شماره ۱۰۷۳ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
ایران خانه دوم سیلویا تلنباخ
آیین نکوداشت «سیلویا تلنباخ» پژوهشگر ارشد موسسه ماکس پلانک از طرف انجمن حقوق‌شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد

مهرنوش گرکانی- شهروند حقوقی| هر خشت و سنگ ساختمان موسسه ماکس پلانک در گوتینگن اگر زبان به سخن می‌گشود، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و  بی‌تردید یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین دوران‌های تاریخی اروپا را روایت می‌کرد. آدم‌هایی عجیب و نوابغی غیرقابل پیش‌بینی که اندیشه‌های بلندی داشتند و نظریه‌ها و آثارشان دنیای علم را از پایه و اساس زیر و رو کرد. در آلمان موسسات و انجمن‌های گوناگونی در زمینه تحقیقات علم و فناوری فعالیت می‌کنند. مشهورترین آنها انجمنی است به نام انجمن ماکس پلانک  که در ۲۶فوریه‌ سال ۱۹۴۸ به ریاست اتو‌هان در شهر گوتینگن آلمان بنیان نهاده شد و نام پدر نظریه کوانتوم، ماکس پلانک، را بر خود نهاد. درمجموع نزدیک به ۸۰موسسه پژوهشی در داخل و چندین مرکز تحقیقاتی در خارج از کشور آلمان به‌عنوان موسسات وابسته به انجمن ماکس پلانک فعالیت می‌کنند و هر زمینه تحقیقاتی در هر انستیتو، با سرپرستی اساتید معتبر و دانشمندان مطرح با ملیت‌های مختلف به تولید علم مشغولند. نخستین رساله دکتری که در حوزه مطالعات اسلام‌شناسانه آلمانی درباره جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است، حاصل تحقیق سیلویا تلنباخ درباره قانون اساسی ‌سال 1358 ایران است که وی آن را در دانشگاه فرایبورگ زیر نظر استاد رومر گذرانده است. سیلویا تلنباخ، پژوهشگر ارشد موسسه ماکس پلانک است. او به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه گوتینگن و فرایبورگ پرداخت و پس از آموزش‌های حقوقی در زمینه قضائی، به‌عنوان دستیار دانشجویان به فعالیت پرداخت و شروع به یادگیری زبان‌های عربی، فارسی و ترکی کرد. از آن پس تلنباخ به پژوهش‌های متعددی درباره حقوق کیفری بین‌المللی به‌خصوص درباره کشورهای ایران، ترکیه و عربی زبان پرداخت. او در سال 1984 رئیس بخش قانون حقوق کیفری بین‌المللی در موسسه ماکس پلانک شد. سیلویا تلنباخ، به‌عنوان پژوهشگر ارشد موسسه ماکس پلانک، در طول سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه حقوق کیفری ایران، کشورهای عربی زبان و ترکیه به پژوهش پرداخت. وی پایان‌نامه دکترای خود را در زمینه حقوق اساسی ایران و تفسیر حقوق آلمان بر آن نگاشته است و از همان زمان پژوهش بر حقوق کیفری و حقوق تطبیق ایران را مورد مطالعه قرار داده است. در طول سال‌های فعالیت تلنباخ در موسسه ماکس پلانک، دانشجویان و اساتید حقوق ایران برای پژوهش و مطالعات حقوقی به این موسسه سفر کرده‌اند و در این زمان تلنباخ با روی باز از آنها پذیرایی و در راستای تحقیق و پژوهش‌شان آنها را کمک و همراهی کرده است.
