شماره ۱۰۷۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
بنزین مطابق میل دولت قیمت‌گذاری شد
دولت مقابل خواسته مجلس برای گرانی سوخت ایستاد

شهروند| دولت مقابل گرانی بنزین ایستاد. درحالی‌که از ابتدای ‌سال ‌جاری اما و اگرهای بسیاری برای نرخ بنزین وجود داشت و مجلس در اردیبهشت‌ماه حرف از بنزین یک‌‌هزار و 500 تومانی و یک‌‌هزار و 750 تومانی می‌زد، دولت با این موضوع مخالفت کرد و پای بنزین ‌یک‌هزار تومانی ایستاد. حالا مجلس در مواجهه با این خواسته دولت کوتاه آمده است.
 نمایندگان مجلس دیروز در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۶ مصوب کردند که قیمت بنزین، گازوییل‌ و سایر حامل‌های انرژی در ‌سال آینده افزایش نیابد. نمایندگان در جریان نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت را مکلف کردند از طریق شرکت تابعه ذیربط منابع مورد نیاز خود برای انجام برخی پروژه‌ها را از محل افزایش ۵‌درصد قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، ‌نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تأمین و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
بنابر این مصوبه که در جریان رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور صورت گرفت، این منابع مشمول مالیات بر نرخ صفر است و با این مصوبه مجلس، قیمت حامل‌های انرژی در‌ سال آینده افزایش نمی‌یابد. مسعود پزشکیان که ریاست نشست علنی دیروز را بر عهده داشت، گفت: با این مصوبه قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در ‌سال آینده افزایش نمی‌یابد بلکه ۵‌درصد از رقم حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی که انجام شده، صرف برخی پروژه‌های وزارت نفت می‌شود.
مجلس کوتاه آمد
اردیبهشت‌ سال 94 مردان بهارستان خواستار گرانی بنزین شدند و در مصوبه‌ای اعلام کردند به مصرف‌کنندگان اجازه داده شده تا سقف 180 لیتر در ماه از بنزین تک‌نرخی یک‌‌هزار تومانی استفاده کنند و نرخ بنزین برای مصرف ماهانه از 180 تا 220 لیتر 1500 تومان، تا 260 لیتر 1750 تومان و تا 300 لیتر و بیشتر 2‌هزار تومان باشد، اما دولت بر سر مواضعش ایستاد و کار تا جایی پیش رفت که روز گذشته نایب‌رئیس مجلس صراحتا گفت: قیمت بنزین در ‌سال ۹۶ افزایش نمی‌یابد.
حالا توپ در زمین دولت است و نمایندگان مقابل خواسته دولت کوتاه آمدند و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه 96 به گران نشدن بنزین راضی شدند.
بنزین در گذر زمان
سال 1357، هر لیتر بنزین یک تومان معامله می‌شد. جالب اینجاست که در ‌سال 1369 بنزین به لیتری 5 تومان رسیده بود و در مدت 10‌سال تنها 5 برابر شده بود. زمان گذشت و این سوخت محبوب در ‌سال 76، نرخ 16 تومانی را تجربه کرد. تا‌ سال 84 هم همچنان قیمت بنزین با شیب ملایمی افزایش پیدا کرد و به نرخ 38 تومان برای هر لیتر رسید.‌ سال 86، ‌سال شروع عرضه بنزین با دو نرخ آزاد و سهمیه‌ای بود. سالی که برای قیمت بنزین، به نوعی نقطه عطف محسوب می‌شد؛ هر لیتر بنزین سهمیه‌ای در آن‌ سال 100 و هر لیتر بنزین آزاد 400 تومان قیمت داشت. کار بنزین دو نرخی در‌ سال 92 به جایی رسید که هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 550 و هر لیتر بنزین آزاد 950 تومان قیمت‌گذاری شد. حالا بیشتر از یک‌سال است که بنزین باز هم تک‌نرخی شده و روزهای‌ یک‌هزار تومانی خود را پشت سر می‌گذارد. با مقاومت‌های کابینه روحانی، ‌سال 96 هم مانند‌ سال 95 بنزین تک‌نرخی و‌ یک‌هزار تومانی باقی خواهد ماند تا همچنان مردم برای هر لیتر بنزین ساده‌ یک‌هزار و برای هر لیتر بنزین سوپر یک‌‌هزار و 200 تومان هزینه کنند.


تعداد بازدید :  173