شماره ۱۰۹۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ فروردين
صفحه را ببند
تجربه نوروز 96، گامی مهم و امیدوارکننده

سال 1396 از چند حيث خوب آغاز شده است و اميدواريم كه در ادامه نيز خبرها و اقدامات خوب بعدي را شاهد باشيم. بخشي از اين اخبار خوب، مرهون لطف الهي است كه با بارندگي‌هاي بسيار خوب، همه مردم ايران به‌ويژه كشاورزان زحمتكش كشور را شادمان كرد. ميانگين بارندگي از مهرماه‌ سال 1395 تا 12 فروردين ‌سال 1396، نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت 8‌درصد افزايش داشته است. بخشي از اين بارش‌ها در روزهاي پاياني ‌سال 1395 و ايام نوروز‌ سال 1396 بوده است. خبر خوش دوم درهمین زمینه است؛ زیرا روشن است كه خطرات سفر در روزهاي باراني بيشتر می‌شود و حوادث جاده‌اي نيز افزايش پيدا مي‌كند. با وجود اين، وضعيت جوي در نوروز 1396، شاهد سفرهاي امن‌تر و ترافيك و خدمات‌رساني مناسب‌تري بوديم. كافي است گفته شود كه بر مبناي آمار رسمي، تاكنون هر 71 دقيقه يك نفر درحوادث جاده‌اي كشته شدند، درحالي كه اين رقم در ‌سال گذشته هر 60 دقيقه، يك نفر بوده است. پیش از آن و در ‌سال 1392، مجموع كساني كه درفاصله 25 اسفند 1391 تا 15 فروردين 1392 به دليل حوادث جاده‌اي كشته شدند، 1227نفر بود كه در‌سال گذشته به 964نفر كاهش يافت و انتظار مي‌رود كه امسال نيز به حدود 800نفر برسد كه هرچند باز هم زياد است، ولي كاهش معقول و قابل توجهي است. ضمن اين‌كه امسال حجم تردد ظاهرا خیلی بيشتر و وضع جوي نيز نامناسب‌تر بوده است. به تعبیر دقیق‌تر، درهمین 4‌سال و در دولت جدید حدود 30‌درصد از تلفات ناشی از تصادفات نوروزی کم شده است.
با توجه به اين‌كه يكي از مهم‌ترين مقاطع سفر مردم ايران در ايام نوروز است، افزايش ضريب ايمني اين سفرها به شادكامي مردم خواهد افزود، ولي اين اقدامات چگونه رخ داده است؟ نهادهاي خدمت‌رسان در امر حمل‌ونقل جاده‌اي از قبيل اداره راهداري‌ها، هلال‌احمر، اورژانس، پليس راهور، استانداري‌ها و فرمانداري‌ها دريك برنامه مشترك و هماهنگ كوشيدند كه خدمات لازم را دراختيار هموطنان مسافر قرار دهند. هرچند هنوز پيمايش خاصي از مردم و مسافران انجام نشده، ولي مشاهدات اوليه نشان مي‌دهد كه تجربه امسال مردم ايران درسفرهاي نوروزي، خوشايندتر از سال‌هاي گذشته بوده است.
نكته جالب اين است كه هماهنگي ميان نهادهاي مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌اي آن هم در سطح كشور و با تراكم فعاليت بالا نشان مي‌دهد كه سازمان اداري ايران درصورت وجود شرايط مناسب قادر است خدمات خوب و كارآمدي را به مردم عرضه كند، تنها نيازمند توجه و نيز مطالبه اجتماعي است. سفر امن و به نسبت راحت در ايام نوروز از موضوعاتي است كه به نوعي مطالبه ميليون‌ها ايراني است. فراموش نكنيم كه بهبود فضاي حمل‌ونقل جاده‌اي در‌ سال‌جاري فقط ناشي از هماهنگي نهادهاي دولتي در ارايه خدمات نبود، بلكه همراهي و همگامي مردم نيز تأثير مهمي داشت. در واقع شبكه‌هاي اجتماعي يكي از تأثيرات مثبت خود را در ايجاد حساسيت‌هاي خوب درجامعه به نمايش گذاشتند. تصادفات و حتي رفتارهاي خطرناك برخي رانندگان ازسوي مردم فيلمبرداري و درشبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و همين امر موجب شد كه حساسيت همه مردم نسبت به رانندگي ايمن افزايش پيدا كند. ضمن اينكه این شبکه‌ها موضوع تردد ايمن نوروزي را بيش ازهميشه به‌عنوان يك مطالبه و خواست عمومي مطرح كردند. مجموع اين عوامل موجب شد كه پاسخ مناسبي نيز ازسوي ادارات دولتي داده شود و با بسيج نيروهاي خود اين فرآيند را به وجود آورند.
نكته بسيار مهمي كه بايد گفته شود، اين است كه برخي از فعالان رسانه‌اي و حتي مردم عادي همچنان تأكيد مي‌كنند كه ايران بيشترين رقم و شاخص تلفات جاده‌اي را درجهان دارد. شايد اين تأكيد براي ايجاد حساسيت مفيد باشد، ولي واقعيت اين است كه اكنون ديگر چنين نيست. اين وضع شايد در‌سال 1384 كه اوج تلفات رانندگی ايران و با بيش از 28‌هزار فوت درست بود، ولي اكنون به حدود 16‌هزار نفر رسيده است. هرچند اين رقم نيز همچنان بالاست و بايد آن را حداقل به حدود 10‌هزار نفر رساند، ولي مسأله مهم اين است كه اين كاهش در حالي رخ داده كه در اين 11‌سال گذشته تعداد خودروها و ميزان ترددها نيز به نحو بي‌سابقه‌اي افزايش يافته است. اين كاهش، مردم و جامعه را اميدوار مي‌كند كه مي‌توانند وضع خود را بهبود بخشند. كافي است كه نگاهي منطقي و علمي به مشكلات داشته باشند و با برنامه‌ريزي عمل كنند. اگر ما همچنان گمان كنيم كه به لحاظ شاخص تصادفات در بدترين وضع جهان بوده‌ايم و هستيم، دچار يأس و نااميدي مي‌شويم و گويي كه قادر به بيرون‌آمدن از وضع ناخوشایند و خودساخته نيستيم. بنابراين بايد به مجموعه اقدامات دولت و مردم درجريان ترددهاي نوروزي ارج نهاد و همان‌طور كه نسبت به وضعيت و شاخص بد معترض هستيم و بايد هم باشيم، درمقابل بايد تحولات مثبت را نيز ارج نهيم و درجهت تداوم آنها
گام برداريم.


تعداد بازدید :  577