مراسم نکوداشتی از سوی انجمن حقوق‌شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی برای سیلویا تلنباخ، پژوهشگر ارشد موسسه ماکس پلانک با موضوع حقوق کیفری خارجی و بین‌المللی برگزار شد. در این مراسم اساتید برجسته علم حقوق ازجمله محمدعلی اردبیلی، علی‌حسین نجفی ابرندآبادی حسین میرمحمد صادقی، منصور رحمدل، تهمورث بشریه و محمدحسین ساکت به سخنرانی پرداختند. این نکوداشت نیز به پاس کمک‌ها و فعالیت‌های ارزشمند این بانوی حقوقدان آلمانی، درباره حقوق کیفر بین‌المللی و به‌خصوص حقوق کیفری و تطبیقی ایران برگزار شد. ابتدا برگزار‌کنندگان اصلی این نکوداشت، تهمورث بشریه و منصور رحمدل به ایراد سخنانی پرداختند.
روابط انسانی سهم بسیاری
در تقویت فرهنگ‌ها دارد
تهمورث بشریه سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: اگر عشق نمی‌بود/ علف‌های بهاری / سر از خاک نمی‌زد / اگر عشق نمی‌بود / ز سنگ سیه آن چشمه جوشان / گریبان زمین را به جنون چاک نمی‌زند / اگر عشق نمی‌بود / بر آن شاخه انجیر تک افتاده چکاوک / چنین پرده عشاق طربناک نمی‌زد. عشقی که سرکار خانم دکتر تلنباخ به ایران داشتند، متأثر از پدری تاریخدان است.
وی پس از عرض ادب و احترام به حضار از طرف انجمن حقوق‌شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی درباره برگزاری این مراسم افزود: خوشحالیم بابت برگزاری این جلسه  برای تقدیر از شخصی که خدمات بسیاری به حقوق ایران ارایه داده است. کسی که خدماتش بسیار بیشتر از برخی حقوقدانان ایرانی بوده است.
پس از ایراد سخنان تهمورث بشیریه، منصور رحمدل برای سخنرانی در این نکوداشت پس از عرض خیر مقدم و تشکر از حضور حضار و اساتید و دانشجویان گفت: بعد از  بازنشستگی دکتر تلنباخ در‌ سال 94 با همفکری با همکار عزیز، آقای بشیریه بر آن شدیم که به پاس خدمات ارزشمند دکتر تلنباخ به نظام حقوق کیفری ایران و نیز گسترش مطالعات سیاست جنایی در ایران مراسمی را برای بزرگداشت از ایشان برگزار کنیم. این مراسم درواقع مراسم نکوداشت انسانیت دکتر تلنباخ است. در روابط بین کشورها روابط انسانی بیشترین سهم را دارد و تقویت روابط انسانی و ایجاد منافع مشترک بین کشورها و تقویت صلح و آرامش بین‌المللی را نیز تضمین می‌کند. این روابط گاه به‌صورت اقدامات بشر‌دوستانه و گاه به‌صورت کمک‌های مالی یا فنی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین بخش این ارتباطات زمانی است که ارتباطات علمی و تقویت سطح دانش بین اندیشمندان در سطح دانشگاهی صورت می‌پذیرد. روابط تکنولوژیک و علمی بین آلمان و ایران از گذشته در یکصد‌سال اخیر در طریق توسعه وجود داشته است. از ‌سال 53 که کنگره بین‌المللی جرم‌شناسی به ابتکار مرحوم «ژان پیناتل» رئیس وقت موسسه جرم‌شناسی پاریس و مرحوم دکتر ابراهیم پاد مدیر گروه وقت حقوق کیفری و جرم‌شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مرحوم دکتر محمد نصیری رئیس وقت دانشکده مزبور برگزار شد، تعداد بسیاری از استادان حقوق کیفری و جرم‌شناسی به ایران آمدند. گروه حقوقدانان کیفری و جرم‌شناسی آلمان هم در کنگره مزبور شرکت کرده بودند که شامل تعدادی از اعضای موسسه ماکس پلانک برای حقوق کیفری خارجی و حقوق بین‌المللی بودند.
