شماره ۱۰۹۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ فروردين
صفحه را ببند
سرقت، جرایم خشن، قتل و حوادث جاده ای در نوروز امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافت
آغاز امن 96
«شهروند» از اجرای هماهنگ طرح‌های نوروزی توسط دستگاه‌های خدماتی امدادی و انتظامی گزارش می دهد کاهش 4درصدی ماموریت‌های امدادونجات نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته رئیس‌جمهوری: هلال‌احمر چشم امید و پشتوانه مردم در سختی‌ها و بحران‌هاست

شهروند|  امسال کشورمان عید نوروز امنی را پشت‌ سر گذاشت. در بیشتر جرایم و حوادث، با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بودیم. قربانیان تصادفات کمتر شد، قتل‌ها و سرقت‌ها با کاهش چشمگیری مواجه بود و حتی جرایم خشن نیز نسبت به چند‌سال گذشته کاهش داشت تا جایی که سردار مومنی، جانشین فرمانده ناجا نوروز امسال را یکی از امن‌ترین نوروزها نسبت به چند‌سال گذشته اعلام کرد.
تصادفات جاده‌ای 8‌درصد کمتر از ‌سال گذشته
کاهش آمار جان‌باختگان و مجروحان در سفرهای نوروزی خبر خوشی بود که فرمانده ناجا اعلام کرد. سردار حسین اشتری روز گذشته همزمان با آخرین ساعات تعطیلات نورزی ضمن اشاره به بازگشت 89‌درصد مسافران نوروزی گفت: «تعداد جان‌باختگان و مجروحان سرصحنه حوادث ترافیکی در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته کاهش 8‌درصدی را نشان می‌دهد که این موضوع  در نتیجه همکاری و رعایت قوانین و مقررات ترافیکی از سوی شهروندان در ایام تعطیلات نوروز 96 بوده است.» سردار حسین اشتری که در حاشیه بازدید هوایی از تفرجگاه‌ها و محورهای مواصلاتی استان تهران سخن می‌گفت با تأکید بر این‌که در بحث تصادفات رانندگی حتی یک کشته یا مجروح نیز دردآور است، ادامه داد: «اقدامات پلیس و همراهی مردم در کاهش حوادث فوتی و جرحی درحالی روند کاهشی را سپری کرد که در نوروز امسال افزایش سفرها، شرايط ناپايدار جوي و همچنین افزوده شدن 2‌میلیون خودرو جدید به چرخه ترافیکی را شاهد بودیم.»  او همچنین با اشاره به بازگشت بیشتر مسافران  نوروزی به شهرهای خود، به موضوع مدیریت سفر اشاره کرد و آن را در کاهش بار ترافیکی جاده‌ها و همچنین امنیت مسافران موثر دانست. فرمانده ناجا یادآور شد: «در طرح نوروزی 300‌هزار مامور پلیس در قالب 26‌هزار تیم گشتی خودرویی و پیاده سازماندهی و بکارگیری شده‌اند که این امر علاوه بر کاهش سوانح ترافیکی تأثیر مطلوبی بر کاهش جرایم و به‌ویژه سرقت داشته است.»
کاهش 6‌درصدی جرایم خشن
جرایم خشن هم در ایام نوروز 96 روند کاهشی داشت، به‌طوری که به گفته سردار مومنی، جانشین فرمانده ناجا نوروز امسال یکی از امن‌ترین نوروزهای چند‌سال اخیر بود. جانشین فرمانده ناجا با اشاره به کاهش جرایم خشن در کشور طی ایام نوروز گفت: «در ایام تعطیلات نوروزی 500‌هزار نفر از دستگاه‌های مختلف ازجمله پلیس وظیفه ایجاد امنیت و آرامش و همچنین خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی را برعهده داشتند که نتیجه همه این اقدامات کاهش ۶‌درصدی جرایم خشن در کشور طی ایام تعطیلات بود.»
او نوروز امسال را یکی از امن‌ترین نوروزهای چند‌سال اخیر عنوان کرد و گفت: «از همه دستگاه‌های امنیت‌ساز و خدمت‌رسان که در این ایام همه تلاش خود را به‌کار بستند، تقدیر و تشکر می‌کنم.» مومنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حوادث و سوانح جاده‌ای کشور در سفرهای نورزی اشاره و میانگین واژگونی خودرو در حوادث رانندگی در کشور را 40‌درصد اعلام کرد.  او در عین حال از بهبود و ارتقای فرهنگ ترافیکی و رانندگی شهروندان نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و کاهش حوادث و سوانح جاده‌ای کشور در سفرهای نوروزی امسال را نتیجه همکاری و توجه بیشتر مردم به توصیه‌های پلیس دانست.
سردار مومنی در این‌باره توضیح داد: «در سال‌های 84 و 85 با وجود حدود 7‌میلیون خودرو در کشور 28‌هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست ‌دادند، این درحالی است که در ‌سال 95 و با وجود بیش از 19‌میلیون خودرو میزان کشته‌ها 16‌هزار نفر بود.»  مومنی اضافه کرد: «البته این تعداد کشته‌ به هیچ‌وجه در شأن مردم کشور ما نیست و همه دستگاه‌های مربوطه باید در راستای کاهش این آمار اقدامات خود را انجام دهند.»  او استقرار 27‌هزار گشت پلیس و 30 فروند بالگرد برای کنترل محورهای مواصلاتی را از اقدامات پلیس برای ایجاد ایمنی و امنیت سفرهای نوروزی اعلام کرد.
