شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
میز خبر

نتایج پیمایش ملی سلامت روان در کنگره انجمن روانپزشکان ایران اعلام شد: 7/12‌درصد ایرانیان افسردگی دارند
شهروند| نتایج پیمایش ملی سلامت روان نشان می‌دهد افسردگی در زنان، شهرنشینان، بیکاران، افراد طلاق‌گرفته یا کسانی که از یکدیگر جدا شده، اما هنوز به‌طور رسمی طلاق نگرفته‌اند، افرادی که همسر خود را از دست داده‌اند و عده‌ای که از وضع اجتماعی و اقتصادی پایینی برخوردارند به‌طور معناداری بیش از سایرین است. در این پیمایش همچنین مشخص شد که 77‌درصد بیماران دچار افسردگی یا درمانی را دریافت نمی‌کنند یا از حداقل کیفیت درمان محرومند. اینها را رضا رادگودرزی در سی‌و‌یکمین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران اعلام کرد. او گفت: «این مطالعه که برای اولین بار در کشور روی 7‌هزار و 886 نفر 15 تا 64ساله در‌سال 89 تا 90 انجام شده، نشان می‌دهد، اختلال افسردگی در جمعیت عمومی 7/12‌درصد است.» او با اشاره به این‌که روش این پژوهش نمونه‌گیری تصادفی با ابزار CIDI  است که این ابزار از سوی کنسرسیوم بهداشت روان سازمان جهانی بهداشت در آمریکا و در اروپا و برخی از کشورهای آسیایی
 به کار گرفته شده است، افزود: «متولی این طرح دفتر سلامت روان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران است و این طرح از سوی این وزارتخانه با کمک 7 مجری در کلیه استان‌های کشور اجرا شده است.» به گفته رادگودرزی، براساس این مطالعه 4/15‌درصد زنان اختلال افسردگی اساسی دارند، این در حالی است که این میزان در مردان 2/10‌درصد است. همچنین 22 تا 24‌درصد از افراد طلاق‌گرفته که از یکدیگر جدا شده، اما هنوز به‌طور رسمی طلاق نگرفته‌اند و نیز عده‌ای که همسر خود را از دست داده‌اند به افسردگی اساسی مبتلا هستند. این درحالی است که افسردگی در افراد متاهل 5/12‌درصد بوده است.
مجری طرح پیمایش ملی سلامت روان اضافه کرد: «درصد اختلال افسردگی در بیکاران به‌طور معناداری بیش از شاغلان، دانشجویان و محصلان است به‌طوری‌که میزان افسردگی در افراد بیکار 5/16‌درصد و در شاغلان 11‌درصد است.» او ادامه داد: «افسردگی اساسی درحالی 5/13‌درصد از شهرنشینان را گرفتار کرده که این رقم در روستاها 11‌درصد برآورد می‌شود.» به گفته رادگودرزی، نتایج این مطالعات بیانگر آن است که افسردگی در افرادی که از نظر وضع اجتماعی و اقتصادی در جایگاه پایین‌تری قرار دارند 9/14‌درصد و در افراد با وضع اجتماعی و اقتصادی بالا 7/11‌درصد است.
آفرین رحیمی‌موقر مجری اصلی این طرح گفت: «در میان کل بیماری‌ها، افسردگی بیشترین بار بیماری‌ها را بر زنان تحمیل می‌کند. این در حالی است که سهم افسردگی در ایجاد بار بیماری‌ها در مردان از رتبه سوم برخوردار است. براساس این پژوهش انجام‌شده، سه‌چهارم افراد دارای مشکلات اعصاب و روان برای مراجعه به روانپزشک احساس نیاز می‌کنند و این احساس نیاز در یک‌چهارم بقیه وجود نداشته است.»رحیمی‌موقر با اشاره به این‌که تنها 40‌درصد بیماران افسرده برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می‌کنند، ادامه داد:  «متاسفانه60‌درصد افراد افسرده برای درمان مراجعه نمی‌کنند و یک‌سوم این افراد به درمان‌های سنتی و طب مکمل از قبیل مراجعه به عطاری‌ها، طب‌ سوزنی، دعانویس و... روی آورده از درمان‌های استاندارد پزشکی محروم می‌مانند.» به گفته او، 77‌درصد کل بیماران دچار افسردگی یا درمانی را دریافت نمی‌کنند یا این‌که از حداقل کیفیت درمان محرومند. این درحالی است که با توجه به طولانی بودن فرآیند درمان‌های روانپزشکی به‌ویژه افسردگی، حتی بیمارانی هم که برای درمان مراجعه و دارو دریافت می‌کنند نیز درمان را رها می‌سازند.

1100 آتش‌سوزی در بهار و تابستان امسال
22 هزار هکتار از جنگل‌های کشور خاکستر شد
شهروند| بیش از‌هزار و 100 آتش‌سوزی تنها در شش ماه نخست سال، 22‌هزار هکتار از جنگل‌های کشور را به خاکستر تبدیل کرد. در ماه‌های گذشته بیشترین گزارش‌ها از آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال کشور حکایت داشت؛ آتش‌سوزی‌های پی‌درپی در گلستان و میانکاله. این در حالی است که سهم جنگل‌هایی به غیراز جنگل‌های شمال در آتش‌سوزی‌های‌ هزار و 100 موردی بیشتر بود. به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، در شش ماه نخست سال، 400 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های شمالی رخ داده و در سایر جنگل‌های کشور حدود 700 مورد آتش‌سوزی به وقوع پیوسته است.
آتش‌سوزی‌های سهوی سهم بالایی در
خاکستر شدن اراضی جنگلی کشور دارند. در بسیاری از آتش‌سوزی‌ها، سهل‌انگاری مسافران، علت وقوع آتش‌سوزی اعلام می‌شود و بر همین اساس، اسماعیل نجار می‌گوید: «75‌درصد از حادثه‌های جنگل‌سوزی توسط افراد به صورت غیرعمد صورت می‌گیرد. در جنگل‌ها ممکن است کسی ته سیگار خود را به زمین بیندازد و سبب آتش‌سوزی شود. برگ‌ریزان‌ها و علف‌های خشک با یک آتش‌سوزی کوچک به آتش‌سوزی‌های وسیع تبدیل خواهند شد. بر همین اساس، مردم باید در این خصوص همکاری‌های لازم را داشته باشند.» معاون وزیر کشور با اشاره به این‌که 22‌هزار هکتار جنگل در شش‌ماهه اخیر در آتش سوخته‌اند، می‌گوید: «در کشور 17‌میلیون هکتار جنگل وجود دارد که دو‌میلیون هکتار آن جنگل انبوه است.»


تعداد بازدید :  268