رحمدل درباره برقراری رابطه بین این موسسه و موسسات دانشگاهی ایران توضیح داد: از همان زمان رابطه دانشگاه تهران و موسسه ماکس پلانک برقرار شد ولی با وجود اصرار مسئولان موسسه ماکس پلانک تعداد بسیار کمی از استادان حقوق کیفری و جرم‌شناسی ایران برای تکمیل مطالعات و استفاده از کتابخانه عظیم موسسه ماکس پلانک به آن‌جا عزیمت کردند. برجسته‌‌ترین استادان آقایان دکتر پرویز صانعی، دکتر آشوری و دکتر علی آزمایش هستند که ضمن برقراری رابطه نزدیک با موسسه به آموختن زبان آلمانی نیز همت گماشتند. بعد از پیوستن خانم دکتر تلنباخ به کادر موسسه ارتباط بین موسسه با مراکز دانشگاهی ایران تقویت شد. شاید مهم‌ترین علت توجه خانم تلنباخ به پژوهشگران حقوقی ایران برخورداری وی از پدری بود که از استادان برجسته تاریخ در دانشگاه فرایبورگ بود و ناگزیر با تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران و عمق این فرهنگ آشنایی داشت و این ذخیره علمی سنگین را به دختر خویش منتقل کرده بود. در عین‌حال کوشش‌های شخصی او و آموختن زبان‌های متعدد ازجمله عربی، فارسی و ترکی تلنباخ را با خاورمیانه بیش‌ازپیش آشنا کرد. طی مدتی که تلنباخ اعم از زمانی که عضو محقق موسسه بود و زمانی که مسئول بخش ایران، ترکیه و کشورهای عربی موسسه شده بود، بیشترین خدمت را به پژوهشگران حقوق ایران انجام داده است. حدود 80نفر از پژوهشگران جوان ایرانی به‌ویژه در مرحله رساله دکترا، در این موسسه به تحقیق مشغول شدند و از ذخایر ارزشمند موسسه بهره بردند. تعدای از این پژوهشگران حوزه تحقیقاتی خود را در موسسه توسعه دادند و توفیق پیدا کردند که در دانشگاه فرایبورگ و دیگر دانشگاه‌های آلمان به تحصیل در حوزه حقوق کیفری بپردازند. اگر بدون تعصب به تحقیقات انجام‌شده در زمینه حقوق کیفری و جرم‌شناسی در خاورمیانه توجه شود و آمار و ارقام مورد توجه قرار گیرد، بیشترین رقم در دایره سیاست جنایی، سیاست کیفری، جرم‌شناسی، تاریخ تحولات حقوق کیفری، حقوق کیفری کودکان و زنان، جامعه‌شناسی کیفری، روانشناسی و روانپزشکی کیفری، کیفرشناسی، فلسفه حقوق کیفری و غیره توسط پژوهشگران ایرانی به‌ویژه طبقه جوان آن صورت گرفته است و بیشترین سهم را در فراهم‌آوردن این ذخیره عظیم برای حقوق کشور ایران داشته‌اند. به‌نظر دوستداران تحکیم برقراری روابط فرهنگی بین موسسات ایران و اروپا به‌ویژه آلمان و مشخصا موسسه ماکس پلانک رسید که شایسته است به‌منظور تقدیر از ایشان، مجموعه‌ای از مقالات علمی و حقوقی فراهم آید. مجموعه حاضر که نتیجه این تلاش‌ها بوده و مقالات این مجموعه در 5 بخش تحت‌عنوان حقوق کیفری، دادرسی کیفری، فلسفه حقوق کیفری، جرم‌شناسی و بخش ترجمه ارایه شده است.
روابط علمی و فرهنگی بین ایران و آلمان تنگاتنگ است
پس از سخنرانی منصور رحمدل، محمد‌علی اردبیلی، یکی از اساتید برجسته حقوق ایران به ایراد سخنانی در این نکوداشت پرداخت. وی درباره روابط فرهنگی موجود بین ایران و آلمان به سخن پرداخت و گفت: ارتباط و مناسبات تاریخی و فرهنگی کشور ما و کشور آلمان دارای پیشینه دیرینه‌ای است. پژوهشگران و گردشگران در طی دو سده اخیر به‌خصوص خاطرات بسیاری را در نوشته‌ها و تألیفات خود از تاریخ و گذشته ایران نقل کردند که در جای خود منابع عظیمی از تحقیقات را به زبان آلمانی فراهم آورده است. قدمت و تاریخ کشور ما همواره برای مستشرقین و پژوهشگران آلمانی جذاب و الهام‌بخش بوده است.