۳۱ حادثه طبیعی در هفته دوم‌ سال ۹۶
دومین هفته ‌سال جدید با حوادث طبیعی زیادی روبه‌رو بود تا جایی که علی بختیاری، مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور از وقوع ۳۱ حادثه طبیعی در کشور در دومین هفته از‌ سال ۹۶ خبر داد و در تشریح گزارش هفتگی مهم‌ترین حوادث طبیعی کشور گفت: «از  پنجم فروردین‌ماه تا روز 12 فروردین، ۱۰ مورد زلزله در کشور رخ داده که تنها یک مورد آن بالای چهار ریشتر بوده است.» وی با بیان این‌که ۱۶ مورد  سیل نیز در نقاط مختلف کشور رخ داده است، گفت: «طی این مدت چهار مورد طوفان و یک مورد تگرگ نیز گزارش شده است.» مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: «در مجموع در هفته دوم امسال  ۳۱ مورد حادثه طبیعی رخ داده که منجر به مرگ سه نفر و مجروحیت هفت نفر دیگر از هموطنانمان شده است.»
کاهش 34‌درصدی سرقت
سرقت هم در نوروز‌ سال 96 با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بوده است. سردار علیرضا اکبرشاهی، رئیس پلیس راه‌آهن کشور با اشاره به این‌که امنیت مقدمه سفر و مشارکت مردم مقدمه امنیت در سفر است، از کاهش 34‌درصدی سرقت و افزایش 58‌درصدی کشفیات پلیس راه‌آهن طی نوروز 96 نسبت به مدت مشابه در ‌سال گذشته خبر داد. وی با اشاره به این‌که روزانه بیش از 90‌هزار نفر مسافر توسط حمل‌ونقل ریلی در کشور جابه‌جا می‌شوند، گفت: «از امنیت قابل قبولی در مسیرهای راه‌آهن برخوردار هستیم که نتیجه همکاری و تعامل خوب مردم با پلیس است.» وی اقدامات نوروزی پلیس راه‌آهن را یادآور شد و گفت: «در راستای تحقق امنیت پایدار در سفرهای نوروز 6‌هزار و 366 همیار پلیس قطار از مقاطع تحصیلی مختلف با پلیس راه‌آهن همکاری می‌کنند. افسران آموزش‌دیده در قالب آموزش همگانی قبل از نوروز 96 با اعزام به 91 مدرسه حاشیه راه‌آهن بیش از 6هزار دانش‌آموز را تحت آموزش‌های لازم قرار دادند.»
وی راه‌اندازی قرارگاه نوروزی، اعزام افسران مجرب به منظور آموزش دانش‌آموزان حاشیه خطوط راه‌آهن، پخش بیش از 45‌هزار بروشور آموزشی در منازل سازمانی، ایستگاه‌های قطار، تهیه و پخش بیش از 4هزار دقیقه کلیپ آموزشی در سالن‌های ایستگاه‌های راه‌آهن، برگزاری مانور خودرویی و موتوری به منظور نمایش اقتدار پلیس و برگزاری مراسم استقبال و بدرقه مسافران را از دیگر اقدامات نوروزی پلیس راه‌آهن برشمرد. سردار اکبرشاهی با تأکید بر این‌که پلیس خادم مردم است و وظیفه حفظ و تأمین امنیت مردم را برعهده دارد، ادامه داد:   «نیروی انتظامی به منظور تأمین امنیت و آسایش مردم در ایام نوروز از تمام ظرفیت و امکانات خود بهره گرفته است تا هموطنان در کمال آرامش به سفرهای نوروزی خود بپردازند.» رئیس پلیس راه‌آهن کشور با اشاره به وجود بیش از 11‌هزار کیلومتر خطوط ریلی کشور افزود: «در طول این مسیر بیش از یک‌میلیون جمعیت ساکن هستند که همکاری خوبی با پلیس برای حفظ و تأمین امنیت این مسیرها دارند.» سردار اکبرشاهی با تأکید بر این‌که امنیت مقدمه سفر و مشارکت مردم مقدمه امنیت در سفر است، از کاهش 34‌درصدی سرقت و افزایش 58‌درصدی کشفیات پلیس راه‌آهن طی نوروز 96 نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل خبر داد. وی با بیان این‌که سرقت از مسافران قطار در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل صددرصد کاهش داشته است، گفت:   «همکاری و تعامل مردم با پلیس راه‌آهن نقش بسزایی در کاهش جرایم داشته است.»
تصادفات زنجیره‌ای نوروز 96
 تصادف زنجیره‌ای 130 خودرو در جاده‌ نیشابور: این حادثه جمعه چهارم فروردین‌ماه بر اثر مه‌گرفتگی در مسیر مشهد - باغچه آزادراه شهید شوشتری رخ داد. در این حادثه 100 نفر مجروح و بیش از 500 نفر از سرنشینان خودروهای درراه مانده هم توسط عوامل امدادی هلال‌احمر در مناطق امن به‌طور موقت اسکان داده شدند. برخورد زنجیره‌ای ۲۴ خودرو در جاده کرج-قزوین: این حادثه حوالی ظهر جمعه چهارم فروردین  در محدوده البرز- ساوجبلاغ-گلسار (ماموت) و در لاین جنوبی محور کرج - قزوین حوالی ایستگاه مترو شهر جدید هشتگرد اتفاق افتاد. در این حادثه 12 نفر مصدوم شدند که چهار نفر از آنها به بیمارستان منتقل شدند. هشتمین روز از تعطیلات نوروزی هم با یک تصادف زنجیره‌ای در آزادراه قم - تهران همراه بود. در این حادثه 23 خودرو در آزادراه تهران - قم (حسن‌آباد) با یکدیگر برخورد کردند. خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی در پی نداشت و به هیچ یک از سرنشینان آسیبی وارد نشد.


تعداد بازدید :  817