شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
با همکاری سازمان‌های عضو کارگروه امداد و نجات و به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد
مانور بزرگ تخصصی امداد و نجات در کردستان

مانور تخصصی امداد و نجات جمعیت هلال احمر، صبح روز چهارشنبه مورخه 23/7/93 با حضور معاون استاندار، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان  و جمع زیادی از مسئولان و بالاترین مقام دستگاههای اجرایی و عده کثیری از اعضای جوانان ، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان در شهرستان قروه برگزار شد.در  این مانور که به مناسبت هفته کاهش آثار بلایای طبیعی در رشته‌های مختلف امداد و نجات از قبیل: زلزله، اسکان اضطراری، تغذیه، امداد و نجات در جاده، امداد و نجات کوهستان، امداد و نجات در آوار، اطفای حریق و ... توسط جمعیت هلال احمر برگزار شد، اداره کل مدیریت بحران استان و سازمانهای عضو ستاد مدیریت بحران استان نیز همکاری ویژه و قابل توجهی در مراحل اجرای آن داشتند.
دکتر حسن خدابنده‌لو، مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان ضمن عرض تبریک هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی ( ایام 18 لغایت 24 مهرماه)، هدف از برگزاری این مانور بزرگ را ارزیابی توان امدادی نیروهای عملیاتی حاضر در صحنه حادثه ،ارزیابی و امکان‌سنجی تجهیزات و امکانات نیروهای عملیاتی، شناسایی نقاط قوت و ضعف در مانور و مهمتر از همه تمرین تعامل و همکاری بین سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان عنوان کرد.  مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کردستان، در ادامه سخنانشان خاطرنشان ساختند با توجه به اینکه حوادث قابل پیش‌بینی نیستند ولی قابل تدبیر هستند، تعامل مثبت و هدفمند سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان، اصلی مهم در راستای مقابله با حوادث غیر مترقبه احتمالی و کاهش اثرات بلایای طبیعی است.
دکترخدابنده‌لو در بخشی از سخنان خود به تشریح دو شیوه برخورد با حوادث و بلایا پرداخت و در این راستا به دو روش سنتی و اجتماع محور اشاره کرد. وی در تشریح این دو شیوه عنوان کرد:«در شیوه سنتی مدیریت بحران، دولت نقش ویژه‌ای ایفا کرده و مدیریت بحران بر تجهیزات و نیروی انسانی دولتی متکی و وابسته است و نقش قابل توجهی برای عموم مردم تعبیه نشده است، در حالی که با توجه به حجم زیاد حوادث و بحرانهای موجود، می‌طلبد که مردم به عنوان اولین کسانی که در صحنه حوادث حضور دارند نقش پررنگ و قابل ملاحظه‌ای ایفا کنند که این مهم نیز مستلزم آموزش عمومی و همگانی است. در روش مدیریت بحران اجتماع‌محور مردم آگاه و آموزش‌دیده در کنار تجهیزات و ادوات امدادی پیشرفته اثرات مخرب بلایا  را به حداقل کاهش خواهند داد.»
مهندس قادری، معاون امور عمرانی استانداری کردستان نیز در ادامه مراسم ضمن تقدیر و تشکر از جمعیت هلال احمر به عنوان عضو شاخص کارگروه تخصصی امداد و نجات، ابراز داشت: «برگزاری هرچه بیشتر مانورهای امداد و نجات، قطعا قدرت پاسخگویی هنگام وقوع سوانح ارتقاء خواهد یافت و با توجه به اینکه حوادث خبر نمی کنند تاکید کرد وظیفه و رسالت همگانی باید این باشد که اقدامات پیشگیرانه در راستای کاهش اثرات بلایای طبیعی باید جدی دنبال  شود.»
مهندس کمانگر مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان نیز در آن مراسم رسالت سازمان‌های عضو کارگروه امداد و نجات را سنگین و قابل اهمیت عنوان و بر تمرین و تعامل بیشتر دستگاه‌ها در خصوص مدیریت بحران‌های احتمالی تاکید ویژه کرد. وی در ادامه ارتقای آگاهی و دانش عمومی مردم در راستای مقابله با حوادث و بلایا را یکی دیگر از عوامل مهم مدیریت بحران و کاهش اثرات بلایا عنوان کرد .
دکتر شرف‌بیانی فرماندار شهرستان قروه نیز برگزاری این مانور تخصصی امداد و نجات را مثبت ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت که برگزاری مانورهایی از این قبیل فرصت مناسبی جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف دستگاههاست و ابراز داشت: که با ارزیابی صحیح و حکیمانه از این مانورها رسالت همه ماست که در راستای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف گامهایی اصولی و صحیح برداریم .
بعد از پایان مراسم افتتاحیه و لحظاتی مانده به اجرای مانور عملیاتی تمامی مدیران سازمانهای عضو کارگروه امداد و نجات در اتاق فرماندهی عملیات یا همان EOC مستقر شده تا بحران و حادثه فرضی را در همان مکان مدیریت کنند .گفتنی است در اتاق فرماندهی عملیات به گونه‌ای تعبیه شده بود که مدیران حاضر در اتاق مدیریت بحران کلیه حوادث و اتفاقات مانور را از پرده نمایش مشاهده می‌کردند .
اجرای مانور تخصصی امداد و نجات براساس سناریویی متفاوت از سال‌های گذشته
متعاقب استقرار مدیران دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان در EOC با شلیک گلوله دودزا استارت مانور عملیاتی زده شد. مانور عملیاتی بر اساس سناریویی متفاوت از سال‌های قبل برگزار شد، تاجایی که سازمان‌های عضو ستاد کارگروه استان با تمام توان انسانی و تجهیزات مورد نیاز پا به عرصه این عملیات باشکوه گذاشته بودند. اجرای عملیات‌های تخصصی از قبیل، طراحی اردوگاه، اسکان، تغذیه، امداد و نجات هوایی، امداد و نجات در کوهستان، امداد و نجات در جاده، امداد و نجات در آوار، امداد و نجات در سیلاب، اطفای حریق، بازگشایی معابر عمومی، ترمیم انشعابات آب و برق و گاز و... توسط تیم‌های شرکت کننده به گونه ای بود که ارزیابان حاضر در محوطه مانور، انجام آن را مطلوب  ارزیابی کردند .
مانوری متفاوت و متمایز از سال‌های قبل
 از نکات قابل توجه که مانور را متمایز از سال‌های قبل کرده بود می توان به: 1- اجرای کلیه فعالیت‌های متنوع امدادی در تمامی رشته‌ها 2- حرکت به سمت واقعی‌سازی فضای مانور، اشاره کرد. دکتر حسن خدابنده‌لو ضمن ابراز رضایت از مانور امداد و نجات خاطرنشان کرد برگزاری بیشتر این مانورها نقطه عطفی در راستای شناسایی نقاط ضعف و قوت مجموعه مدیریت بحران است. وی در خاتمه از  تمامی عوامل شرکت‌کننده در مانور تخصصی امداد و نجات تقدیر و تشکر و ابراز امیدواری کرد که جمعیت هلال احمر و دیگر سازمان‌های عضو کارگروه تخصصی امداد و نجات و عموم مردم عزیز به مرحله‌ای از آمادگی و توانایی برسند که اثرات مخرب بلایا به حداقل تقلیل داده شود.


تعداد بازدید :  557