اردبیلی در میان سخنان خود به نام «گوته» شاعر برجسته آلمانی اشاره کرد و افزود: نام گوته را همه ما شنیده‌ایم، این شاعر مشهور آلمانی که به دلیل عشق و علاقه‌ای که به حافظ داشت، کتاب خود را در سده نوزدهم به نام «شرقی غربی» به نام او منتشر کرد. همچنین تحقیقات و تألیفات متعدد پژوهشگران آلمانی در زمینه‌های گوناگون به‌خصوص تاریخ و گذشته ایران مجموعه گرانسنگی از تاریخ ایران و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی را در کشورهای اروپایی  معرفی کرده و به این ترتیب میراث غنی به جای گذاشته است. برخی محققان آلمانی مانند  تئودور مولتکه یا فوگل کسانی هستند که درباره فرهنگ ایرانی اسلامی تحقیق کرده‌اند. فهم مشترک بین دو ملت ایران و آلمان، زمینه ارتباط بسیار تنگاتنگی برای توسعه و بسط همکاری در قلمرو تاریخ، عرفان و هنر به وجود آورده است. در روزگار ما در سطح همکاری‌های دانشگاهی گزاف نیست گفته شود که از گذشته‌های دور به‌خصوص سال‌های پس از جنگ دوم جهانی و علاقه‌مندی ایرانیان به فنون و صنایع آلمانی موجب شد که تعداد کثیری از دانشجویان ما به این کشور سفر کنند.
این استاد برجسته حقوق درباره روابط تنگاتنگ فرهنگی و علمی بین ایران و آلمان گفت: امروز نیز شاید قریب به 5 یا 6‌هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های آلمان مشغول تحصیل هستند. رفت‌وآمد دانشجویان به‌خصوص دانشجویان رشته حقوق و علاقه‌مندی آنها به فرهنگ و حقوق کشور آلمان موجب شد که تعداد کثیری از دانشجویان ما در سال‌های اخیر برای دوره تحقیقات عالی و دکترا به کشور آلمان سفر کنند. موسسه ماکس پلانک یکی از موسسات دانشگاهی است که در این سال‌ها تبادل دانشجو با ایرانیان ‌را به تصاعد گذاشته است. موسسه پلانک با استادانی بنام که بیشتر آنها برای محافل دانشگاهی ایران شناخته‌شده‌اند، همواره با رویی گشاده و سخاوتمندانه از دانشجویان ما پذیرایی کرده‌اند و دانشجویان ما از میهمان‌نوازی پژوهشگران این موسسه خاطرات خوشی دارند. خانم تلنباخ در کنار استادانی مثل آقای زیبر و دیگر استادان با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی در کشور ما به غنا و گسترش حقوق کمک رساندند و با حقوق کشور ما بیش‌وکم آشنایی پیدا کردند. خانم تلنباخ در حوزه‌ای تحقیق می‌کنند که به ما بسیار نزدیک است، یعنی حقوق کشورهایی مثل ترکیه و کشورهای عربی در همسایگی ما و بالاخره این نزدیکی تا حدودی خوی و خصلت‌های مشترکی را در وجود ایشان و یکایک همکاران دانشگاهی ما متجلی ساخته و از این بابت خانه دوم ایشان را کشور خودمان می‌دانیم.
اردبیلی در خاتمه از مسئولان برگزاری این نکوداشت تشکر ویژه کرد. پس از پایان سخنرانی این استاد حقوق، علی‌حسین نجفی ابرندآبادی، یکی دیگر از استادان برجسته حقوق کیفری ایران به ایراد سخنانی درباره برگزاری این نکوداشت پرداخت.
