شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
اطرافتان را ببینید
ساختار اقتصادی‌تان چقدر خانوادگی است؟
شهروند| اگر از علوم اقتصاد و مدیریت اقتصادی خانواده بي‌بهره هستید و فکر می‌کنید نمی‌توانید چرخ‌های زندگی را به درستی بگردانید، باید بدانید که بخشی از دانش شما دچار اشکال است. از این رو در ستون زندگی اقتصادی تلاش داریم تا برخی نکات آموزنده جهت بهبود معاش خانوار را گردآوری کنیم به زبان ساده، این‌که چطور می‌توان اقتصادی فکر و زندگی کرد. منتظر نظرهای شما هستیم.

طهماسب طلایی| در بخش پیشین در این خصوص گفتیم که برای بهبود وضع معیشت و اقتصاد خانواده، باید به ابزار مهم علم اقتصاد مجهز باشیم. به این نکته رسیدیم که اگر امروزمان آن چیزی نیست که فکر می‌کنیم شایستگی‌اش را داریم، حتما در رفتارهای اقتصادی و مالی‌مان مشکلاتی داریم. دست آخر هم به این نتیجه رسیدیم که باید بدانیم حرف اصلی اقتصاد خانواده چیست و با چه ترفند‌هایی می‌توانیم درآمدمان را بالا ببریم. برای این‌که رفاه خانوادگی‌مان در درازمدت ارتقا بیابد ابتدا باید بدانیم که درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم. ابتدای امر باید بدانیم که موضوع اقتصاد خانواده، نقش مهمی در اقتصاد کشورهای مختلف دنیا دارد و اقتصاد‌های موفق خانوادگی درنهایت هم به اقتصاد موفق ملی منجر خواهد شد. پس اهمیت موضوع از دو منظر قابل بحث است اما در این ستون ما به دنبال این نیستیم که اثرگذاری اقتصاد خانواده در سطح ملی را بررسی کنیم و به همین می‌پردازیم که اقتصاد خانواده چیست و چگونه می‌توانیم رشدش دهیم.
در بیشتر کشورهای دنیا، بخش قابل توجهی از کسب وکارها بر پایه مدیریت یا مالکیت خانوادگی متمرکز شده و نیمی از تولید ناخالص ملی در کشورهای موفق (در حوزه اقتصادی) از طریق این کسب‌وکارها تأمین می‌شود. پس برای شروع باید از اقتصاد خانواده و مفهوم آن یاد کنیم تا بتوانیم در بخش‌های بعدی به راه‌حل‌ها برسیم.  قبل از ادامه دادن مطالعه این مطلب به این پرسش پاسخ بدهید که در این لحظه تصور شما از اقتصاد خانواده چیست؟ ... فکر کردید. حالا در ذهنتان به این پاسخ بدهید که نقش و تأثیر شیوه مدیریت اقتصادی خانوادگی شما چقدر از هویت اجتماعی و ریشه‌های خانوادگی‌تان اثر گرفته است؟ فکر می‌کنید کسانی که دوستشان داريد و با آنها در تعامل هستید چقدر در شکل‌گیری الگوهای اقتصادی شما اثر گذاشته‌اند؟
پس در همین ابتدا تأیید خواهید کرد که فرهنگ اقتصادی خانوادگی شما، اولین آموزش‌ها را به شما داده و همین اهمیت این بحث را بیشتر می‌کند؛ چراکه شما، به فرزندان و اطرافیانتان آموزش‌هایی می‌دهید که شاید هیچگاه بدان فکر هم نکرده‌اید.
اقتصاد خانواده در تعاریف کلی ابتدا آن علمی است که در دانشگاه‌ها آموخته‌ایم و در کتاب‌ها خوانده‌ایم اما آن چیزی که رفتارهای روزمره ما را شکل می‌دهد، تطبیق دانش‌های انباشته در ذهنمان با آموزه‌های جامعه و هماهنگ‌سازی آنها با شرایط روز زندگی‌مان در تعامل با دیگران است.
تا بخش بعدی این مطالب، اندکی به اطرافیان و خانواده خود نگاه کنید و به این بیندیشید که شما از چه کسانی اثر گرفته‌اید و وضع اقتصادی آنها و خودتان را قیاس کنید تا بدانید بحث اقتصاد خانواده چیست و چه اثری دارد؟ در ادامه این بحث هفته آینده به موضوع ابتکارهای اقتصادی و نقش هر فرد در اقتصاد خانوادگی خواهیم پرداخت که شروع آموزش ترفند‌های اقتصادی است.


تعداد بازدید :  434