شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
حسن روحانی در برنامه زنده تلويزیونی:
در مسأله هسته‌ای حتما به تفاهم می‌رسیم
اشتباهاتمان را به مردم می‌گوییم و عذرخواهی می‌کنیم

شهروند| حسن روحانی دوشنبه گذشته، برای پنجمین‌بار از صداوسیما با مردم سخن گفت. حضوری که این‌بار به نظر می‌رسید فارغ از اختلافات پیشین با صداوسیما بر سر مجری انجام شده چراکه گفت‌وگو رأس ساعت آغاز شد و نوعی توازن در ترکیب مجریان دیده می‌شد به نحوی که در کنار مجری محبوب صداوسیما یعنی مرتضی حیدری، ندا سپانلو مجری مورد تأکید ریاست‌جمهوری نیز قرار گرفت تا هردو مشترکاً سوالاتشان را از رئیس‌جمهوری بپرسند.  رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگو که به صورت زنده از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد به تشریح دستاوردهای دولت در زمینه‌های مختلف اقتصادی پرداخت و نسبت به حل مسأله هسته‌ای و توافق نهایی در این زمینه با گروه 1+5 هم ابراز خوشبینی کرد و گفت که در مسأله هسته‌ای، دو طرف حتما به تفاهم می‌رسند و این تفاهم بر مبنای قاعده برد - برد خواهد بود.
نقش مذاکرات هسته‌ای در رشد  اقتصادی
مجری تلویزیون در بخشی از گفت‌وگو، از رئیس‌جمهوری سوال کرد: حتی اگر مذاکرات هسته‌ای هم به نتیجه نرسد، آیا این رشد اقتصادی ادامه خواهد داشت؟ رئیس‌جمهوری پاسخ داد: بدانید اگر در اقتصاد پیشرفت کرده‌ایم، ریشه آن سرمایه اجتماعی است، یعنی دولت و ملت به هم نزدیک‌تر شده‌اند. از طرف دیگر، مردم احساس کرده‌اند این دولت در زمینه سیاست خارجی با منطق و کارشناسی لازم، دارد حرکت می‌کند. او یادآور شد: مسأله هسته‌ای، موضوعی است که 12‌سال بین ایران و کشورهای بزرگ جهان مثل 1+5 یا اوایل مذاکره بین ایران با سه کشور اروپایی وجود داشته است. از‌ سال 81 این داستان آغاز شده و امروز ما در‌ سال 93 هستیم. یک معضل 12ساله را یک‌روزه و دوروزه و یک‌ماهه نمی‌شود حل کرد اما قدم‌هایی که تاکنون برداشته شده، قدم‌های خوبی بوده است.
از  رکود خارج شده‌ایم
حسن روحانی اظهار کرد: ما قبل از توافق نهایی و برداشته شدن تحریم به‌طور کامل از رکود عبور کردیم و امروز هیچ تردیدی وجود ندارد که ما از رکود خارج شده‌ایم؛ البته مردم باید بدانند وقتی می‌گوییم از رکود عبور کرده‌ایم، معنای آن رونق اقتصادی نیست و باید در این زمینه خیلی کار بکنیم و این یعنی این‌که ملت ایران مانند همیشه باید همراه دولت باشد.
روحانی اظهار داشت: شهریورماه امسال نسبت به پارسال هم تورم داشتیم اما 70‌درصد تا 30‌درصد نبوده بلکه این رقم به تورم حداکثر 12 یا حداقل شش درصد، در این اقلام رسیده است. رئیس‌جمهوري گفت: بنابراین دولت تورم را مهار کرده است و همزمان نیز توانسته‌ایم از رکود خارج شویم. این پیروزی بزرگ اقتصادی را به ملت ایران تبریک می‌گویم چرا که این کار مردم است و اگر امیدواری و حضور مردم در اقتصاد نبود، به این نتایج نمی‌رسیدیم.
در مسأله هسته‌ای حتما به تفاهم می‌رسیم
موضوع دیگری که در این گفت‌وگو مورد توجه رئیس‌جمهوری و مجریان برنامه قرار گرفت احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5 بود. روحانی دراین‌باره گفت: ما به‌عنوان نماینده کل ملت ایران در مذاکرات شرکت می‌کنیم و اگر حمایت‌های مقام معظم رهبری، همکاری قوای سه‌گانه و کمک‌های مردمی نبود، ما موفق نمی‌شدیم.
او با بیان این‌که موضوع هسته‌ای برگشت‌ناپذیر است، تصریح کرد: یعنی در موضوع هسته‌ای، ما به شرایط یک‌سال قبل برنمی‌گردیم، اما درباره این‌که چگونه پیشرفت می‌کنیم و در 40 روز آینده چه اتفاقاتی می‌افتد، مباحثی مطرح است ولی اراده ما بر حل آن است و فکر می‌کنیم در مدت‌زمان اعلام‌شده، مسائل قابل حل‌وفصل است.
تصمیم دولت برای ادامه پرداخت نقدی یارانه‌ها
در ادامه مجری برنامه زنده پرسید: دولت درباره ساماندهی پرداخت نقدی یارانه‌ها به اقشار مختلف و حذف پردرآمدها چه زمانی به تصمیم می‌رسد؟  رئیس‌جمهوری گفت: در این زمینه خیلی فکر کردیم و با صاحب‌نظران در جلسات مختلف بحث کرده‌ایم؛ عده‌ای از مردم که یارانه می‌گیرند برای ما روشن است که نیاز ندارند و می‌شود طبق قانون آن را قطع کرد، اما مشکلی پیش می‌آید که عده‌ای دیگر نیاز ندارند اما شناسایی آنها سخت است؛ مثلا 100 نفر باید یارانه نگیرند، ما 50 نفر را شناسایی می‌کنیم و یارانه به آنها نمی‌دهیم ولی 50 نفر دیگر که ممکن است وضعشان هم بهتر باشد یارانه بگیرند؛ البته یک راه برای این‌که همه را شناسایی کنیم وجود دارد که من تاکنون با آن موافقت نکرده‌ام و آن سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است که به عقیده من، ضررش بیش از نفعش است. او افزود: شاید بتوانیم مبلغ پرداخت یارانه را کم کنیم تا آن مقدار به کمک بخش‌هایی بیاید که کشور به آن نیاز دارد، اما اعتماد مردم به دولت و این‌که مردم در زندگی خصوصی‌شان احساس راحتی بکنند خیلی مهم‌تر است.
تکمیل 246 طرح نیمه‌تمام تا پایان امسال
روحانی در پاسخ به سوال یکی از مجریان برنامه در مورد طرح‌های نیمه‌تمام و برنامه دولت در این زمینه گفت: ما امسال دنبال اتمام طرح‌ها هستیم. بنای ما این است که طرح‌هایی را دنبال کنیم که تا پایان امسال تمام شود. ما 246 طرح مهم را که امسال می‌توانستیم تکمیل کنیم مدنظر قرار دادیم و بودجه برای آنها دارد صرف می‌شود. موارد استانی که من سفر کردم و وعده دادم را هم اجرا می‌کنیم چون قرار است ما در سفر استانی چیزی را به مردم قول بدهیم که قبلا در تهران در مورد آن به نتیجه رسیده‌ایم و می‌دانیم که عملیاتی است.

 


تعداد بازدید :  207