شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین در سطح وزیران خارجه
ظریف: رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات بسیار بعید است
تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، روز گذشته تهران را به مقصد وین ترک کرد تا در دور جدید مذاکرات هسته‌ای شرکت کنند. پیش از این اعلام شده بود که مذاکرات هسته‌ای در وین در سطح وزرای امورخارجه برگزار خواهد شد. به همین منظور جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا نیز برای دیدار با محمدجواد ظریف به وین سفر خواهد کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران ضمن بعید دانستن توافق در این دور از مذاکرات گفت: «مذاکراتی که ما تاکنون داشتیم همگی مذاکرات حساسی بوده‌اند، این دوره هم مذاکره‌ای است که می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر بکند. البته رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است به‌خاطر این‌که موضوعاتی که هنوز باقی مانده که باید حل‌وفصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند.»
وی گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهوری مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده است در مورد جزییات است؛ مواردی مانند حجم غنی‌سازی،  نحوه و زمان‌بندی رفع تحریم‌ها که بسیار بااهمیت و حیاتی هستند. وزیر خارجه ایران گفت: ما امیدواریم طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه‌ای و  بین‌المللی است و هم واقعیات برنامه هسته‌ای که ایران یک برنامه پیشرفته صلح‌آمیز هسته‌ای است، بتواند به یک راه‌حل دست پیدا کند که به نفع همه است و ما تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم برد که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را بکنیم.
از سوی دیگر مایکل مان، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی دیدارهای هفته جاری میان مذاکره‌کنندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا را مهم توصیف کرده و گفت: «این دیدارها با هدف دستیابی به پیشرفت درباره مسأله هسته‌ای ایران انجام می‌شود. هدف از دیدارهای دوجانبه و سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون دستیابی به پیشرفت درخصوص المان‌های کلیدی در مذاکرات است.» او همچنین گفت:  قرار است دیداری نیز میان معاونان مذاکره‌کنندگان آمریکا،‌ ایران و اتحادیه اروپا برگزار شود تا زمینه‌ها برای دیدار سه‌جانبه مذاکره‌کنندگان اصلی فراهم شود.
انتظار می‌رود در این دیدارها زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات جامع و گروه موسوم به 1+5 شامل آمریکا،‌ روسیه،‌ چین،‌ انگلیس، فرانسه و آلمان تعیین شود. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به منظور شرکت در این نشست سه‌‌جانبه امروز وارد وین پایتخت اتریش خواهد شد. آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ماه گذشته در نیویورک و همزمان با اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برگزارشد که به گفته طرف‌های مذاکره‌کننده پیشرفت ملموسی در آن حاصل نشد.

استقبال وزارت خارجه از تعیین نخست‌وزیر جدید یمن
سخنگوی وزارت امور خارجه از تعیین نخست‌وزیر جدید در یمن استقبال و اظهار امیدواری کرد این گام بتواند به برقراری ثبات، امنیت و بازگشت آرامش به این کشور کمک کند. به گزارش ایسنا، مرضیه افخم بار دیگر با اشاره به امضای توافق اخیر بین رئیس‌جمهوری یمن و نمایندگان احزاب و جریان سیاسی – اجتماعی این کشور، عامل تضمین‌کننده اجرای کامل این توافق و استمرار روند سیاسی در این کشور را پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات به‌عمل‌آمده عنوان کرد.

سفیر ایران در ترکیه خواستار تغییر موضع آنکارا درباره سوریه شد
سفیر ایران در ترکیه گفت: اگر دولت آنکارا موضعش را درباره بحران سوریه تغییر ندهد، تبعات این وضع ممکن است آسیب زیادی به ترکیه وارد کند. به گزارش تسنیم، علیرضا بیگدلی افزود:  ایران حاضر است هر اقدام لازم را برای حل‌وفصل روابط بین ترکیه و سوریه انجام دهد. ائتلاف برخی کشورها به سرکردگی آمریکا که در ابتدا برای کمک به دولت عراق و مبارزه با داعش صورت گرفته بود اکنون حملاتی را در سوریه انجام داده که مدعی هستند علیه مواضع داعش و گروه تروریستی خوراسان بوده است با این حال به گفته برخی مقامات حملات آنها غالبا زیرساخت‌های سوریه را هدف قرار داده است. از سوی دیگر پیشروی‌های داعش در برخی مناطق افزایش یافته است. همچنان درباره اهداف پشت پرده این ائتلاف سؤالاتی مطرح است؛‌ پایگاه خبری الانباء کویت درخصوص فعالیت‌های ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و به نقل از منابع دیپلماتیک خود در بیروت می‌نویسد: براساس برخی گزارش‌های موجود، ائتلاف بین‌المللی برخی مواضع داعش را پس از عقب‌نشینی، بمباران می‌کند.
این منابع تأکید کرده‌اند که هدف اصلی پرواز این جنگنده‌ها برقرار کردن منطقه پرواز ممنوع اعلام‌نشده‌ای به روی جنگنده‌ها و نیروی هوایی سوریه است. مقامات ترکیه مواضع شدیدی علیه دولت سوریه اتخاذ و از ایجاد منطقه حائل حمایت کرده‌اند.


تعداد بازدید :  256