شماره ۱۰۸۹ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
در جلسه دیروز مجلس
تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای نیاورد
مطهری: کمیسیون اصل نود و شورای شهر همچنان می‌توانند تخلفات احتمالی شهرداری تهران را بررسی کنند بدری سخنگوی کمیسیون عمران: نتایج بررسی کمیته حاکی از پاسخگویی و عدم مقاومت شهرداری تهران است

شهروند|  بالاخره بعد از فرازونشیب‌های فراوان طرح تحقیق و تفحص ازشهرداری تهران که از نخستین روزهای شهریورماه امسال توسط 21نفر از نمایندگان مجلس کلید خورده بود، به صحن علنی رسید و البته درنهایت با رأی منفی نمایندگان صحن، منتفی شد. این درحالی بود که پیش از این کمیسیون عمران مجلس که با انتقادهای فراوانی ازسوی متقاضیان این تفحص نیز روبه‌رو شده بود، ضرورت انجام این طرح را به‌ دلیل آنچه بار مالی انجام آن برای مجلس و همچنین ورود قوه‌قضائیه به بخشی از محورهای تفحص ازجمله موضوع واگذاری املاک عمومی پایتخت عنوان شد، رد کرد و درگزارشی که روزگذشته ازسوی سخنگوی این کمیسیون درصحن علنی نیز قرائت شد، دلایل کمیسیون عمران در رد ضرورت انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران تشریح شد.
به این اعتبار صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس پس از ارایه گزارشی از نامه‌نگاری‌ها و روند انجام بررسی‌های صورت‌گرفته درمورد این طرح تفحص درمجلس و اشاره به گوشه‌ای از فرازونشیب‌هایی حدود 6ماه اخیر، اعلام کرد: نتایج بررسی کمیته تخصصی مذکور حاکی ازپاسخگویی و عدم مقاومت شهرداری تهران در دسترسی به اسناد و مدارک و اطلاعات درخواستی اعلام شده است. او تصریح کرد: درنهایت در تاریخ 10 اسفندماه جاری، اعضای کمیسیون، تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران را رد کردند. این درحالی بود که محمود صادقی که به‌عنوان نماینده متقاضیان این طرح تحقیق و تفحص صحبت کرد، علاوه بر انتقاد نسبت به عدم پاسخگویی شهردار و دیگر مسئولان شهرداری تهران درقبال سوالات تفحص‌کنندگان، نسبت به عملکرد کمیسیون عمران درجریان بررسی این طرح نیز انتقاداتی مطرح کرد.
صادقی که طراح طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نیز هست، ضمن تشریح محورهای سه‌گانه این تفحص اعم از واگذاری املاک، پروژه‌های مشارکتی و تغییر کاربری‌ها، اعلام کرد: تلاش شهرداری برای انصراف نمایندگان از این طرح، نشان‌دهنده این است که اعتماد لازم را نداشته و خوف و هراس دارند از این‌که این تفحص برخی ابهامات را روشن کند. او با تأکید بر غیرجناحی و تخصصی‌بودن این طرح تحقیق و تفحص گفت: توقع داشتیم کمیسیون عمران حداقل گزارش وزارت مسکن را درخصوص تخلفات شهرداری تهران استعلام کرده و مدنظر قرار می‌داد. این گزارش به‌ خوبی نشان می‌دهد که چگونه شهرداری تهران شهر را به فروش گذاشته و سعی دارد درآمدهای غیرمتعارفی را از محل فروش تراکم و تغییر کاربری‌ها به دست آورد. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران همچنین با تأکید بر اکثر تخلفاتی که ذیل محور واگذاری املاک مطرح شده، توسط قوه‌قضائیه و دادستانی کل کشور تأیید شد، یادآور شد: درموضوع واگذاری املاک شاهد انکار شهرداری تهران بودیم، اما بعد از تهدید قوه‌قضائیه و درپی آن‌که دادستانی کل کشور با تحقیقاتی که انجام داد، بر اکثر موارد این تخلفات درخصوص واگذاری غیرقانونی املاک و تخفیف‌های نامتعارف صحه گذاشت، شهرداری نیز پذیرفت. با این همه، شاید مهم‌ترین بخش ازجلسه روز