دو نکوداشت برای تلنباخ
علی‌حسین نجفی ابرندآبادی درباره برگزاری این‌گونه نکوداشت‌ها در ایران گفت: طبق بررسی‌های بنده، نکوداشت و تجلیل از استاد حقوق بازمی‌گردد به نکوداشت استاد آشوری که به همت استاد بزرگ ایران، استاد تازه‌گذشته، دکتر ناصر کاتوزیان در‌ سال 1349 برای تقدیر از استاد بزرگ خود، حسن امامی برگزار شد. آن نکوداشت 33مقاله داشت و در 430صفحه به چاپ رسید. 34‌سال بعد در پاییز 1383 این ابتکار استاد بزرگ ما شادروان استاد کاتوزیان تکرار شد و در پاییز 83 نکوداشت‌نامه دومی در جهت تجلیل از مقام و خدمات علمی جناب آقای دکتر آشوری تهیه شد که شامل 33مقاله بود و برای ششمین یا هفتمین‌بار تجدید چاپ شد. اما نکوداشت یک همکار خارجی در رشته حقوق برای نخستین‌بار است که به نام خانم دکتر تلنباخ رقم می‌خورد و برای بار دوم این اتفاق می‌افتد. این نشان می‌دهد که ما دانشجویان، استادان و جامعه ایرانیان مقام پژوهشگر و استاد را گرامی می‌داریم و معتقدیم که یک پژوهشگر و عالم و دانشمند متعلق به بشریت است. یک پژوهشگر اصیل ممکن است از نظر سیاسی تابعیت یک کشور مثلا آلمان یا ایران را داشته باشد، اما آثار او اگر حتی به زبانی که زبان زنده دنیاست نباشد، منتشر و به دنیای دیگر منتقل می‌شود و همان‌طور که به‌عنوان مثال مرحوم کاتوزیان به بشریت تعلق دارد و نه فقط به ایرانی‌ها، پژوهشگران بزرگ دیگر هم با کارهایی که کرده‌اند، خدماتشان به کشورهای دیگر هم منتقل شده است.
نجفی‌ ابرندآبادی درباره تلاش‌های تلنباخ برای حقوق افزود: خانم تلنباخ با خدمات علمی که انجام دادند از نظر علمی آلمانی محسوب نمی‌شوند بلکه آثارشان به بشریت تعلق دارد. ایشان به لحاظ اشراف در زبان عربی با فقه اسلام هم آشنا شدند که بسیار مهم است و توانستند قانون مجازات اسلامی ما مصوب‌ سال 1361 را به زبان آلمانی ترجمه کنند که این کاری بسیار سخت است. امروز گرد هم آمدیم که از مقام علمی ایشان و خدماتی که به حقوق ما و کشورهای دیگر و کشور خودشان کردند، تجلیل کنیم. ایشان در زمینه آیین‌ دادرسی حقوقی و جزای کیفری کارهای تطبیقی ازجمله حقوق ایران با حقوق ترکیه را انجام دادند. همچنین ایشان در زمینه حقوق مصر کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند. ایشان حقوق ما را بدون هیچ‌گونه قضاوت ارزشی به زبان‌های دیگر ترجمه و به کشورهای دیگر منتقل کردند. در سطح اروپا هر وقت که قرار است درباره حقوق کیفری ایران مطالعه شود، ایشان به‌عنوان متخصص این حقوق معرفی می‌شوند. من از ایشان تشکر می‌کنم بابت تمام تلاش‌هایشان در زمینه حقوق کیفری ایران و همچنین برای فرصت مطالعاتی که به بنده 16‌سال پیش در موسسه ماکس پلانک دادند و کمک‌های ارزنده‌ای که برای به سرانجام رسیدن تحقیقاتم کردند.
