شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
سید محمود علوی:
تمایلات شخصی را در وزارت اطلاعات دخالت نمی‌دهیم

شهروند| وزیر اطلاعات روز گذشته به مناسبت سالگرد تأسیس وزارت اطلاعات نشستی خبری با خبرنگاران و رسانه‌ها داشت و به سوالات آنها پاسخ گفت. سیدمحمود علوی از ابتدای روی کار آمدن سعی کرده است تا رویکرد متفاوتی نسبت به وزارتخانه متبوعش داشته باشد و در نوع نگرش مردم به وزارت اطلاعات نیز تأثیر بگذارد. ازجمله اقداماتی که در همان‌ سال نخست دولت یازدهم مطرح شد، موضوعی بود که علی جنتی وزیر ارشاد مطرح کرد و گفت: وزارت اطلاعات شکایت خود از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را پس گرفته است. البته همین مسأله هم یکی از محورهای سوالات خبرنگاران در نشست خبری روز گذشته بود که وزیر اطلاعات گفت: این وزارتخانه اصلا شکایتی از انجمن صنفی نداشته که آن را پس بگیرد.
به گزارش ایسنا، محمود علوی درباره دلایل
 پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات در مورد تخلفات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: کارکنان وزارت اطلاعات وقتی وارد این وزارتخانه می‌شوند دو چیز را در کازیوی جلوی در گذاشته و  وارد وزارتخانه می‌شوند؛ یکی موبایل خود و دیگری تمایلات سیاسی‌شان.
وی با تأکید بر این‌که «برای ما نیت‌ها، ‌عنوان‌ها، خوشنامی‌ها و بدنامی‌ها مهم نیست»، تأکید کرد: این امور مربوط به مراجع ذی‌صلاح خود است، ما کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهیم. ما این‌جا نمی‌توانیم تمایلات شخصی را در تشخیص خود دخالت دهیم و در کار خود به گرایش‌های سیاسی افراد کاری نداریم.
وی همچنین با تأکید بر این‌که «وزارت اطلاعات شکایتی از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نداشته تا آن را پس بگیرد» تأکید کرد: هر انجمن صنفی اگر در چارچوب‌های صنفی عمل نکند مسئولی دارد اعم از وزارت کشور، ارشاد و آموزش و پرورش که باید با آن برخورد کنیم و در صورتی که آن انجمن صنفی فعالیت ضدامنیتی داشته باشد وزارت اطلاعات وارد می‌شود. غیرممکن است مجموعه‌ای مشکل امنیتی داشته باشد و وزارت از آن شکایتی کرده باشد و پس گرفته شود.
وی همچنین درباره روند تأیید صلاحیت افراد برای تصدی پست‌های مدیریتی با یادآوری این‌که «وزارت اطلاعات در زمینه بررسی صلاحیت امنیتی کسانی که صلاحیتشان برای تصدی مسئولیتی در نظام مورد استعلام قرار می‌گیرد امانتدار است»، گفت: کسی که می‌خواهد مسئولیتی در نظام عهده‌دار شود اهلیتش باید مسلم شود که بخشی از آن اهلیت، اهلیت امنیتی است. ما دو مسئولیت سنگین در حوزه داریم؛ یکی از آنها سپردن مسئولیت‌های نظام به افراد دارای صلاحیت است و دیگری حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی افراد؛ چراکه نمی‌توان با ارایه یک گزارش با آبرو و حیثیت آنها
بازی کرد.
وی همچنین از تشکیل شورایی خبر داد که در آنها حتی موارد استعلام‌های منفی نیز با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا چنانچه امکانی برای تأیید صلاحیت فرد وجود ندارد، مورد اعلام شود.
دستگیری افرادی در  ارتباط با داعش
علوی با یادآوری این‌که «وزارت اطلاعات سال‌ها پیش بیرون از مرزها با کشورهایی که امنیت آنها به واسطه فعالیت داعش به چالش کشیده شده بود همکاری داشت»، گفت: ما برنامه‌های داعش را پیش‌بینی کرده بودیم و به مقامات مسئول نظام اطلاع دادیم. ما در وزارت اطلاعات قدم به قدم اقدامات داعش را در عراق به مسئولان گزارش کردیم. اقداماتی که بر پایه آنها پیش‌بینی‌هایی نیز انجام شد که اگر این پیش‌بینی‌ها نبود عراق و سوریه وضع دیگری داشت. علوی با تأکید بر «رصد کامل فعالیت داعش براساس دستگاه‌های امنیتی کشورمان» تصریح کرد: چنانچه احساس کنیم فعالیت داعش مسائل امنیتی ما را تهدید می‌کند وارد می‌شویم. وی همچنین از برخورد و دستگیری عناصری در داخل کشور خبر داد که در آستانه یا درحال همکاری با گروه تروریستی
 داعش بودند.
