شماره ۱۰۹۰ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
تعداد مصدومان کل کشور نسبت به زمان مشابه 40‌درصد کاهش داشت
آخرین چهارشنبه ‌سال با 2 کشته و 2‌هزار و 351 مصدوم

شهروند| چهارشنبه امسال با 2 فوتی و 2‌هزار و 351 مجروح به پایان رسید. این درحالی است که 600 نفر از مجروحان در بیمارستان‌های کشور بستری شدند و حال 5 نفر از آنها به شدت وخیم است. همچنین‌ یک‌هزار و 389 مرد و 48 زن نیز در رابطه با حادثه‌های شب چهارشنبه‌سوری دستگیر شدند.
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور با اعلام آمار قربانیان چهارشنبه‌سوری گفت: «بر اساس آخرین آمار، تعداد مصدومان کل کشور، 2‌هزار و 351 نفر اعلام شد که نسبت به زمان مشابه 40‌درصد کاهش داشته است. از مجموع 2‌هزار و 351 نفر مصدوم، 600 نفر بستری شدند که 5 نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. همچنین در شهرستان مهاباد چشم یک دختر 25ساله به علت اصابت مواد محترقه تخلیه شد.»
وی همچنین از وقوع حادثه‌ای شدید برای مردی 27ساله در محله پیروزی تهران خبر داد و گفت: «براثر انفجار مواد محترقه، دست و پای این مرد قطع شد.»
خالدی با بیان این‌که 2 فوتی از حادثه چهارشنبه‌سوری داشتیم ادامه داد: «یکی از آنها نوجوان 14 ساله تهرانی و دیگری در استان اصفهان گزارش شد که هنوز مشخصات کامل وی اعلام نشده است.»
وی گفت: «از روز 17 اسفند که نخستین گزارش‌های حوادث چهارشنبه پایان ‌سال مخابره شد، 60 مصدوم یعنی 51 مرد و 9 زن داشتیم که 9 نفر در این حوادث جان باختند.»
۴۲۲ نفر از مصدومان همچنان بستری‌اند
همچنین دکتر پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور در این‌باره گفت: «به‌دنبال حوادث چهارشنبه آخر سال، همچنان ۴۲۲ نفر در بیمارستان‌های کشور بستری هستند. در آخرین چهارشنبه ‌سال کل مراجعات اورژانس در کشور ۲۳۵۱ نفر بوده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه خود در‌ سال گذشته ۴۰‌درصد کاهش داشته است. بر این اساس درپی حوادث چهارشنبه‌سوری، شب گذشته ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌های کشور بستری شدند و تاکنون ۴۲۲ نفر همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند. متاسفانه به دنبال حوادث چهارشنبه آخر ‌سال دو نفر جان خود را از دست دادند که یک نفر آنها جوانی ۲۳ساله در اصفهان و دیگری نوجوانی ۱۴ساله در تهران بوده است.»
همچنین حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران درباره آخرین آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری در شهر تهران گفت: «طبق آخرین گزارش‌ها سه‌شنبه‌شب گذشته ۵۱ نفر مصدوم شدند که ۲۷ نفر از آنها توسط عوامل اورژانس به بیمارستان اعزام شده‌اند.»
به گفته وی، ۲۴ نفر نیز به صورت سرپایی در محل حادثه درمان شده‌اند.
133 ماموریت آتش‌نشانی در پایتخت
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران نیز از کاهش بی‌سابقه حوادث شب چهارشنبه‌سوری نسبت به زمان مشابه خبر داد و درباره این حادثه گفت: «مجموع حوادث مرتبط با شب چهارشنبه‌سوری در پایتخت 133 مورد بوده است که این تعداد نسبت به زمان مشابه سال‌های گذشته با کاهش چشمگیر مواجه بود. در مراسم چهارشنبه‌سوری امسال، آرام‌ترین شب چهارشنبه‌سوری را سپری کردیم. حوادث چهارشنبه‌سوری به 2 قسمت قبل و بعد تقسیم می‌شود که همه‌ساله حوادث قبل از این مراسم تلفات و مصدومان زیادی در انبارهای مواد محترقه داشت اما با همکاری خوب شهروندان در‌ سال ‌جاری این آمار به صفر رسید. در حوادث شب چهارشنبه‌سوری نیز نسبت به زمان مشابه با کاهش چشمگیری مواجه بوده‌ایم که این آمار نشان از پایبند بودن هموطنان بر عهد و پیمان خود به منظور پاسداشت خون شهدای آتش‌نشان بوده است.»
دستگیری 1389 مرد و 48 زن در چهارشنبه‌سوری
در ادامه سردار محمد شرفی، رئیس پلیس پیشگیری ناجا درباره آمار خسارات جانی حوادث چهارشنبه‌سوری از دستگیری‌ یک‌هزار و 893مرد و 48 زن در چهارشنبه‌سوری امسال خبر داد و گفت: «از این تعداد 959 نفر به مراجع قضائی معرفی و بقیه با تعهد آزاد شدند. امسال زمان استفاده از مواد محترقه کاهش یافت.»
سردار شرفی همچنین از دستگیری 48 زن در این شب خبر داد و افزود: «از این تعداد نیز 12 نفر با اخذ تعهد آزاد و مابقی به مراجع قضائی معرفی شدند.»
به گفته وی، در آمار دستگیری‌ها نیز شاهد کاهش نسبت به مدت مشابه در‌ سال قبل بوده‌ایم.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا درباره آمار خسارات جانی حوادث چهارشنبه‌سوری گفت: «یک‌هزار و 93 نفر نیز به شکل سرپایی در محل درمان شدند. همچنین دو نفر جان خود را از دست دادند که یکی از آنها در تهران و دیگری در اصفهان جان خود را از دست داد. برابر آمارها در این شب 46 نفر از عوامل اورژانس، پلیس و آتش‌نشانی نیز در سراسر کشور مصدوم شده‌اند که به چشم یکی از آتش‌نشانان نیز آسیب رسید.»


تعداد بازدید :  1191