همزمانی آموزش غرور و تواضع در حقوق تطبیقی
حسین میرمحمدصادقی نیز در سخنرانی خود از تلاش‌های انجمن حقوق‌شناسی و خانه انجمن علوم انسانی برای برگزاری این نکوداشت تشکر و سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد:  صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه / بگسست صحبت اهل طریق را / گفتم میان عابد و عالم چه فرق بود / تا اختیار کردی از آن این طریق را / گفت آن گلیم خویش برون می‌برد ز موج / این جهد می‌کند که بگیرد طریق را. موضوع تقدیر از مقام علمی یکی از اساتید و حقوقدانانی است که وجهه همت خودش را تلاش در جهت اعتلای علم حقوق کیفری و به‌ویژه حقوق تطبیقی گذاشته است. خوشبختانه در آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی و پربارمان، مسأله تعظیم و بزرگداشت مقام عالم بسیار مورد تأکید قرار گرفته  است و طبعا دکتر تلنباخ با آشنایی ضمنی که با مبانی حقوق ما و فرهنگ اسلامی دارند، به این نکته آگاه هستند. در یکی از احادیثی که ما در فرهنگ خود داریم، خداوند به حضرت عیسی مسیح خطاب می‌کند: عالمان را بزرگ‌ دار و فضل و برتری آنها را بشناس که من آنها را به تمام خلقم برتری دادم به جز انبیا و مرسلین. در شب قدر نیز در ادعیه توصیه‌های زیادی شده و در انتهای آنها نوشته است که برتر و بهتر از همه آنها مذاکره علمی است.
میرمحمدصادقی درباره سید رضی، عالم برجسته نیز این‌چنین گفت: در شرح حال سید رضی که  جمع‌آوری‌کننده نهج‌البلاغه بود، می‌گویند ایشان استادی داشت به نام ابواسحاق که صائبی‌مذهب بود (پیروان حضرت یحیی) و قبل از سید رضی فوت شد و در قبرستان غیر مسلمانان او را دفن کردند و گفته می‌شود زمانی که سید رضی می‌خواست از جلوی آن قبرستان رد شود، به احترام آن استاد غیر مسلمان از مرکب پیاده می‌شد و مسیر را پیاده طی می‌کرد. با توجه به این نکته، چنین بزرگداشت‌هایی که برگزار می‌کنیم علاوه بر وظیفه حرفه‌ای، وظیفه دینی و ملی ماست.
این حقوقدان برجسته درباره فعالیت‌های تلنباخ درباره حقوق تطبیقی نیز افزود: نکته بسیار ارزنده در پژوهش‌های خانم تلنباخ، توجه ویژه ایشان به حقوق سیستم‌های دیگر است. آشنایی با زبان‌های مختلف به ایشان این توان را داده است تا در سیستم‌های حقوقی مختلف مطالعه کند و مطلب بنویسد. من همیشه برای کسانی که به حقوق تطبیقی می‌پردازند، احترام خاصی قایلم و این جمله را در کلاس‌های مرتبط با حقوق تطبیقی تکرار می‌کنم که یکی از علمای بزرگ حقوق تطبیقی این جمله را گفته که حقوق تطبیقی غرور و تواضع را همزمان به ما می‌آموزد. غرور چون در مقایسه با سیستم‌های دیگر بسیاری از مسائل هست که در سیستم خودمان هم بوده است و آن را به جهانیان عرضه کرده‌‌ایم و احساس شکست و خودکم‌بینی نداریم و از آن طرف تواضع را می‌آموزد که می‌بینیم چگونه دیگران در مسائل مختلف حقوقی کار و تلاش کرده‌اند و به نتایجی رسیده‌اند و ما چطور می‌توانیم از آن دستاوردها استفاده کنیم. این دو حالت ظاهرا معارض همزمانی که به ما می‌دهد، ویژگی حقوق تطبیقی است. ایشان این علاقه و احترام به نظام‌های حقوقی دیگر را به‌طور واضح دارند و در این زمینه تلاش می‌کنند. دقت در تحقیق و علاقه به این‌که مفاهیم حقوقی را در سیستم‌های مختلف حقوقی بررسی کنیم، ویژگی ایشان است؛ علاقه به نشر علم، علاقه به ایجاد امکاناتی که دیگران بیایند و از 400 تا 500‌هزار جلد کتاب موسسه ماکس پلانک در یک فضای آرام استفاده کنند.
