شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
فاز دوم طرح سبد کالا با شکل جدید از امروز شروع شد
آغاز حمایت غذایی از 5/9‌میلیون ایرانی
پدر و مادرها هر نفر 30‌هزار تومان و هر فرزند 10‌هزار تومان می‌گیرند

گروه اقتصادی شهروند|ماجراي اجراي سبد كالا در فاز اول ان قدر حاشيه داشت كه دولت و شخص رييس جمهور وعده كردند كه ديگر چنين رخدادي شكل نگيرد. بر همين اساس  قرار شد تا  مرحله دوم طرح حمایت غذایی به روش قبلی اجرا نشود. بر اساس گفته هاي مسئولان در مرحله تازه توزيع  سبد كالا كه از امروز شروع مي شود  نحوه تشخیص مشمولان هم تغییر خواهد کرد.  ازجمله این‌که افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در اولویت قرار می‌گیرند و بعد افرادی که ناتوانی آنها در تأمین کالری لازم غذایی احراز شود.  اما به نظر مي رسد  این موضوع هم احتمالا راه را بر اعتراضات احتمالی مخالفان دولت نخواهد بست . چون همان معضلی که در شناسایی مشمولان یارانه نقدی گریبان دولت را گرفته این‌جا هم به قوت خود باقی خواهد بود یعنی دولت دقیقا با استناد به چه اطلاعاتی تشخیص می‌دهد چه کسانی مستحق دریافت این کمک‌ها هستند؟ آیا مسأله دسترسی به حساب‌های بانکی مردم کماکان موضوع روز باقی خواهد ماند؟ به‌هرحال با وجود همه این علامت سوال‌ها دیروزخبر خوشي از سوي دولت منتشر شد و  علی ربیعی با دستی پر از خبر در میان خبرنگاران حاضر شد . او  در حاشیه امضای تفاهمنامه‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت از واریز 60‌هزار تومان حداقل به حساب کسانی که سفره غذایی‌شان کوچک است خبر داد تا منتظر بهبود سفره برخي از مردم شويم .
حمایت غذایی تازه از 2‌میلیون نفر بیشتر
ربیعی به خبرنگاران گفت: در جلسه گذشته هیأت وزیران مرحله دوم طرح حمایت غذایی از اقشار در معرض تهدید غذایی آغاز شده و از امروز (چهارشنبه) مرحله دوم اجرای طرح امنیت غذایی آغاز خواهد شد و این‌بار به جای 7.5‌میلیون نفر 9.5‌میلیون نفر این سبد را دریافت خواهند کرد. البته اعتبار آنها برای دریافت سبد متفاوت خواهد بود.
آن‌طور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده سهم پدر و مادر از این اعتبار هر نفر 30‌هزار تومان است و به ازای هر فرزند هم 10‌هزار تومان به این رقم اضافه خواهد شد. با این تفاسیر خانواده‌ای که یک نفر از والدین را ندارد مبلغ کمتری را هم دریافت می‌کند و این کسری در مورد خانواده‌هایی که سرپرست خود را از دست داده‌اند محسوس‌تر خواهد بود.
اضافه پرداخت  برای معلولان
در همین خصوص ربیعی با اشاره به این‌که خانوارهایی که معلول دارند اعتبار دیگری هم دریافت می‌کنند، افزود: از روز چهارشنبه (امروز) اعلام می‌شود چه خانوارهایی در این طرح قرار می‌گیرند و باید به فروشگاه‌ها برای دریافت کالاهای خود مراجعه کنند.
او با اشاره به این‌که گاهی برخی از اقشار دیگر نیز خواهان دریافت این اعتبار هستند، گفت: کل منابع ما 2400‌میلیارد تومان است که 300‌میلیارد تومان از آن را به شیر اختصاص داده‌ایم اما اگر بتوانیم‌ سال آینده از هدفمندی منابع بیشتری به‌دست بیاوریم، اقشار بیشتری مشمول این طرح خواهند شد. درخصوص مشکل اصلی این طرح یعنی نحوه شناسایی مشمولان هم ربیعی با تأکید بر این‌که مشغول شناسایی دهک‌های پایین هستیم تا طرح‌هایی مانند بیمه و همچنین امنیت غذایی را برای آنها پیاده‌سازی کنیم، گفت: هدف از این طرح مبارزه با گرسنگی است و تلاش می‌کنیم هیچ سفره‌ای با کمبود پروتيین، ویتامین و کالری مواجه نشود، ضمن این‌که بعد از آغاز طرح بیمه‌های سلامت دولت در پی اجرای کامل این طرح است.
عدم ورود به حساب بانکی و اموال مردم
او البته به این واقعیت هم تأکید کرد که شکل توزیع ثروت در کشور ما به حالتی است که تفکیک دهک‌های پردرآمد از یکدیگر بسیار سخت شده است. به‌هرحال قدرمسلم این است که این‌بار هم در حوزه شناسایی مشمولان دولت کماکان اصرار دارد که به حوزه مالی مردم به‌خصوص حساب‌های بانکی‌ها ورود نخواهد کرد. آن‌طور هم که ربیعی اعلام کرده یکی از محدودیت‌های فعلی دولت در این زمینه محدودیت اخلاقی است چون نمی‌خواهد به حساب بانکی افراد و اموال آنها وارد شود. به گفته او این حفظ حریم مردم درحالی صورت می‌گیرد که در برخی از کشورهای توسعه‌یافته وارد منازل مردم می‌شوند و کالاهای تازه خریداری‌شده مانند یخچال را در فهرست حساب افراد می‌آورند!


تعداد بازدید :  226