گذشته در رابطه با بررسی این طرح، زمانی بود که صادقی مدعی گفت: شهرداری تهران سعی کرده ازطریق لابی‌های نامتعارف کار خود را انجام دهد و این درحالی است که پدیده‌ای پیش آمده که تراکم تهران را به ‌صورت اوراق بهادری و هولوگرام‌ها تهیه کرده‌اند و به افراد می‌فروشند که به‌عنوان نمونه ظرف یکی، دوماه اخیر یکی از این هولوگرام‌ها به مبلغ ۱۰‌میلیارد تومان به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران واگذار شده؛ بنابراین فسادی که درشهرداری تهران وجود دارد، صرفا مختص این دستگاه نیست و باقی دستگاه‌ها را نیز آلوده کرده است.
این مسأله منجر به واکنش سخنگوی کمیسیون عمران شد و بدری درحالی ‌که ساعتی از عدم تصویب این طرح تفحص گذشته بود، از رئیس جلسه تقاضای تذکر ماده 79 آیین‌نامه در دفاع از حیثیت نمایندگان کرد و گفت: آقای صادقی به اعضای کمیسیون عمران تهمت زدند و اگر گفته‌شان درست است، مدارک‌شان را به هیأت‌رئیسه ارایه دهند. این چه ادبیاتی است هنگامی که تصمیم کمیسیون را برخلاف نظر خود می‌بینند، استفاده می‌کنند. بدری خاطرنشان کرد: ایشان یا باید مدارک ارایه کنند یا از همین تریبون از تمامی اعضای کمیسیون عمران عذرخواهی کند.
با وجود آن‌که محمود صادقی مشخصا دراین رابطه اظهارنظر نکرد، اما قاسم میرزایی‌نیکو یکی دیگر از متقاضیان تفحص شهرداری تهران بار دیگر براین تخلف ازسوی عضو کمیسیون عمران پافشاری کرد و به ایلنا گفت: مطلع شدیم، شهرداری تهران تعدادی ازنمایندگان را به سفر زیارتی کربلا اعزام کرده و همین‌طور یکی از نزدیکان نسبی یکی از اعضای کمیسیون عمران نیز مبلغ هنگفتی تراکم دریافت کرده و البته موارد دیگری از این تخلفات نیز صورت گرفته که در آینده نزدیک دراین رابطه اطلاع‌رسانی می‌کنیم. نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند درمجلس یادآور شد: قصد داریم اطلاعات و مستندات خود درباره تخلفات گسترده شهرداری تهران را دراختیار مطبوعات و ررسانه‌ها قرار داده و ازاین طریق لااقل حرفمان را به گوش مردم برسانیم و به گوشه‌ای از مطالبات افکار عمومی پاسخگو باشیم.
همزمان مصطفی کواکبیان نماینده دیگر متقاضی تفحص نیز، درتذکری با استناد به ماده  ۷۸ قانون اساسی گفت: آقای لاریجانی خواستند بنده را تحقیر کنند، با وجود این‌که اسم بنده ثبت شده بود، از آنجا که نمی‌خواستند تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی بیاورد، هرچه فریاد کشیدم، اجازه بیان اخطار و تذکر ندادند. او با تأکید بر این‌که برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها این تفحص مربوط به فراکسیون امید نبود، تصریح کرد: اگر کسی شکست خورده، این مجلس بوده که درمقابل املاک نجومی کوتاه آمده است.
به هرتفسیر درحالی‌ که با توجه به مسائل مطرح‌شده دراین رابطه، احتمالا نمی‌توان به این سادگی، پرونده بررسی تخلفات احتمالی شهرداری تهران را مختومه دانست، واقعیت این است که مجلس با ۱۳۲ رأی موافق، ۹۰ رأی مخالف، ۵ رأی ممتنع، رسما این پرونده را درمجلس مختومه اعلام کرد و حال آن‌که علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که ازقضا جزو 21 نماینده‌ای که عموما به‌عنوان نمایندگان پایتخت، متقاضی این تفحص بودند نیز نیست، معتقد است؛ هنوز امکان بررسی به این موضوع درمجلس وجود دارد. مطهری دراین رابطه به ایلنا گفت: به ‌هرحال شورای شهر می‌تواند کار خود را ادامه دهد و کمیسیون اصل نود مجلس نیز می‌تواند به این مسائل رسیدگی کند.

 


تعداد بازدید :  549