میرمحمدصادقی همچنین از حمایت‌های تلنباخ  از دانشجویان حقوق ایرانی که به موسسه ماکس پلانک برای تحقیق و پژوهش مراجعه کردند،  تشکر و قدردانی کرد. همچنین نماینده‌ای از سوی سفارت جمهوری فدرال آلمان در ایران، از مسئولان برگزاری این نکوداشت تشکر ویژه کرد. در ادامه این جلسه، محمد آشوری کتاب نکوداشت‌نامه خانم تلنباخ را رونمایی کرد.
پس از برگزاری آیین رونمایی کتاب و تقدیم لوح‌های تقدیر به تلنباخ، وی به ایراد سخنرانی و تشکر به علت برگزاری این نکوداشت پرداخت. تلنباخ در ابتدا به زبان فارسی از برگزارکنندگان این نکوداشت تشکر کرد و گفت: استادان محترم، خانم‌ها و آقایان محترم از این‌که در جمع شما هستم خیلی خوشحالم. برای من دعوت به این نکوداشت مایه افتخار است و از همه برگزارکنندگان این همایش به‌خصوص آقایان دکتر منصور رحمدل و دکتر تهمورث بشیریه که من را دعوت کردند، از صمیم قلب تشکر می‌کنم.
کتابخانه ماکس پلانک
در خدمت دانشجویان ایرانی
تلنباخ پس از ایراد سخنانی به زبان فارسی، ادامه سخنرانی‌اش را به زبان انگلیسی انجام داد و افزود: نزدیک به 40‌سال است که به حقوق ایران علاقه‌مند هستم و در ایران دوستان و همکاران زیادی دارم. امیدوارم ارتباط ما سال‌های ‌سال ادامه داشته باشد. من بسیار زیاد تحت‌تأثیر دیدن این وقایع قرار گرفتم و از همه تشکر می‌کنم. این نشانه‌های دوستی و صورت‌های دوستانه بسیار مرا تحت‌ تأثیر قرار داد. تز دکترای من ترجمه قانون اساسی ایران و تفسیر حقوق آلمان بر آن بود و از آن زمان تا به حال من پژوهشگر موسسه ماکس پلانک در حقوق بین‌الملل خارجی بودم و در بخش کشورهای عربی‌زبان، ترکی و ایرانی پژوهش کردم. ما در موسسه ماکس پلانک یک کتابخانه عالی و جالب داریم که هر‌سال حدود 400پژوهشگر خارجی از آن استفاده می‌کنند و این باعث شکل‌گیری روابط ما با محققان در همان مکان می‌شود که سال‌ها ادامه پیدا می‌کند. سال‌ها پیش من از دانشگاه تهران دیدن کردم و آن‌جا با آقای دکتر آشوری آشنا شدم و پس از آن دانشجویان و اساتید بسیاری به آن‌جا آمدند که از برخی از آنها هنوز اطلاع دارم؛ به‌عنوان مثال آقای حسن رضایی که می‌دانم در حال‌حاضر در سازمان ملل فعالیت می‌کند. همچنین آقای رحمدل و آقای دکتر محمودی چندین‌بار به فرایبورگ سفر کرده‌اند. البته همان‌طور که خیلی از محققان از موسسه ماکس پلانک دیدن می‌کنند، خیلی‌ها هم به آن‌جا نمی‌آیند اما کتاب‌ها و تألیفاتشان به دست ما می‌رسد. ازجمله این کتاب‌ها امیدواریم کتاب آقای دکتر اردبیلی هم به آن‌جا راه پیدا کند و ترجمه، چاپ و تکثیر شود. همچنین خانواده دکتر بشیریه (خودشان، پدرشان و عموی ایشان) در موسسه کارهای تحقیقاتی زیادی انجام داده‌اند که جا دارد از تلاش‌های آنها نیز در این‌جا یاد کنم. این فرصت برای همه پژوهشگران و دانشجویان وجود دارد که با مراجعه به وب‌سایت موسسه ماکس پلانک برای حضور در موسسه و استفاده از فرصت مطالعاتی و پژوهشی اقدام کنند.  