شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
وزارت کشاورزی: بحران آب داریم ولی این به معنای نبود آب و توقف تولید نیست
بازار صادرات کشاورزی را توسعه می‌دهیم

گروه اقتصادی شهروند| در شرایطی که بحران آب و خشکسالی، بخش کشاورزی را به چالش کشیده و وزارت نیرو چندی پیش سهمیه آب کشاورزان را به نصف رسانده، وزارت کشاورزی همچنان به افزایش تولید و گسترش بازارهای صادراتی ایران امیدوار است. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان زیرساخت‌های تولید بهینه کشاورزی در ایران وجود ندارد و با توجه به بحران آب، گسترش صادرات و افزایش تولید توجیه اقتصادی ندارد و به توسعه خشکسالی در کشور دامن می‌زند.
در همین خصوص محمود حجتی وزیر کشاورزی در حاشیه نشست روز جهانی غذا دوباره به وعده مثبت کردن تراز منفی 8‌میلیارددلاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بنا دارد تا 4‌سال آینده 80‌درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی را از تولید داخلی و تنها 20‌درصد را از طریق واردات تأمین کند.
حجتی و معاونانش تنها به این وعده بسنده نکرده و از گسترش بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی خبر داده و اعلام کردند که برای صادرات به روسیه به توافق نهایی رسیده‌اند.
حجتی که تنها به مصاحبه به صداوسیما اکتفا و از گفت‌وگو با سایر رسانه‌ها خودداری کرد بدون اشاره به جزییات توافق با روس‌ها اعلام کرد که برای صادرات موادغذایی به این کشور به توافق رسمی رسیده‌اند و نگرانی روس‌ها درباره استانداردهای بهداشتی محصولات کشاورزی ایران را رفع کرده‌اند. حجتی به تنظیم لیست صادراتی میان ایران و روسیه نیز اشاره کرد و گفت یک فهرست از کالاهای صادراتی تهیه شده است که گوشت مرغ نیز ازجمله این کالاهاست.
حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت کشاورزی نیز در پاسخ به پرسش «شهروند» مبنی بر موضوع بحران آب و تناقض گسترش بازارهای صادراتی محصولات پروتیینی آب‌بر توضیح داد: بحران آب داریم اما این به معنای آن نیست که آب نداریم و باید تولید متوقف شود! وزارت کشاورزی تلاش می‌کند تا با عملکرد خود راندمان تولید در بخش کشاورزی را بهبود بخشیده و از این طریق با موضوع بحران آب مواجه شود.
این در شرایطی است که به گفته کارشناسان و دیگر معاون این وزارتخانه زیرساخت‌های موجود در بخش کشاورزی جوابگوی تولید با راندمان بهینه نیست و تأمین این زیرساخت‌ها به بیشتر از 10‌سال زمان نیاز دارد. عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزیر کشاورزی به «شهروند» می‌گوید: در شرایطی که رسانه‌ها و وزارت نیرو، کشاورزان را عامل اصلی بحران آب در ایران مي‌دانند باید گفت این کشاورزان نیستند که بدون دانش کافی از منابع آب بهره‌برداری می‌کنند. موضوع این است که زیرساخت‌های تولید کشاورزی در ایران سنتی و دچار اشکالات عمده است و کوتاهی‌هایی برای ایجاد این زیرساخت‌ها در سال‌های گذشته انجام شده است، بنابراین کشاورز ایرانی حتی اگر بخواهد نیز نمی‌تواند با مصرف مقدار مشخصی آب به راندمان کشاورز اروپایی برسد.  او همچنین ادامه داد: تنها در بخش آبیاری تحت فشار با رایزنی‌های فراوان توانسته‌ایم اعتبار تجهیز 280‌هزار هکتار از اراضی کشور را تأمین کنیم. این درحالی است که حدود 4‌میلیون هکتار از اراضی کشور به این سامانه نیازمندند اما تأمین زیرساخت‌های آبیاری مدرن برای این اراضی حداقل 10‌سال زمان لازم دارد.
ایجاد مشوق برای تولید کیفی کشاورزی
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت کشاورزی به ایجاد مشوق برای تولید کیفی محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: وزارت کشاورزی پس از دستیابی به تولید کمی موردنظر خود، این‌بار تولید کیفی را مدنظر قرار داده و در اولین قدم مشوق‌هایی برای تولید کیفی گندم در نظر گرفته است به این ترتیب که کشاورزانی که میزان پروتیین و گلوتن گندم تولیدی‌شان بیشتر از میانگین 11‌درصد باشد به ازای هر یک‌درصد اضافه، مبلغ بالاتری برای خرید گندم دریافت می‌کنند.
عبدالمهدی بخشنده همچنین با اشاره به واردات 90‌درصدی روغن اعلام کرد: در 10‌سال گذشته سالانه به‌طور متوسط 1.2 تا 1.3‌میلیارد دلار گندم وارد کشور کرده‌ایم این درحالی است ایران سالانه 4‌میلیارد تومان دانه‌های روغنی به کشور وارد می‌کند. با این حال رسانه‌ها و مسئولان بدون اطلاع از اهمیت افزایش تولید دانه‌های روغنی مسأله خودکفایی گندم را مطرح می‌کنند.


تعداد بازدید :  229