آلودگی‌هایی در مدیران دولت قبل
به وجود آمد
علوی درباره ماجرای بابک زنجانی گفت: امید داشتیم قبل از بازداشت، مذاکراتی با او انجام دهیم که او گفت در تاجیکستان و روسیه پول‌هایی دارد که می‌تواند بدهی خود را پرداخت کند، اما اظهارات او توخالی بود، لذا این اطلاعات را به دستگاه قضایی منتقل کردیم و سرانجام سرنوشتش به دستگاه قضایی کشید.
وزیر اطلاعات تأکید کرد: ما همکاری تنگاتنگی با قوه قضائیه در این زمینه داشتیم و اطلاعات لازم را منتقل کردیم. متاسفانه در این زمینه آلودگی‌هایی برای برخی مدیران به وجود آمد که همگی قبل از این دولت
 بوده است. علوی ادامه داد: ما با اشراف اطلاعاتی خود افراد موثر در این پرونده را شناسایی کرده و در اختیار دستگاه قضا قرار دادیم.
وی درباره رسانه‌ای کردن مفاسد اقتصادی نیز با تأکید بر این‌که «رسانه‌ای کردن اخبار مربوط به این مفاسد  نباید صددرصدی باشد و نه صددرصدی رها شود» تأکید کرد: باید یک برنامه‌ریزی رسانه‌ای در حوزه اخبار مفاسد اقتصادی وجود داشته باشد و انعکاس رسانه‌ای اخبار باید به نحوی باشد که تأثیر مثبت داشته باشد.
ماجرای سرقت اسناد کشور توسط  بی‌بی‌سی
وزیر اطلاعات به ماجرای سرقت اسناد رسمی کشور توسط بی‌بی‌سی اشاره کرد و گفت: در ماجرای سرقت اسناد رسمی کشور توسط بی‌بی‌سی یک رابط در امارات و یک رابط در داخل کشور شناسایی شدند و اقدام لازم انجام شد. وی همچنین درباره موضع این وزارتخانه درباره بازگشت نخبگان و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور به ایران تأکید کرد: صاحب سرمایه بودن، صاحب توانمندی علمی بودن هرگز برای دستگاه اطلاعاتی یک نکته منفی نیست. افراد می‌توانند بیایند و بروند و در این زمینه برای بازگشت به کشور زمینه مساعد است. اگر بازنمی‌گردند ممکن است دلایل دیگری داشته باشد و ممکن است خدای نکرده دستشان به جایی آلوده باشد و در این زمینه دستگاه اطلاعاتی کاری نمی‌تواند
 انجام دهد.
علوی تصریح کرد: اصل حضور نخبگان و فرهیختگان به نفع جامعه است و وزارت اطلاعات سعی می‌کند در رفع مشکل آنها کار کند تا به راحتی رفت و آمد داشته باشند. وی افزود: به صورت عمومی صاحبان سرمایه‌های علمی و مادی برای ورود به ایران مشکلی ندارند و جمهوری اسلامی ایران آغوش‌اش برای آنها
باز است.
تغییر در وزارت اطلاعات
 نسبت به سه‌سال قبل
وزیر اطلاعات در ارزیابی عملکرد وزارتخانه متبوعش طی زمانی که متصدی مسئولیت این وزارتخانه شده از جهت این‌که مردم چقدر به وزارت اطلاعات نگاه امنیتی دارند؟ نیز گفت: حس مردم نسبت به وزارت اطلاعات را می‌توان به راحتی احساس کرد و متوجه شد که این احساس نسبت به سه‌سال قبل تغییر کرده یا خیر. احساس ما این است که مردم از وزارت اطلاعات خیلی ترس و وحشت ندارند.
وی با تأکید بر مشی وزارت اطلاعات و این‌که «مردم احساس امنیت و آرامش داشته باشند» تأکید کرد: چنانچه در مواردی امنیت و آرامش مردم توسط هر عاملی برهم خورده باشد ما با آن عوامل با جدیت برخورد می‌کنیم. امنیت و آرامش جامعه جزو اصولی‌ترین رویکردهای ماست و همچنان بر آن ثابت‌قدم و پابرجاییم و با عواملی که این امنیت و آرامش را سلب کنند برخورد می‌کنیم.
وزیر اطلاعات درباره حفاظت از دانشمندان هسته‌ای با یادآوری تعریفی که قانون از مراجع ذیصلاح در این حوزه ارایه می‌دهد و دستگاه‌هایی که مسئولیت تشخیص لزوم حفاظت و اجرای حفاظت را برعهده دارند، درباره افشای اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گفت: در مورد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که نام دانشمندان هسته‌ای کشورمان را افشا کرده اطلاعات صددرصد موثق نیست. اما اگر چنین امکانی وجود داشته باشد، دستگاه دیپلماسی و نمایندگی ما در آژانس با این مسأله برخورد می‌کند و این می‌تواند در تعامل سازنده ایران با آژانس تأثیر بگذارد، که امیدواریم صحت نداشته باشد.


تعداد بازدید :  186