در پایان نیز محمدحسین ساکت، قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور و رئیس هیأت امنای انجمن حقوق‌شناسی به ایراد سخنانی پرداخت و از برگزارکنندگان این نکوداشت شکوهمند تشکر و قدردانی کرد. ساکت اشاره کرد: شادمانم از این‌که روزی که من اصطلاح حقوق‌شناسی را برای نخستین‌بار در ادبیات حقوقی ایران وارد کردم، برخی از نویسندگان و استادان نسبت به این اصطلاح ایستادگی نشان دادند، اما من به جای مبانی حقوق، کلیات حقوق و مقدمه عمومی علم حقوق این اصطلاح را به کار بردم و خوشحالم که این اصطلاح جا افتاده است.
ساکت از زمان آشنایی با تلنباخ نیز خاطراتی را عنوان کرد. در این نشست از بزرگواران در موسسه ماکس پلانک، دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشکده خوارزمی، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، پردیس بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی خراسان و موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند که در این مراسم همکاری کردند، تشکر شد. همچنین در حاشیه این نشست، تقدیرنامه‌هایی از سوی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، پردیس بین‌الملل دانشگاه آزاد خراسان، ریاست انجمن حقوق‌شناسی و خانه اندیشمندان علوم انسانی به خانم تلنباخ تقدیم شد.

 منصور رحمدل: این مراسم درواقع مراسم نکوداشت انسانیت دکتر تلنباخ است. در روابط بین کشورها روابط انسانی بیشترین سهم را دارد و تقویت روابط انسانی و ایجاد منافع مشترک بین کشورها و تقویت صلح و آرامش بین‌المللی را نیز تضمین می‌کند

  محمد‌علی اردبیلی، رفت‌وآمد دانشجویان به‌خصوص دانشجویان رشته حقوق و علاقه‌مندی آنها به فرهنگ و حقوق کشور آلمان موجب شد که تعداد کثیری از دانشجویان ما در سال‌های اخیر برای دوره تحقیقات عالی و دکترا به کشور آلمان سفر کنند

  نجفی‌ ابرندآبادی، ما دانشجویان، استادان و جامعه ایرانیان مقام پژوهشگر و استاد را گرامی می‌داریم و معتقدیم که یک پژوهشگر و عالم و دانشمند متعلق به بشریت است. یک پژوهشگر اصیل ممکن است از نظر سیاسی تابعیت یک کشور مثلا آلمان یا ایران را داشته باشد، اما آثار او اگر حتی به زبانی که زبان زنده دنیاست نباشد

  حسین میرمحمد صادقی، نکته بسیار ارزنده در پژوهش‌های خانم تلنباخ، توجه ویژه ایشان به حقوق سیستم‌های دیگر است. آشنایی با زبان‌های مختلف به ایشان این توان را داده است تا در سیستم‌های حقوقی مختلف مطالعه کند و مطلب بنویسد

  محمدحسین ساکت، شادمانم از این‌که روزی که من اصطلاح حقوق‌شناسی را برای نخستین‌بار در ادبیات حقوقی ایران وارد کردم، برخی از نویسندگان و استادان نسبت به این اصطلاح ایستادگی نشان دادند، اما من به جای مبانی حقوق، کلیات حقوق و مقدمه عمومی علم حقوق این اصطلاح را به کار بردم و خوشحالم که این اصطلاح جا افتاده است


تعداد بازدید :  1106