شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

 پارلمان بریتانیا کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
نمایندگان مجلس عوام انگلیس در اقدامی نمادین طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تصویب کردند. به گزارش ایسنا، در این رأی‌گیری که اواخر روز دوشنبه انجام شد، 274 نماینده مجلس عوام از این طرح حمایت کردند و 12 نفر دیگر به آن رأی منفی دادند. این درحالی است که این طرح که با اکثریت آرای نمایندگان مجلس عوام انگلیس تصویب شد تغییری در موضع دولت انگلیس در قبال مناقشه میان اسرايیلی‌ها و فلسطینی‌ها ایجاد نمی‌کند. این طرح به این دلیل نمادین اعلام شده است که دولت لندن می‌تواند به‌طور رسمی فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نشناسد اما خبرگزاری رویترز به این نکته اشاره کرد که این طرح نمادین می‌تواند بر روند صلح میان اسرايیلی‌ها و فلسطینی‌ها سازنده باشد.

نوری المالکی:طرفداران تجزیه عراق در «توهم» به سر می‌برند
معاون رئیس‌جمهوری عراق ضمن انتقاد از کسانی که ساز تجزیه عراق را کوک کرده‌اند، گفت که این عده در توهم به سر می‌برند. به گزارش تسنیم، نوری المالکی در نشست شیوخ عشایر در شهر الکوت در استان واسط عراق گفت: ثبات سیاسی در عراق منوط به برقراری ثبات امنیتی در کشور است. تجمعات در الانبار طرحی برای ویرانی روند سیاسی بود، ما موفق به تسلط بر تروریسم شدیم اما متاسفانه از راه خواسته‌های تجمع‌کنندگان (معترضان) بر ما وارد شدند. وی افزود: بیشتر کشورها از رویارویی با داعش می‌ترسند زیرا طرحی بین‌المللی است. ما مخالف کمک ائتلاف بین‌المللی نیستیم اما این ائتلاف نباید طلایه‌دار جنگ تغییر منطقه‌ای باشد بلکه ما خواستار ائتلاف بین‌المللی براساس قانون و توافقنامه هستیم. معاون رئیس‌جمهوری عراق تأکید کرد: عراق تا زمانی که یکپارچه نباشد به ثبات نمی‌رسد و تا زمانی که وحدت وجود نداشته باشد، عراقی هم درکار نخواهد بود. کسانی که از تجزیه عراق سخن می‌گویند در توهم به سر می‌برند.

پایان غیبت مرموز زمامدار کره‌شمالی
پس از مدت‌ها غیبت زمامدار کره‌شمالی تصاویری از وی منتشر شد. در این تصاویر مشخص شد که کیم‌ جونگ‌ اون جوان به کمک چوب‌دستی سیاه‌رنگی راه می‌رفت. به گزارش ایسنا، کیم‌ جونگ‌ اون، زمامدار کره‌شمالی در این تصاویر جدید لبخند زده و یک چوب‌دستی به همراه دارد با این حال مشخص نیست تصاویری که روزنامه رودونگ سینمون منتشر کرده است متعلق به چه زمانی است. در این تصاویر زمامدار  کره‌شمالی به همراه مشاورانش از منطقه‌ای بازدید کرده و همان لباس همیشگی تیره را به تن دارد اما با کمک چوب‌دستی راه می‌رود. آخرین باری که وی در انظار عمومی دیده شد، سوم سپتامبر بود که به همراه همسرش به یک کنسرت رفته بود و از آن زمان تاکنون از این زمامدار  31 ساله هیچ گزارش رسمی‌ای منتشر نشده بود.

فرمانده گارد ملی اوکراین وزیر دفاع جدید این کشور شد
پارلمان اوکراین دیروز «استپان پولتوراک»، فرمانده گارد ملی را به‌عنوان وزیر دفاع جدید این کشور منصوب کرد. به گزارش ایسنا 245 تن از قانونگذاران از نامزدی استپان پولتوراک برای سمت وزیر دفاع اوکراین که توسط پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور معرفی شده بود، حمایت کردند. پارلمان اوکراین دیروز به معاف کردن والری هلتی از سمت وزیر دفاع این کشور رأی مثبت داد. هلتی به خاطر ناکامی‌های ارتش کی‌یف و تلفات شدید در عملیات ویژه علیه نیروهای دفاع شخصی در شرق اوکراین به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود. 293 تن از قانون‌گذاران به برداشتن این مسئولیت از شانه‌های هلتی رأی مثبت دادند و برای این مسأله دست‌کم به رأی مثبت 226 تن از قانون‌گذاران نیاز بود.

چین:همکاری پکن و مسکوعلیه کشور ثالثی نیست
چین اعلام کرد که همکاری‌اش با روسیه در زمینه‌های مختلف که اخیرا نیز گسترش قابل توجهی داشته، علیه کشور ثالثی نیست. به گزارش ایرنا سفر اخیر «لی کچیانگ» نخست‌وزیر چین به روسیه که با امضای قراردادهای مختلف اقتصادی همراه بود، بازتاب‌های زیادی در محافل خبری داشت به گونه‌ای که برخی رسانه‌ها اعلام کردند که غرب و اتحادیه اروپا از چنین همکاری نزدیکی خشنود نیستند. «هونگ لی»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان این‌که همکاری میان پکن و مسکو، برابر و به سود دو طرف است، به صراحت اعلام کرد که از این همکاری‌ها هیچ کشوری متضرر نمی‌شود.  وی خاطرنشان کرد که چین همیشه به حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته و همواره در راستای صلح و دوستی در جهان گام برداشته است.
«لی» در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص وضع کنونی اوکراین اظهار داشت: حق حاکمیت اوکراین برای چین قابل احترام است اما به این نکته نیز معتقدیم که موضوع این کشور دارای شرایط بسیار پیچیده‌ای است که حل‌وفصل آن به هماهنگی طرف‌های درگیر بستگی دارد.


تعداد بازدید :  288