های آموزشی امدادی ندارند چرا که امروز آموختن آموزش‌های عمومی زمینه امدادوکمک‌های اولیه در تهران و حتی کشور نه‌تنها نیاز به خرج پول ندارد بلکه به آسانی در دسترس است.
حال در دسترس‌ترین شیوه‌های برخورداری از آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه را خلاصه‌وار مرور می‌کنیم تا مشخص شود گرفتاری‌های زندگی بهانه خوب و عقل‌پسند برای فرار از آموزش نیستند. شماره خدمات اضطراری 112 جمعیت هلال‌احمر علاوه بر این‌که به تماس‌های حادثه‌دیدگان پاسخ می‌دهد و امدادگران را از طریق اپراتور به محل حادثه اعزام می‌‌کند، خدمات آموزشی را نیز رایگان به تماس‌گیرنده ارایه می‌دهد. یعنی، هر ایرانی می‌تواند خیلی ساده با گرفتن شماره 112 با تلفن ثابت یا تلفن همراه و فشردن شماره منویی که اعلام می‌شود آموزش‌های خودامدادی و کمک‌های اولیه، آشنایی با حوادث، سوانح و اصول ایمنی و آشنایی با کیف امدادونجات خانواده را یاد بگیرد.
راه دیگر برای آموختن آموزش‌های عمومی امدادی و کمک‌های‌اولیه ثبت‌نام در شعب جمعیت هلال‌احمر است. در شعب و مراکز آموزشی جمعیت هلال‌‌احمر آموزش‌های 35ساعته برای عموم مردم رایگان است. به آن دسته از افراد که گرفتاری‌های روزمره را مانع یادگیری آموزش می‌دانند باید گفت که جمعیت هلال‌احمر برای آن‌که مشغله افراد مانعی برای یادگیری این دوره 35ساعته نشود، 18ساعت آن را غیرحضوری و با استفاده از جزوه و کتاب و 17ساعت را حضوری و عملی برگزار می‌کند.
به علاوه، پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امدادونجات در فضای اینترنت به نشانیraro.ir در لینک «آموزش همگانی» نکات مهم و مفید امدادی و خوادامدادی را قرار داده است.
آیا اکنون با ارایه مستندات درباره خدمات رایگان و دسترس آموزش‌های همگانی بهانه‌ای برای نرفتن به سوی آموزش باقی مانده است؟ البته در جلب‌نظر مردم به آموزش، رسانه‌ها هم می‌توانند نقش داشته باشند و مانند همین چند خطی که نوشته شد افراد جامعه را به سوی یادگیری نکات امدادی که بسیار مفید و کاربردی هستند و ارزش دانستن آنها در روز سخت حادثه مشخص می‌شود، رهنمون کنند. درخصوص آموزش از طریق رسانه ملی نیز برنامه‌هایی در دست تهیه است که در آینده به آن خواهیم پرداخت اما تا آن موقع می‌توان با راحت‌ترین امکانات که فعلا در دسترس همه است آموخت که مثلا  موقع زمین‌لرزه وکجا برویم، وقتی یک شخص تشنج کرد چه کار کنیم و امثالهم.

 


تعداد بازدید :  134