شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
ترکیه با پ ک ک وارد جنگ شد
به گفته ارتش ترکیه این عملیات به تلافی حملات 3روزه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک به پاسگاه‌ نظامی داغلیچا صورت گرفت

شهروند| جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش ترکیه مواضع حزب کارگران کردستان، موسوم به پ‌ک‌ک را بمباران کردند. این اقدام دولت ترکیه قابل توجه‌ترین عملیات نظامی علیه ‌شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک پس از آغاز روند صلح با آنها در‌سال 2012 است.
به گزارش روزنامه «حریت»، این حملات هوایی که 3 روز پس از حملات شبه‌نظامیان کرد به یک پاسگاه نظامی در استان «حکاری» و در نزدیکی مرز با عراق صورت گرفت، خسارت قابل توجهی را به پ‌ک‌ک وارد کرد. هنوز هیچ اظهارنظر رسمی درخصوص این حملات که با آگاهی احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه انجام شد، صورت نگرفته ‌است. حملات ارتش ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک درحالی صورت گرفت که شماری از شهر‌های ترکیه در روزهای گذشته صحنه اعتراضات کرد‌ها به سیاست‌های دولت آنکارا درخصوص مقابله با داعش بود. در این اعتراضات که به درگیری کرد‌ها و پلیس ترکیه انجامید 37 نفر کشته و 360 تن دیگر نیز زخمی شدند.
در گزارش حریت آمده است: «جنگنده‌های F-16 و F-4 که از پایگاه‌های استان‌های دیاربکر و مالاتایا در جنوب‌شرقی ترکیه پرواز کردند اهداف پ‌ک‌ک را پس از حمله آنها به یک پاسگاه نظامی در منطقه داغلیچا بمباران کردند». بنا بر این گزارش شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک با استفاده از تیربار و موشک‌انداز به مدت 3 روز این پاسگاه را مورد حمله قرار داده ‌بودند. در بیانیه ستاد ارتش ترکیه عنوان شده که حمله پ‌ک‌ک به این منطقه بدون اعلام قبلی، بلافاصله و به جدی‌ترین شکل ممکن تلافی شد. ستاد ارتش ترکیه در روز دوشنبه دستور حمله به مواضع پ‌ک‌ک در منطقه داغلیچا واقع در استان حکاری را صادر کرد. بنابر گزارش‌ها بمباران این اهداف در ارتباط با نا‌آرامی‌ها و خشونت‌های تظاهرات سراسری هفته گذشته کرد‌ها در ترکیه انجام شد.
این حملات بیانگر تشدید تنش‌ها میان مقامات ترکیه و کرد‌های این کشور است که دولت آنکارا را به کوتاهی در مقابله با پیشروی داعش در شهر کوبانی در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه متهم می‌کنند. کرد‌ها با توجه به مجوز صادره از سوی مجلس این کشور که به دولت اجازه می‌دهد نیروهای مسلح خود را به شمال سوریه اعزام کند خواهان عملیات برون‌مرزی ارتش برای مبارزه با نیروهای تکفیری داعش هستند ولی دولت ترکیه که پیش‌شرط ایجاد منطقه امن و منطقه ممنوعه پروازی از سوی نیروهای ائتلافی در شمال سوریه را برای عملیات زمینی مطرح کرده است، نمی‌خواهد اقدامی در این خصوص
 انجام دهد.
با اعتراضات سراسری کرد‌ها در ترکیه و حملات ارتش به مواضع پ‌ک‌ک مذاکرات صلح دولت ترکیه با کرد‌ها بیش از پیش شکست‌خورده به نظر می‌رسد. مناقشات کرد‌ها با دولت ترکیه نزدیک به 3 دهه ‌است که جریان دارد. دولت آنکارا در‌سال 2012 روند صلحی را با عبدالله اوجالان، رهبر در بند پ‌ک‌ک آغاز کرده‌ بود تا به این درگیری‌های 30ساله که جان 40‌هزار نفر را گرفته‌ بود پایان دهد. پ‌ک‌ک از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه یک سازمان تروریستی شنا‌خته می‌شود.
«ارطغرل کرکچو»، یکی از نمایندگان کرد مجلس ترکیه در این خصوص گفت: «ما در این‌جا از حمله هوایی صحبت می‌کنیم و بنابراین این چیزی بیش از یک درگیری ساده بین سربازان و پ‌ک‌ک است که در این‌جا و آن‌جا رخ می‌دهد» و ادامه داد: «واضح است که چنین اتفاقی روند صلح فعلی را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد».
عبدالله اوجالان، رهبر در بند کرد‌های پ‌ک‌ک در هفته‌های گذشته از شکست مذاکرات صلح با دولت ترکیه، در صورت سقوط کوبانی به دست داعش خبر داده بود. اوجالان در سخنان خود خواستار خویشتنداری حامیانش شد و از دولت ترکیه خواست تا روند صلح را برای اعطای حقوق بیشتر به کرد‌ها تسریع کند. اوجالان به دولت ترکیه هشدار داد که تا 15 اکتبر فرصت دارد تا درباره روند صلح با کرد‌ها اقدامی انجام دهد و در غیراین صورت این روند متوقف خواهد شد. اوجالان در اظهاراتی از زندان امرالی گفته بود: «آنکارا باید کاری انجام دهد یا پایان مذاکرات صلح را بپذیرد. ما تا 15 اکتبر ‌سال جاری میلادی منتظر یک راه‌حل می‌مانیم اما پس از آن دیگر هیچ کاری انجام نخواهیم داد».
احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز در واکنش به این اعتراضات گفت: مقامات ترکیه اجازه نمی‌دهند روند صلحی که در‌سال گذشته آغاز شد قربانی تظاهرات اخیر ترکیه شود. رجب طیب اردوغان نیز در اظهاراتی ضمن محکوم کردن نا‌آرامی‌های ترکیه آن را به «نیرو‌های سیاهی» نسبت داد که به دنبال خراب کردن روند صلح با پ‌ک‌ک هستند. پیش‌بینی می‌شد عبدالله اوجالان امروز بیانیه‌‌ای را در واکنش به بمباران نیرو‌های پ‌ک‌ک منتشر کند.


تعداد بازدید :  260