شماره ۱۰۸۶ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
بالاخره نادان یا بی‌تربیت؟

آیدین سیارسریع طنزنویس [email protected]

 ما یک پسرخاله داریم که به اظهارات مشعشع معروف است. یکی از درخشان‌ترین افاضات ایشان این است که بعد از یک عمر بی‌بند و باری، لاقیدی و دون ژوان بازی وقتی زمان همسرگزیدنش رسید با حالتی متفکر به افق خیره شد و گفت: می‌دونی چیه ... به نظر من دختر خوب وجود نداره! این مثال را زدم که بگویم دایره دید انسان خیلی مهم است و آدم عاقل کسی است که می‌داند دایره دید و دنیای هر شخص محدود است و نمی‌توان بر پایه آن و صرفا با اتکا بر آن قضاوت درستی داشت. با این پند اخلاقی بی‌ربط(!) می‌رسیم به سوژه امروز.
جمعه‌شب لیلا اوتادی در برنامه هفت حضور پیدا کرد و گفت: جز پنج، شش خبرنگار بقیه نادان هستند! بهروز افخمی که خیلی به رعایت ادب در برنامه‌اش حساس است گفته‌های ایشان را به این شکل تصحیح کرد: و البته بی‌تربیت! و اینگرید برگمن سینمای ایران در واکنش گفت: بله، منظورم همین بود.
چند سوال در ذهنمان وول می‌خورد که عرض می‌کنیم:
سوال اول) منظور استاد اوتادی از پنج شش نفر چیست؟ بالاخره پنج نفر خبرنگار دانا و باتربیت داریم یا شش نفر؟ الان بین نفر ششم و هفتم دعوا شده و دنیای مطبوعات و رسانه در سردرگمی و بلاتکلیفی به سر می‌برد. لطفا در این مورد شفاف‌سازی شود.
دوستان از اتاق فرمان اشاره می‌کنند که سیستم این‌گونه است که ابتدا خانم اوتادی پنج نفر را خودشان انتخاب می‌کنند. نفر ششم و هفتم در مرحله پی آف برای کسب سهمیه رقابت می‌کنند.
سوال دوم) لیلا اوتادی می‌گوید: خبرنگارها نادانند. افخمی می‌گوید: بی‌تربیت هم هستند. اوتادی می‌گوید: منظورم همون بود.
خانم محترم! ما که مسخره شما نیستیم. «منظورم از نادان بی‌تربیته» یعنی چی؟ چرا ما را همه‌اش در این وضع قرار می‌دهی؟ چیه این تعلیق‌های هیچکاکی؟ بالاخره نادان یا بی‌تربیت؟ الان گروه عظیمی از خبرنگاران سینمایی منتظرند ببینند در کدام گروه قرار دارند. این‌طور که نمی‌شود. دقیق مشخص کنید.
سوال سوم) سوال سوم من این است که خانم اوتادی واقعا این افرادی که میکروفن به دست می‌آیند سمتش و با ولع می‌پرسند «خانم اوتادی آیا شایعه ازدواج شما با جومونگ صحت دارد؟» را خبرنگار می‌داند؟ جسارتا یک سوال دیگر، این‌که چرا یک خبرنگار باسواد و آدم حسابی که شایعه دستمزد اوتادی و مدل شدن او برای لامبورگینی و این دست مسائل مهم نیست باید با ایشان به گفت‌وگو بنشیند؟ چه صحبتی با هم می‌توانند داشته باشند؟ جدی‌ترین مصاحبه ایشان چه مصاحبه‌ای بوده؟ و اصولا این‌که لیندسی لوهان و هیلاری داف از مافیای ‌هالیوود و کم سوادی خبرنگاران و منتقدین صحبت کنند برای خانم اوتادی کمی خنده‌دار نیست؟
سوال چهارم) سوال آخر این است که وقتی بهروز افخمی که در برنامه‌اش حرف از ادب و تربیت و این مسائل قشنگ می‌زند آدم بعد از مصور شدن چهره فراستی در ذهن باید سرش را به کجا بکوبد؟ در ادامه روشنگری‌ها و شفاف‌سازی‌ها اگر به موضع دقیق کوبیدن سر هم اشاره شود ممنون می‌شویم.


تعداد بازدید :  613